Show simple item record

dc.contributor.advisorCan Aran, Özge
dc.contributor.authorKoç, Merve
dc.date.accessioned2022-04-01T06:48:43Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2021-12-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/26027
dc.description.abstractThe aim of this study is to analyze the problem solving skills of the students of a public vocational and technical Anatolian high school and a private vocational and technical Anatolian High School. In the research, descriptive method was used. The study group of the research consists of students studying at the 9th and 12th grade levels in the 2021-2022 academic year in a private and a state vocational and technical Anatolian high school in Ankara. The data of the research were collected through scenarios and a semi-structured interview form developed by the researcher and the data were evaluated with the rubric developed by the researcher. Quantitative data were analyzed by two-way ANOVA. Content analysis method was used in the analysis of qualitative data. Findings obtained from the quantitative data of the research show that the problem solving scores of State and Private VTHS students do not differ significantly according to grade level, but differ significantly in favor of State VTHS according to school type. The findings obtained from the qualitative data of the research show that 12th grade students of State VTHS reported more positive opinions about the contribution of vocational education than 9th grade students.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectProblem çözme becerisitr_TR
dc.subjectMesleki ve teknik eğitimtr_TR
dc.subjectÖzeltr_TR
dc.subjectDevlettr_TR
dc.subjectLisetr_TR
dc.titleÖzel ve Devlet Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi 9. ve 12. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesitr_TR
dc.title.alternativeAnalysıs Of Problem Solvıng Skılls Of 9th And 12th Grade Prıvate And Publıc Vocatıonal And Technıcal Anatolıan Hıgh School Students
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın amacı; 2012 yılında ASO 1. Organize Sanayi Bölgesi’nde kurulmuş bir Özel Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi (MTAL) ile bir Devlet MTAL 9. ve 12. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerini incelemektir. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ilinde bulunan, bir özel ve bir devlet MTAL’de 2021-2022 öğretim yılında 9. ve 12. sınıf seviyelerinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen senaryolar ve yarı yapılandırılmış görüşme formu yolu ile toplanmıştır. Senaryolar yoluyla toplanan veriler araştırmacı tarafından geliştirilen dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilmiştir. Elde edilen nicel veriler iki yönlü ANOVA ile analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinden elde edilen bulgular; Devlet ve Özel MTAL öğrencilerinin problem çözme puanlarının sınıf düzeyine göre anlamlı olarak farklılaşmadığını fakat okul türüne göre Devlet MTAL lehine anlamlı olarak farklılaştığını göstermektedir. Araştırmanın nitel verilerinden elde edilen bulgular ise, Devlet MTAL 12. sınıf öğrencilerinin mesleki eğitimin katkısına ilişkin, 9. sınıf öğrencilerinden daha fazla olumlu görüş bildirdiklerini göstermektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2022-04-01T06:48:43Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record