Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorTuzgöl Dost, Meliha
dc.contributor.authorÇelik, Hayrunnisa
dc.date.accessioned2023-07-31T11:04:50Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-06-19
dc.identifier.citationÇelik, H. (2023). Öğretmen Mesleki Tükenmişlik Modeli: Psikolojik Esneklik, Yaşamda Anlam ve İşe Bağlılığın Rolü (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33807
dc.description.abstractThis study aimed at investigating the relationship between teachers’ occupational burnout, and their psychological flexibility, meaning in life and work engagement. Part of this correlational study, the Teacher Psychological Flexibility Scale (TPFS) was developed. The study group consisted of 1292 teachers working in the districts of Ankara and Denizli. We tested the reliability and validity of the scale via Explanatory and Confirmatory Factor. The TPFS is composed of 23 items and six dimensions, which are contact with the present moment, acceptance, cognitive defusion, self as context, values, and committed action. At the end of the analysis, we concluded that the goodness of fit indices of this structure showed an acceptable level of fit with the findings obtained from another study group. We collected the data on Occupational Burnout Model to investigate the occupational burnout in teachers via the Burnout Scale, Teacher Psychological Flexibility Scale, the Inventory of Meaning of Life, Utrecht Work Engagement Scale and Personal Information Form. According to the study findings, teachers’ meaning in life and work engagement predicted their psychological flexibility and occupational burnout at a statistically significant level. Although there was a statistically significant negative relationship between teachers’ psychological flexibility and occupational burnout, psychological flexibility did not predict occupational burnout significantly. Because of that, psychological flexibility had no mediating role. Teachers’ psychological flexibility differed according to gender in favour of female participants. On the other hand, teachers’ psychological flexibility did not differ according to year of experience and age at a statistically significant level.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÖğretmen psikolojik esnekliğitr_TR
dc.subjectMesleki tükenmişliktr_TR
dc.subjectYaşamda anlamtr_TR
dc.subjectİşe bağlılıktr_TR
dc.subjectÖğretmenlertr_TR
dc.subject.lcshPsikolojitr_TR
dc.subject.lcshEğitim kuramı. Eğitim uygulamaları.tr_TR
dc.titleÖğretmen Mesleki Tükenmişlik Modeli: Psikolojik Esneklik, Yaşamda Anlam ve İşe Bağlılığın Rolütr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırmada, öğretmenlerin mesleki tükenmişlikleri ile psikolojik esneklikleri, yaşamlarındaki anlam, işe bağlılıkları arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca Öğretmen Psikolojik Esneklik Ölçeği (ÖPEÖ) geliştirilmiştir. Araştırma nicel ve ilişkisel bir çalışma olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ve Denizli illerinde görev yapmakta olan 1292 öğretmen oluşturmaktadır. ÖPEÖ’nün geliştirilme çalışmalarında araştırma sürecinde hazırlanan madde havuzu, Kişisel Bilgi Formu, Kabul ve Eylem Formu-II, İş Yaşamında Kabul ve Eylem Formu kullanılmıştır. Ölçeğin geçerliği ve güvenirliği, Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi, Crobach alpha katsayısı ve benzer ölçekler arasındaki Pearson Momentler Çarpımı korelasyon analiziyle sağlanmıştır. Analizler SPSS 23.0 ve AMOS 22.0 paket programları ile gerçekleştirilmiştir. ÖPEÖ, şimdiki anla temasta olma, kabul, düşünceden ayrışma, benliğe bağlamsal bakış, değerlerde berraklaşma/netlik ve değerler doğrultusunda davranış olmak üzere altı boyut ve 23 maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin, farklı bir çalışma grubundan elde edilen bulgularla uyum iyiliği indekslerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin mesleki tükenmişliklerinin incelendiği Mesleki Tükenmişlik Modelinin verileri ise, Tükenmişlik Ölçeği, Öğretmen Psikolojik Esneklik Ölçeği, Yaşamın Anlamı Envanteri, Utrecht İşe Bağlılık Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılarak elde edilmiştir. Yapısal modelin analizinde LISREL 8.8 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmenlerin yaşamlarındaki anlam ve işe bağlılıkları, psikolojik esneklikleri ile mesleki tükenmişliklerini anlamlı düzeyde yordamaktadır. Öğretmenlerin psikolojik esneklikleri ve mesleki tükenmişlikleri arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olmasına rağmen, psikolojik esneklikleri mesleki tükenmişliği istatistiksel olarak yordamamaktadır. Bu nedenle psikolojik esnekliğin aracılık rolü saptanmamıştır. Ayrıca kadın öğretmenlerin psikolojik esneklikleri, erkeklere göre daha yüksektir. Hizmet süresi ve yaşa göre ise, öğretmen psikolojik esnekliği anlamlı farklılık göstermemektedir. Bulgular, sınırlılıklar, araştırmacılara ve uygulayaıcılara öneriler tartışılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentRehberlik ve Psikolojik Danışmanlıktr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-07-31T11:04:50Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster