dc.contributor.advisor | Tuzgöl Dost, Meliha | |
dc.contributor.author | Çelik, Hayrunnisa | |
dc.date.accessioned | 2023-07-31T11:04:50Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-06-19 | |
dc.identifier.citation | Çelik, H. (2023). Öğretmen Mesleki Tükenmişlik Modeli: Psikolojik Esneklik, Yaşamda Anlam ve İşe Bağlılığın Rolü (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33807 | |
dc.description.abstract | This study aimed at investigating the relationship between teachers’ occupational burnout,
and their psychological flexibility, meaning in life and work engagement. Part of this
correlational study, the Teacher Psychological Flexibility Scale (TPFS) was developed. The
study group consisted of 1292 teachers working in the districts of Ankara and Denizli. We
tested the reliability and validity of the scale via Explanatory and Confirmatory Factor. The
TPFS is composed of 23 items and six dimensions, which are contact with the present
moment, acceptance, cognitive defusion, self as context, values, and committed action. At
the end of the analysis, we concluded that the goodness of fit indices of this structure
showed an acceptable level of fit with the findings obtained from another study group. We
collected the data on Occupational Burnout Model to investigate the occupational burnout
in teachers via the Burnout Scale, Teacher Psychological Flexibility Scale, the Inventory of
Meaning of Life, Utrecht Work Engagement Scale and Personal Information Form.
According to the study findings, teachers’ meaning in life and work engagement predicted
their psychological flexibility and occupational burnout at a statistically significant level.
Although there was a statistically significant negative relationship between teachers’
psychological flexibility and occupational burnout, psychological flexibility did not predict
occupational burnout significantly. Because of that, psychological flexibility had no
mediating role. Teachers’ psychological flexibility differed according to gender in favour of
female participants. On the other hand, teachers’ psychological flexibility did not differ
according to year of experience and age at a statistically significant level. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Öğretmen psikolojik esnekliği | tr_TR |
dc.subject | Mesleki tükenmişlik | tr_TR |
dc.subject | Yaşamda anlam | tr_TR |
dc.subject | İşe bağlılık | tr_TR |
dc.subject | Öğretmenler | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Eğitim kuramı. Eğitim uygulamaları. | tr_TR |
dc.title | Öğretmen Mesleki Tükenmişlik Modeli: Psikolojik Esneklik, Yaşamda Anlam ve İşe Bağlılığın Rolü | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada, öğretmenlerin mesleki tükenmişlikleri ile psikolojik esneklikleri,
yaşamlarındaki anlam, işe bağlılıkları arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır.
Ayrıca Öğretmen Psikolojik Esneklik Ölçeği (ÖPEÖ) geliştirilmiştir. Araştırma nicel ve
ilişkisel bir çalışma olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ve Denizli
illerinde görev yapmakta olan 1292 öğretmen oluşturmaktadır. ÖPEÖ’nün geliştirilme
çalışmalarında araştırma sürecinde hazırlanan madde havuzu, Kişisel Bilgi Formu, Kabul
ve Eylem Formu-II, İş Yaşamında Kabul ve Eylem Formu kullanılmıştır. Ölçeğin geçerliği ve
güvenirliği, Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi, Crobach alpha katsayısı ve benzer
ölçekler arasındaki Pearson Momentler Çarpımı korelasyon analiziyle sağlanmıştır.
Analizler SPSS 23.0 ve AMOS 22.0 paket programları ile gerçekleştirilmiştir. ÖPEÖ, şimdiki
anla temasta olma, kabul, düşünceden ayrışma, benliğe bağlamsal bakış, değerlerde
berraklaşma/netlik ve değerler doğrultusunda davranış olmak üzere altı boyut ve 23
maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin, farklı bir çalışma grubundan elde edilen bulgularla uyum
iyiliği indekslerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin mesleki
tükenmişliklerinin incelendiği Mesleki Tükenmişlik Modelinin verileri ise, Tükenmişlik Ölçeği,
Öğretmen Psikolojik Esneklik Ölçeği, Yaşamın Anlamı Envanteri, Utrecht İşe Bağlılık Ölçeği
ve Kişisel Bilgi Formu kullanılarak elde edilmiştir. Yapısal modelin analizinde LISREL 8.8
paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmenlerin yaşamlarındaki
anlam ve işe bağlılıkları, psikolojik esneklikleri ile mesleki tükenmişliklerini anlamlı düzeyde
yordamaktadır. Öğretmenlerin psikolojik esneklikleri ve mesleki tükenmişlikleri arasında
negatif yönlü anlamlı bir ilişki olmasına rağmen, psikolojik esneklikleri mesleki tükenmişliği
istatistiksel olarak yordamamaktadır. Bu nedenle psikolojik esnekliğin aracılık rolü
saptanmamıştır. Ayrıca kadın öğretmenlerin psikolojik esneklikleri, erkeklere göre daha
yüksektir. Hizmet süresi ve yaşa göre ise, öğretmen psikolojik esnekliği anlamlı farklılık
göstermemektedir. Bulgular, sınırlılıklar, araştırmacılara ve uygulayaıcılara öneriler
tartışılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-07-31T11:04:50Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |