Özet
The research focuses on investigation of the contact and communication of the
objects in everyday use with the person. The circulation of the object during the
day and the transformation process of the everyday object into an art form have
been analyzed through the perception of the artist. The research has addressed
the approach of the artist to the object through personal and social memory
during the transformation process.
The object that has become an indication of class in the course of the Industrial
Revolution, the images that are created by the object on the perception, and the
transformation of these images are studied. The change of the object in the
industry together with ascribed meaning of classes thereto, and its relation to the
schools have been investigated. The change in the design and perception of the
object in the Arts and Craft movement following the Industrial Revolution and
Bauhaus school have been particularly emphasized. Apart from the concept of
design, the function of the object as well as newly formed sense of aesthetics and
the memory brought along therewith have been taken into consideration. The
daily objects change in the sense of their indication of class as forms thereof in
the industry varies.
In this scope, the connection of the artist with the daily object, and the effect of
the memory in the transformation of daily object into an art object have been
examined. The different approaches of the artists to the daily objects in their
works have been investigated. This thesis discusses the personal
implementations and artistic approaches based on object, memory, and class.
Künye
Arch Daily. Bauhaus Okulu. Londra. Erişim: 22.03.2021.
https://www.archdaily.com/901623/100-years-of-bauhaus-10-facts-that-will-make-
you-look-like-an-expert/5b928704f197cc72ee000027-100-years-of-bauhaus-10-
facts-that-will-make-you-look-like-an-expert-image
Artun, Ali. Aliçavuşoğlu, E. (2019). Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı. İstanbul:
İletişim Yayınları.
Assmann, Jan. (2018). Kültürel Bellek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Atik, Abdulkadir., Bilginer Erdoğan, Şeyma. (2014). Toplumsal Bellek Ve Medya.
Atatürk İletişim Dergisi, 6, s. 2.
Bantmag. Burçak Bingöl. Güne Bakan. Erişim: 11.11.2021. https://bantmag.com/4-
soruda-15-istanbul-bienali-burcak-bingol/
Baudrillard, Jean. (2010). Nesneler Sistemi (O. Adanır, A. Karamollaoğlu, Çev.).
İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
Berger, John. (2014). Görme Biçimleri (Y. Salman, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
Cevizci, Ahmet. (2017). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları.
Charles Krafft. Charlos Wing Krafft. CCTV. Erişim: 22.04.2021l.
http://www.charleskrafft.com/cctv/
Civcir, Esma. (2015) Temel Tasarım Ve Tasarım İlkeleri. Ankara: Akademisyen
Kitabevi.
Eroğlu, Ayşe.(2012). Henri Berhson’da Bilinç-Sezgi İlişkisi. SDÜ Fen Edebiyat
Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27, s.87.
Foucault, Michel. (2019). Bu Bir Pipo Değildir (S. Hilav, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi
Yayınları.
67
Funda Susamoğlu. Sel. Erişim: 19.04.2021.
http://www.fundasusam.com/2013arazi.html
Güneş Gökduman, Şafak. (2020). Marilyn Levine Ve Hiperrealist Heykelleri.
Journal Of Arts, 3/1, s15.
Gürcüm, Hatice Banu., Kartal, Semiha. (2017). Bauhaus İle Tasarıma Dönüşen
Zanaat. İdil Dergisi, 6/34, s. 1776.
Heidegger, Martin. (2011). Sanat Eserinin Kökeni (F. Tepebaşı, Çev.). Ankara: De
Ki Basım Yayım.
Hürriyet. Nur Koçak. Fetiş Nesneler. Erişim: 19.04.2021
https://www.hurriyet.com.tr/kesfet/nur-kocakin-mutluluk-resimlerimiz-sergisi-salt-
beyoglu-ve-salt-galatada-41336092
İngiliz Filiz. Grayson Perry. Comfort Blanket. Erişim: 21.04.2021.
https://i1.wp.com/ingilizfiliz.com/wp-content/uploads/2015/03/grayson-perry-
tapestry-co-001.jpg
Köksal, Fatma. Üstün Berna. (2018). Tasarım Sürecinde Zihinsel Bağlantıların
Aktive Edilmesi: Mekânsal Bir Görselleştirme Çabası. Sanat-Tasarım Dergisi, 9, s.
52-63.
Küçüköner, Mustafa. İmge ve Bellek İlişkisine Bir Bakış. Sanat Dergisi, 12, s. 79-
82.
Köksal, Fatma. Üstün Berna. (2018). Tasarım Sürecinde Zihinsel Bağlantıların
Aktivite Edilmesi: Mekânsal Bir Gösterge Çabası. Sanat-Tasarım Dergisi, 9, s. 53.
Mant, S. (2014). Resim Sanatında Nesne. Akdeniz Sanat Dergisi. 7, s. 13.
Marilyn Levine. Marilyn Levine. Peggy’s Jacket Erişim: 20.04.2021.
https://www.marilynlevine.com/artworkframeset.html
Marilyn Levine. Marilyn Levine. HRH Briefvase. Erişim: 20.04.2021.
https://www.marilynlevine.com/artworkframeset.html
Matt Merkel Hess. Matthias Merkel Hess. 2-in-1 Oil and Gas Can. Erişim:
22.04.1994. https://www.merkelhess.com/gas-cans
MAtt Merkel Hess. Matthias Merkel Hess. KitchenAid Stand Mixer. Erişim:
22.04.1994. https://www.merkelhess.com/mixers
Pakman, Birrin. (2012). 19. Yüzyılda İngiltere’de Sanat Ve Zanaat Hareketlerinin
Osmanlı Sanatına Yansıması. (Yüksek Lisans Tezi). Işık Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü.
68
Resim Biterken. Vincent Van Gogh. Bir çift bot. Erişim: 26.04.2021.
https://resimbiterken.files.wordpress.com/2014/10/5555.jpg
Saç Kavrayan, Çiğdem. (2018). Çağdaş Sanat Ve Kimlik: Grayson Perry Eserleri
Üzerine Bir İnceleme. İnsan ve İnsan, 6/19, s66.
Solms, M., Turnbull, O. (2020). Beyin ve İç Dünya. İstanbul: Metis Yayınları.
Soner, Şan Aslan, Perihan. (2010). Çağdaş Sanatta Nesne Ve Kişisel
Uygulamalar. (Yüksek Lisans Sanat Sanat Çalışması Raporu). Hacettepe
Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
Tasarım Akademi. Marcel Breuer. Koltuk tasarımı. Erişim: 18.02.2021.
https://www.tasarimakademi.org/bauhaus-sanat-akimi.html
This Sydney Life. Grayson Perry. Gökkuşağının Üstünde. Erişim: 26.04.2021.
https://thissydneylife.files.wordpress.com/2012/05/grayson-perry-over-the-
rainbow-2001.jpeg
Türk Dil Kurumu. Erişim: 19.04.2021. https://sozluk.gov.tr/?q=Nesne&aranan=
Wikipedia. Rene Magritte. Bu bir pipo değildir. Erişim: 15.04.2021.
https://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0mgelerin_%C4%B0haneti#/media/Dosya:Mag
rittePipo.jpg
Wikipedia. St. Pancras Tren İstasyonu. Londra. Erişim: 22.03.2021.
https://tr.wikipedia.org/wiki/St_Pancras_Uluslararas%C4%B1_Tren_%C4%B0stas
yonu#/media/Dosya:St_Pancras_Railway_Station_2012-06-23.jpg
Zeytin, Halil İbrahim. (2012) Kullanımlık Nesnelerin Göstergebilimsel Çözümlemesi
ve Bir Gösterge Olarak Cep Telefonları. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi
Dergisi, 0, s. 455-470.