dc.contributor.advisor | Doğan, Nuri | |
dc.contributor.author | Köroğlu, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2021-06-18T08:26:06Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-04-19 | |
dc.identifier.citation | Köroğlu, M. (2021). Ortaöğretim Kurumlarına Yerleştirmede Kullanılan Merkezi Sınav Puanlarının Geçerlik Çalışması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/24919 | |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to collect evidence regarding the criterion validity and
consequential validity of the central exam scores of secondary education institutions
(OKMS) that are used for the purpose of selection, placement and making vital
decisions about hundreds of thousands of students. In the quantitative dimension of
the research modeled with the mixed method, in order to contribute to the feedback
and the integrity of the education system and to see the spiral structure of the education
curriculum system, the compliance and the validity levels of the central exam were
determined to explain the relationship between the 8th and 9th grade academic
achievement scores of the same students and the the data sets obtained from the raw
scores of OKMS subtests. In the qualitative dimension, opinions of different
participants (students, teachers, parents) were taken in the context of the
consequential validity and criterion validity in order to determine how consistent this
exam is with the targeted purposes and other social values and to gather information
about the adverse effects of the measurement results. According to the quantitative
results regarding the criterion validity of the study, the end-of-year academic success
scores of the 8th and 9th grades adequately explain the OKMS subtest scores.
However, although the innovations put into practice are considered partially positive
by the participants subject to the research, it is striking that the last system applied, as
in the general systems that have undergone frequent changes until today, did not
eliminate some basic problems. | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Uygunluk geçerliği | tr_TR |
dc.subject | Yordama geçerliği | tr_TR |
dc.subject | Sonuçsal geçerlik | tr_TR |
dc.subject | Karma yöntem araştırmaları | tr_TR |
dc.subject | Kanonik korelasyon | tr_TR |
dc.subject | Merkezi sınav | tr_TR |
dc.title | Ortaöğretim Kurumlarına Yerleştirmede Kullanılan Merkezi Sınav Puanlarının Geçerlik Çalışması | tr_TR |
dc.title.alternative | The Valıdıty Study Of Central Exam Scores Used For Placement In Secondary Educatıon Instıtutıons | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı; seçme yerleştirme amaçlı yapılan ve yüzbinlerce öğrenci
hakkında hayati kararlar veren, sınavla öğrenci alan ortaöğretim kurumlarına ilişkin
merkezi sınav (OKMS) puanlarının ölçüt geçerliğine ve sonuçsal geçerliğine ilişkin
kanıtların toplanmasıdır. Karma yöntemle modellenen araştırmanın nicel boyutunda,
eğitim sisteminin geri bildirimi ve bütünlüğüne katkı sunmak ve eğitim müfredat
sisteminin sarmal yapısının görülmesi amacıyla aynı öğrencilerin 8. ve 9. sınıf
akademik başarı puanları ile OKMS alt testleri ham puanlarından elde edilen veri setleri
arasındaki ilişkileri açıklamak için merkezi sınavın uygunluk (uyum) ve yordama
geçerlik düzeyleri belirlenmiştir. Nitel boyutta ise bu sınavın hedeflenen amaçlarla ve
diğer sosyal değerlerle ne kadar tutarlı olduğunun belirlenmesi ve ölçme sonuçlarının
ters etkileri konularında bilgi toplayabilmek adına sonuçsal geçerlik ve ölçüt geçerliği
bağlamında farklı paydaşlardan (öğrenci, öğretmen, veli) görüşler alınmıştır.
Araştırmanın ölçüt geçerliğine ilişkin nicel sonuçlarına göre 8. ve 9. sınıf yılsonu
akademik başarı puanları OKMS alt test puanlarını yeterli düzeyde açıklamaktadır.
Bununla birlikte uygulamaya konulan yenilikler, araştırmaya konu olan paydaşlar
tarafından kısmen olumlu olarak nitelendirilmesine rağmen, günümüze kadar sıklıkla
değişikliğe uğrayan sistemlerin genelinde olduğu gibi uygulanan son sistemin de bazı
temel problemleri ortadan kaldırmadığı göze çarpmaktadır | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-06-18T08:26:06Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | workingPaper | tr_TR |