dc.contributor.advisor | Koban Koç, Didem | |
dc.contributor.author | Mısır, Hülya | |
dc.date.accessioned | 2022-06-22T06:41:55Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26354 | |
dc.description.abstract | Edgar Faure’s (1972) ‘Learning Society’ continues to be a blanket for the everevolving forms of lifelong learning. Today, the very idea of learning in digital and
interactive (social) ecologies is tempting for millions of people with different stories.
In this regard, Massive Open Online Courses (MOOCs) are in demand. When
MOOCs were evolving from lecturing form to an engaging, interactive, and
collaborative form of learning, language courses began to rise within MOOCs.
Massive Open Online Courses (MOOLCs), as referred in this study, are not
deemed to be simple ways of knowledge delivery unlike some early MOOCs,
because they encourage collaborative intelligence and active knowledge making
by empowering better inclusion. This way, a shift from learner passivity
(consumer) to active participant and maker (producer) has emerged. Hence,
learner autonomy (LA) has become relatable to online learning environments. In
accordance with this pedagogical development in language learning, this study
investigates the following areas regarding LA and MOOLCs: (a) learner autonomy
with MOOLC participants and to what extent they are autonomous, (b) learners’
perception of their own roles in language learning, (c) learners’ perception of
teachers’ roles in language learning, and (d) the autonomous learning practices
the learners are involved by participating in the MOOLCs.
The mixed-method design is employed to gain a wide perspective regarding
autonomous language learning in the context of English MOOLCs. 57 participants
from three different English MOOLCs have contacted to conduct the Learner
Autonomy Questionnaire (LAQ). The qualitative data is collected from discussion
forum posts (interaction data of the participants) in order to form a frame for
autonomous learning activities in these three English MOOLCs and learners’
attitudes towards them. The data analysis is carried out via quantitative
(frequencies, means, standard deviations) and qualitative (content analysis)
analysis.
viii
The results of the questionnaire show that the English MOOLC participants are
highly autonomous and willing to take charge of their own language learning and
be more responsible for their own accomplishment in online language learning.
Also, the learners’ perception of their own roles indicates a positive inclination
towards autonomy. On the other hand, it is found out that the learners do not find
the role of teachers redundant in online learning once they adopt autonomous
learning. On the contrary, they value the presence of a teacher and a supervised
learning within the process of familiarizing with online learning. Furthermore, the
interaction data confirms that the learners favor the learner-centered and
autonomous language learning practices in the MOOLCs. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Özerk öğrenme | tr_TR |
dc.subject | Rol algısı | tr_TR |
dc.subject | Kitlesel Açık Çevrimiçi Dil Öğrenme Dersleri (KAÇDD) | tr_TR |
dc.subject | Özerk öğrenme pratikleri | tr_TR |
dc.subject | Learner autonomy | tr_TR |
dc.subject | Perceived roles | tr_TR |
dc.subject | Massive Open Online Language Courses (MOOLCs) | tr_TR |
dc.subject | Autonomous learning practices | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Eğitim kuramı. Eğitim uygulamaları. | tr_TR |
dc.title | The Analysis of Learner Autonomy and Autonomous Learning Practices in Massive Open Online Language Courses (MOOLCD) | tr_TR |
dc.title.alternative | Öğrenen Özerkliği ve Kitlesel Açık Çevrimiçi Dil Derslerinde (KAÇDD) Özerk Öğrenme Pratiklerinin Analizi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Edgar Faure ‘in (1972) 'Öğrenen Toplum' kavramı, tekâmül eden yaşam boyu
öğrenme biçimleri için kapsayıcı bir kavram olma özelliğini sürdürmektedir. Bugün,
dijital ve etkileşimli (sosyal) ekolojilerde öğrenme fikri, farklı yasam biçimlerine
sahip olan milyonlarca insana cazip gelmektedir. Bu anlamda Kitlesel Açık
Çevrimiçi Dersler (KAÇD) oldukça revaçtadır. KAÇD'ler birebir ders biçiminden,
merak uyandıran, etkileşimli ve işbirlikçi bir biçime doğru tekâmül ederken; bu
çevrimiçi derslere, dil dersleri de katılmaktadır. Bu çalışmada değinildiği üzere
Kitlesel Açık Çevrimiçi Dil Dersleri (KAÇDD) ilk KAÇD'lerin aksine, bilginin aktarımı
için kolay bir yol olarak görülmeyip; öğrenenin katılımını destekleyerek, ortak
çalışmaya dayalı aklı ve aktif bilgi üretimini teşvik etmektedir. Böylece, öğrenenin
pasifliğinden (tüketici), aktif katılımcı ve üreten durumuna (üretici) bir geçiş
yaşanmaktadır. Bu nedenle, öğrenen özerkliği (learner autonomy), çevrimiçi
öğrenme ortamlarıyla ilişkilendirilir hale gelmektedir. Dil öğrenimindeki bu
pedagojik gelişmeler doğrultusunda, bu çalışma, öğrenen özerkliği ve KAÇDD'lerle
ilgili olarak aşağıdaki konuları incelemektedir: (a) KAÇDD katılımcılarının özerkliği
ve ne derece özerk oldukları, (b) katılımcıların dil öğrenmede kendi rollerinin algısı,
(c) katılımcıların dil öğrenmedeki öğretmen rolü algısı ve (d) katılımcıların
KAÇDD'lere katılarak dahil oldukları özerk öğrenme pratikleridir.
Çalışmada, İngilizce KAÇDD bağlamında özerk dil öğrenme konusuna daha geniş
bir bakış açısı kazanmak için karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. 3 farklı
İngilizce KAÇDD'den 57 katılımcıyla Özerk Öğrenme Anketi (ÖÖA) uygulamak
üzere iletişime geçilmiştir. Nitel veriler ise bu üç İngilizce KAÇDD'de özerk
öğrenme pratiklere ve öğrenenlerin bu pratiklerine karşı tutumlarına dair bir
çerçeve çizmek için tartışma forumundaki gönderilerinden (katılımcıların etkileşim
verileri) toplanmıştır. Veri analizi nicel (frekans analizi, ortalamalar, standart
sapmalar) ve nitel (içerik analizi) analiz teknikleri kullanılarak yapılmıştır.
vi
Özerk Öğrenme Anketinin sonuçları, İngilizce KAÇDD katılımcılarının son derece
özerk olduklarını ve kendi dil öğrenmelerinden sorumlu olmaya ve çevrimiçi dil
öğrenmede kendi başarıları için daha fazla sorumluluk almaya istekli olduklarını
göstermektedir. Dahası, öğrenenlerin kendi rolleri hakkındaki algısı, özerkliğe karşı
olumlu bir eğilimi gösterir. Öte yandan, öğrenenlerin, özerk öğrenmeyi kabul
ettikten sonra çevrimiçi öğrenmede öğretmenlerin rolünü gereksiz görmedikleri
ortaya çıkmıştır. Aksine, çevrimiçi öğrenmeye alışma sürecinde ‘denetlenen bir
öğrenme’ ve öğretmenin varlığına önem verilmektedirler. Dahası, ilgili veriler,
öğrenenlerin KAÇDD'de öğrenen odaklı ve özerk dil öğrenme pratiklerini
desteklediklerini göstermiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-06-22T06:41:55Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |