Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDoğan, Nuri
dc.contributor.authorYüksel, Kenan Burak
dc.date.accessioned2022-04-01T06:44:16Z
dc.date.issued2022-03-25
dc.date.submitted2022-03-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/26021
dc.description.abstractAbstract The main purpose of this study is to examine the relationship between the item writer characteristics and the psychometric properties of multiple-choice items developed by these writers. The research was conducted with 320 teachers who teach Turkish to 8th grade students in public schools in the 2020-2021 academic year. It was measured to what extent the teachers had seven item writer characteristics, which were claimed in the field, such as mastery of the field, writing skill, knowing the characteristics of the respondent, creativity, self-efficacy in item writing, and being experienced and educated in item writing. As a result of the evaluation of the LGS Verbal Section Turkish subtest items by the field experts, a blueprint was developed and teachers were asked to write a multiple-choice item with medium difficulty and high discrimination for one achievement of designed blueprint. The items developed by the teachers were applied to the 8th grade students and the psychometric properties of the items were estimated based on the student responses. The variables of item writer characteristics and item psychometric properties were analyzed by exploratory factor analysis and the relationship between them using structural equation modeling. The results of the analysis were found that the characteristics of the item writer showed a two-dimensional structure. In the first dimension, four item writer characteristic as knowing the characteristics of the respondent, mastering the rules of item writing, mastering the area on which the item was developed, and experience gained by writing the item were evaluated. Writing skill, self-efficacy and creativity were included in the second dimension as the skills that the writer should have. It was found that the writer of the item should have some knowledge and skills, and as these knowledge and skills increase, the psychometric properties of the item also improve, and also the relative effects of the characteristics of writer on the item psychometrics were introduced.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesstr_TR
dc.subjectMadde psikometrik özellikleritr_TR
dc.subjectMadde ve test istatistikleritr_TR
dc.subjectMadde yazarı özellikleritr_TR
dc.subjectMadde yazmatr_TR
dc.subjectYapısal eşitlik modellemesitr_TR
dc.subject.lcshEğitim kuramı. Eğitim uygulamaları.tr_TR
dc.titleMadde Yazarı Özelliklerinin Madde Psikometrik Özelliklerine Etkisitr_TR
dc.title.alternativeEffect Of Item Wrıter Characterıstıcs On Item Psychometrıc Propertıestr_en
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırmanın temel amacı madde yazarı özellikleri ile bu yazarlarca yazılan çoktan seçmeli maddelerin psikometrik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma 2020-2021 Eğitim ve Öğretim Yılı’nda devlet okullarında 8. sınıf öğrencilerine Türkçe dersi veren 320 öğretmen ile yürütülmüştür. Alana hâkimiyet, yazma becerisi, cevaplayıcı özelliklerini bilme, yaratıcılık, madde yazmada öz yeterlilik, madde yazarlığında tecrübeli ve eğitimli olma şeklinde alanda öne sürülen yedi madde yazarlığı özelliğinin öğretmenlerde ne düzeyde bulunduğu ölçülmüştür. LGS Sözel Bölüm Türkçe alt testi maddelerinin alan uzmanlarınca incelenmesi sonucu oluşturulan belirtke tablosundaki birer kazanım karşılığı, öğretmenlerden orta güçlükte ve ayırıcılığı yüksek çoktan seçmeli madde yazmaları istenmiştir. Yazılan maddeler 8. sınıf öğrencilerine uygulanarak, öğrenci yanıtları üzerinden madde psikometrik özellikleri kestirilmiştir. Madde yazarı özellikleri ile madde psikometrik özelliklerine ait değişkenler açımlayıcı faktör analizi ve aralarındaki ilişki yapısal eşitlik modellemesi ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçları madde yazarı özelliklerinin iki boyutlu bir yapı gösterdiği yönünde bulunmuştur. Birinci boyutta, yazarın bilgi sahibi olması gereken; cevaplayıcı özelliklerini bilme, madde yazım kurallarına hakimiyet, üzerine madde yazılan alana hakimiyet ve madde yazılarak kazanılan deneyim (tecrübe) olmak üzere dört özelliğin bulunduğu belirlenmiştir. Yazma becerisi, öz yeterlik ve yaratıcılık ise yazarın sahip olması gereken beceriler olarak ikinci boyutta yer almıştır. Madde yazarının birtakım bilgi ve becerilere sahip olması gerektiği, bu bilgi ve beceriler arttıkça madde psikometrik özelliklerinin de iyileştiği bulgusuna ulaşılmış, yazar özelliklerinin madde psikometriğine görece etkileri ortaya konmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster