Erişim Hakları "info:eu-repo/semantics/openAccess" İlköğretim Bölümü Tez Koleksiyonu için listeleme
Toplam kayıt 118, listelenen: 21-40
-
Çok Kültürlü Yeterlik Algısı, Sosyal Empati, Sınıf Yönetim Becerileri ve Kütürlerarası İletişim Kaygısı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study is to reveal the relationships between preschool teachers' multicultural competence perceptions, intercultural communication anxiety, social empathy and classroom management skills. The relational ... -
Dil Gelişimi Açısından Risk Altında Olan Çocukların Ailelerine Yönelik Oluşturulan Müdahale Programının Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study was carried out to determine the requirements of 48-71 months old children who are at risk of language development and currently attending preschool institutions, to organize a developmental early intervention ... -
Doğal Açık Alanlarda Uygulanan Sorgulama Temelli Etkinliklerin Çocukların Geometrik ve Uzamsal Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)In this study, implementation of inquiry-based activities in natural outdoors and classroom settings were investigated. The main research questions were “Do inquiry-based activities implemented in natural outdoors and ... -
Dördüncü Sınıf Öğrencilerinde Çocuklar için Felsefe Eğitimine Yönelik Eleştirel Düşünme Becerilerinin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, a measurement tool was developed that will serve to reveal level of reasoning, questioning, organizing information and transfer skills of fourth grade students. The study group of research consisted of 177 ... -
Duygu Sosyalleştirmeye Yönelik Ebeveyn Müdahale Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Encouraging parents to use supportive emotion socialization approaches and informing them about the effects of non-supportive approaches is an important step to support children's emotional competence. Tuning into Kids ... -
E-Portfolyo Uygulamasının Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Yeterliklerine, Motivasyonlarına ve Yansıtıcı Düşüncelerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-06-10)The aim of this research is to determine the effects of e-portfolio applications on technological competence, assessment and evaluation competence perception, reflective thinking and learning motivation, which are among ... -
Ebeveyn Tutumları, Davranış Problemleri ve Okula Hazır Bulunuşluk Arasındaki İlişkinin Öz Düzenlemenin Aracılık Etkisi İle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016)The purpose of this study is to examine direct and indirect relationships between children’s self-regulation skills, school readiness and parenting styles, behavioral problems observed in children. Within the scope of ... -
Erken Çocukluk Döneminde Çalışma Belleği ile Okula Hazırbulunuşluk Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to examine the relationship between working memory and school readiness. Study was conducted in two steps; Working Memory Rating Scale’s adaptation, and examining the relationship between working ... -
Erken Çocukluk Döneminde STEM Etkinliklerinin 60-72 Aylık Çocukların Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-12-14)This study aims to find out whether STEM activities carried out during early childhood have an effect on creative thinking and problem solving skills of children. The participants of the study are 38 children who go to the ... -
Erken Çocukluk Eğitiminde Kalite Uygulamaları: Sistemler Arası Bir Karşılaştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016-12-30)This study conducted comparative educational research to examine two different quality rating and improvement systems, one of which is used in Turkey and the other in the state of North Carolina in the United States. ... -
Erken Çocukluk Eğitiminde Pedagojik Dokümantasyonun Aile Katılımına Katkısının İncelenmesi
(2018)Bu araştırmada, erken çocukluk eğitiminde pedagojik dokümantasyonun aile katılımına katkısı incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma tekniklerinin bir arada kullanıldığı eylem araştırması şeklinde oluşturulmuştur. Araştırmanın ... -
Etkileşimli Kitap Okuma Etkinliklerinin 60-72 Aylık Çocukların Yaratıcılıklarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study is aimed to examine the effect of interactive book reading activities on the creativity of 60-72 month old children. The study was carried out with 26 children in two private kindergartens affiliated to the ... -
Farklı Bilgi Kaynaklarından Edinilen Bilgilerin Sosyobilimsel Konularda Oluşturulan Argümantasyonların Kalitesi ve Fen Başarısı Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to investigate the effects of 8th grade students' ways of obtaining information from different sources of information on the socioscientific issues of base stations and genetically modified organisms ... -
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim Tarihi Algısına Bilimin Sultanları Sergisinin Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)As one of the professional requirements of science education is to teach the history of science in science courses, obtaining certain equipment related to the history of Islamic science can be considered as a necessity ... -
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Gaz Basıncı Konusundaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study focuses on four-step multiple choice questions to reveal the conceptual misconceptions of intensity of science teacher candidates and to determine the ratio of science knowledge, information deficiencies and ... -
Fen Bilimleri Ders Kitaplarındaki Etkinliklerin Alana Özgü Beceriler Yönünden Sınıflandırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, the activities in the 5th, 6th, 7th and 8th grade science textbooks published by the publishing houses and approved by the Ministry of National Education in the period of 2018–2019, will be classified according ... -
Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı İle Araştırmaya Dayalı Fen Öğretimi Arasındaki Köprü: Sınıf Öğretmeni Adaylarının Eğitimi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)In this research, compatibility of performance objectives in the Turkish Science Curriculum for 3rd and 4th grades with inquiry based science education was analyzed. In parallel to this investigation, how classroom teacher ... -
Fen Bilimleri Dersinde Kavram Karikatürü Kullanımının 7.Sınıf Öğrencilerinin Kütle-Ağırlık Konusundaki Kavram Yanılgılarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-08-27)In the study, the "Mass and Weight" unit of the students identified as the control group of the 7th grade B branch and the C branch of the Necip Fazıl Secondary School were processed with traditional and cartoon supported ... -
Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Fende Matematiğin Kullanımına Yönelik Özyeterlik İnançları, 21.yy Becerileri ve Aralarındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this study, preservice science teachers' self-efficacy perceptions of 21st century skills and the self-efficacy perceptions of the use of mathematics in science education and the relationship between ... -
Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Pedagojik İnançlarının Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, pedagogical beliefs of Science Teacher candidates and how they reflect these beliefs in lesson plans and process of teaching were examined. The beliefs reflected by the teacher candidates on the process of ...