dc.contributor.advisor | Koçtürk, Nilüfer | |
dc.contributor.author | Demir, Hanife | |
dc.date.accessioned | 2022-04-01T06:41:34Z | |
dc.date.issued | 2022-03 | |
dc.date.submitted | 2022-02-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26016 | |
dc.description.abstract | The main purpose of this research is to determine the university students’ level of
cyberbullying/victimization during the COVID-19 pandemic regarding some
sociodemographic characteristics (gender, physical illness status, class level,
place of life, income level and daily internet use), gender equality, collectivism,
psychological needs, and the impact of COVID-19 on thequality of life. The sample
of the research includes 545 university students (446 females, 81.8%; 99 males,
18.2%). To collect data in the research, the Cyberbullying Scale for University
Students, the Impact of the COVID-19 Pandemic on Quality of Life Scale,
Individualism/CollectivismScale for Young Individuals, the Gender Equality Scale
and a demographic information form were utilized. Results of the study suggested
the rate of participants who have been cyberbullied at least once in the last six
months was 35.2% while the rate of cyber victimization was 52.6%. A statistically
significant difference was found regarding gender, physical illness and daily
internet usage time of participants. Moreover, significantly positive relationship
between the impact of COVID-19 on the quality of life with respect to
psychological, social, and occupational impact dimensions and both cyberbullying
and victimization were found.Commitment to authority/tradition and love-belonging
predicted cyberbullying in a significant and negative way. Group attachment and
love-belonging predicted victimization in the same way.In the result of hierarchical
regression analysis, it was found that the included variables explained
cyberbullying at the rate of 3.8% and cyber victimization 7.7%.The findings were
discussed and suggestions were made in the light of the literature. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Siber zorbalık | tr_TR |
dc.subject | Toplumsal cinsiyet eşitliği | tr_TR |
dc.subject | Psikolojik ihtiyaçlar | tr_TR |
dc.subject | Kolektivizm | tr_TR |
dc.subject | Covid-19 | tr_TR |
dc.subject | Yaşam kalitesi | tr_TR |
dc.title | Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Dönemindeki Siber Zorbalık/Mağduriyet Durumlarının İncelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Investıgatıon Of Unıversıty Students’ Cyber Bullyıng / Vıctım Sıtuatıons Durıng The Pandemıc Perıod | tr_en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın temel amacı COVID-19 pandemi döneminde üniversite
öğrencilerinin siber zorbalık/mağduriyet düzeylerini; bazı sosyodemografik
özellikler (cinsiyet, fiziksel hastalık geçirme durumu, sınıf düzeyi, pandemide
ikamet edilen yer, gelir düzeyi ve günlük internet kullanım süresi),toplumsal
cinsiyet eşitliği, kolektivizm, psikolojik ihtiyaçlar ve COVID-19 pandemisinin yaşam
kalitesine etkisine göre incelemektir. Yapılan araştırmanın çalışma grubu 545
üniversite öğrencisinden (446 kadın, %81.8; 99 erkek, %18.2) oluşmaktadır.
Araştırmada veri toplamak amacıyla Üniversite Öğrencileri için Siber Zorbalık
Ölçeği, COVID-19 Pandemisi’nin Yaşam Kalitesine Etkisi Ölçeği, Genç Bireylerde
Bireycilik ve Kolektivizm Ölçeği, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ölçeği ile birlikte
araştırmacı tarafından geliştirilmiş kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Yapılan
analizler sonucunda katılımcıların son altı ay içerisinde en az bir defa siber
zorbalıkta bulunma oranı %35.2 (n = 192) iken, siber mağduriyet yaşama oranı
%52.6 (n = 281) olarak saptanmıştır. Katılımcıların cinsiyetlerine, fiziksel hastalık
geçirme durumlarına ve günlük internet kullanım sürelerine göre istatistiksel olarak
anlamlı farklılık bulunmuştur. Ayrıca COVID-19 pandemisinin yaşam kalitesine
etkisi kapsamında psikolojik, sosyal ve mesleki etki boyutunun hem siber
zorbalıkla hem de siber mağduriyetle anlamlı ve olumlu ilişki içinde olduğu
belirlenmiştir. Öte yandan otorite ve geleneğe bağlılık ve sevgi-ait olma siber
zorbalığı; gruba bağlılık ve sevgi-ait olma ise siber mağduriyeti anlamlı ve olumsuz
yönde yordamıştır. Son olarak hiyerarşik regresyon analizi sonucunda dahil edilen
değişkenlerin siber zorbalığı %3.8; siber mağduriyeti %7.7 oranında açıkladığı
saptanmıştır. Elde edilen bulgular alanyazın ışığında tartışılmış ve önerilerde
bulunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | |
dc.embargo.lift | 2022-07-03T06:41:34Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |