dc.contributor.advisor | Arastaman, Gökhan | |
dc.contributor.author | Tiryaki, Beren | |
dc.date.accessioned | 2021-09-01T11:28:36Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-08-18 | |
dc.identifier.citation | APA | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25272 | |
dc.description.abstract | Abstract
The purpose of this study is to analyse the obstacles that women academics encounter during academic development process and resiliency strategies that they use to overcome these obstacles. The study is a case study which is a design of qualitative study. The participants consist of women academics who work at Republic of Turkey universities. The participants were interviewed and semi-structure interview was used. The data of the study was interpreted using content analysis method. According to study results, the elements that direct female academics to the academic process are determined as internal and external motivating factors. In addition, it has been observed that female academics face difficulties and obstacles in the categories of individual risk factors, social risk factors and pandemic process risk factors while becoming an academic and advance academically. Participants stated that individual and environmental protective factors helped them cope with these difficulties and obstacles. Finally, female academics evaluated their suggestions for women who will build an academic career, from individual and professional perspectives. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Yılmazlık | tr_TR |
dc.subject | Kadın akademisyen | tr_TR |
dc.subject | Akademik yılmazlık | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Yükseköğretimde Akademik Yılmazlık: Kadın Akademisyenler Üzerine Nitel Bir Çalışma | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı kadın akademisyenlerin akademik gelişim sürecinde karşılaştıkları engelleri ve bunları aşmak için kullandıkları yılmazlık stratejilerinin incelemektir. Bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiş çalışma grubu Türkiye’de bulunan üniversitelerde görev yapan kadın akademisyenlerden oluşmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme sorularının kullanıldığı araştırmada görüşme tekniği uygulanmış, veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, kadın akademisyenleri akademik sürece yönlendiren unsurlar içsel ve dışsal motive edici faktörler olarak belirlenmiştir. Ayrıca, kadın akademisyenlerin akademisyen olma sürecinde ve akademik olarak yükselirken bireysel risk faktörleri, toplumsal risk faktörleri ve pandemi süreci risk faktörleri kategorilerinde zorluklar ve engellerle karşılaştıkları görülmüştür. Katılımcılar bireysel ve çevresel koruyucu faktörlerin bu zorluk ve engellerle başa çıkmada onlara yardımcı olduğunu belirtmişlerdir. Son olarak, kadın akademisyenler akademik kariyer yapacak olan kadınlara yönelik önerilerini bireysel ve mesleki açılardan değerlendirmişlerdir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-09-01T11:28:36Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |