İlköğretim Bölümü Tez Koleksiyonu: Güncel gönderi
Toplam kayıt 187, listelenen: 21-40
-
Doğal Açık Alanlarda Uygulanan Sorgulama Temelli Etkinliklerin Çocukların Geometrik ve Uzamsal Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)In this study, implementation of inquiry-based activities in natural outdoors and classroom settings were investigated. The main research questions were “Do inquiry-based activities implemented in natural outdoors and ... -
Resimli Öykü Kitabı Okuma Etkinliklerinin 3 Yaş Çocuklarının Dil Gelişimleri ve Sosyal Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this thesis is to investigate the impact of picture story book reading activities on the language development and social skills of 36-48 month-old children. The effects of activities on children's language ... -
Resimli Çocuk Kitaplarının 5 Yaş Çocuklarının Bakış Acısı Alma Becerisi ve Dil Gelişimine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This research is conducted to examine the effect of Language Development and Perspective Taking Education on the language and perspective taking skills of 5 years old children. Pre-test post-test quasi-experimental design ... -
Dil Gelişimi Açısından Risk Altında Olan Çocukların Ailelerine Yönelik Oluşturulan Müdahale Programının Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study was carried out to determine the requirements of 48-71 months old children who are at risk of language development and currently attending preschool institutions, to organize a developmental early intervention ... -
Bilimin Doğası ve Sosyobilimsel Konular Etkinlikleriyle Desteklenen Araştırmaya Dayalı Öğretimin Dördüncü Sınıfların Fen Öğrenmelerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-03-23)The aim of this research was to investigate the effects of inquiry-based science teaching supported by nature of science and socioscientific issues activities on students’ science learning in a primary school fourth grade ... -
Soruşturma Temelli Mesleki Gelişim Programına Katılan Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Soruşturma Anlayışlarındaki Gelişimin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)According to the education paradigm adopted in our country, with the effect of the reform movements in the world, teachers are implicitly expected to design and apply activities based on the inquiry approach since 2004 in ... -
Sosyo-Bilimsel Konu Öğretiminde Modellemenin Öğrencilerin Çevre Bilincine ve Mantıksal Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, the effects of model based science practices in teaching socio-scientific issues on middle school students’ environmental awareness and logical thinking were examined. For this purpose, activities related ... -
ÖZEL YETENEKLİ VE TANILANMAMIŞ 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA STRATEJİLERİNİN İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-06-06)In this study, the reading comprehension strategies used by gifted and unidentified 4th-grade students while reading narrative and informative texts were examined with a holistic multi-case design from qualitative research ... -
Sanat ve Bilimle Keşif Programı'nın çocukların yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine yansımaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The study aimed to reveal the reflections of the Exploration with Art and Science Program (EASP), an integrated visual arts and science education program for 60-72-month-old children, on children's creative thinking and ... -
Sanat ve Bilimle Keşif Programı'nın çocukların yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine yansımaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The study aimed to reveal the reflections of the Exploration with Art and Science Program (EASP), an integrated visual arts and science education program for 60-72-month-old children, on children's creative thinking and ... -
Erken Çocukluk Döneminde STEM Etkinliklerinin 60-72 Aylık Çocukların Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-12-14)This study aims to find out whether STEM activities carried out during early childhood have an effect on creative thinking and problem solving skills of children. The participants of the study are 38 children who go to the ... -
Pedagojik Sistemler Kuramına Göre Geliştirilen Sürdürülebilir Gelişme İçin Öğretmen Eğitimi Programının Yansımalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This research was carried out to examine how the Teacher Training Program for Sustainability, which was developed based on Pedagogical Systems Theory (PST), affects preschool teachers' opinions about the world, individual, ... -
Yaratıcı Drama Eğitim Programının Çocukların Sosyal Davranış ve Sosyal Problem Çözme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-10-10)This research was conducted to examine the effect of the creative drama training program on children’s social behavior and social problem-solving skills. In the research, quantitative research methods, pre-test/post-test ... -
Dördüncü Sınıf Öğrencilerinde Çocuklar için Felsefe Eğitimine Yönelik Eleştirel Düşünme Becerilerinin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, a measurement tool was developed that will serve to reveal level of reasoning, questioning, organizing information and transfer skills of fourth grade students. The study group of research consisted of 177 ... -
E-Portfolyo Uygulamasının Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Yeterliklerine, Motivasyonlarına ve Yansıtıcı Düşüncelerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-06-10)The aim of this research is to determine the effects of e-portfolio applications on technological competence, assessment and evaluation competence perception, reflective thinking and learning motivation, which are among ... -
Olumlu Ebeveynlik Programı’nın Çocukların Davranış Problemlerine, Ebeveynlerin Disiplin Yöntemlerine ve Ebeveyn-çocuk İlişkisine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Triple P- Positive Parenting Program is an international effective parenting intervention that helps children and parents regulate their own behavior. In this study, the effect of Triple P on behavior problems of 48-72 ... -
Okul Öncesi Öğretmenleri İçin Mesleki Gelişim Aracı Olarak Öğretmen Portfolyosu Kullanımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12)Professional development in early childhood education is a critical factor for the quality of education. Professional development activities carried out in Turkey, are often working away from the effectiveness. There is a ... -
Uygulamalı Sınıf Yönetimi Eğitimi ve Pedagojik Dokümantasyon Uygulamalarının Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12)The main purpose of this study is to examine the effects of a Practice-Based Classroom Management Program and Pedagogical Documentation implementation on classroom management skills of preschool teachers. The mixed research ... -
Tamamlayıcı Erken Mudahale Programının Multeci Cocukların Benlik Saygısına, Sosyal Becerilerine ve Psikolojik Sağlamlığına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this research was to investigate the effects of laughter yoga as a complementary intervention program on social skill, self-esteem and resilience of refugee children. The research design was randomized ... -
Sürdürülebilirlik İçin Drama Eğitim Programının 48-60 Aylık Çocukların Zihin Kuramı ve Empatik Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)This study is carried out to investigate the effects of Drama Education Program for Sustainability (DEPfS) on theory of mind and empathic skills and their views about sustainability of 48-60 months old children. It is ...