Türkiye’de Özel Yeteneklilerle Yapılan Araştırmalarda Yaratıcılık
Özet
Özel yeteneklilerin yaratıcılık becerileri üzerine birçok araştırma yapılmasının sebebi,
yaratıcılığın bu bireylerin temel özelliklerinden biri olarak anılmasından
kaynaklanmaktadır. Bu nitel doküman analizi çalışmasının amacı, Türkiye’deki özel
yetenekli öğrencilerin yaratıcılık beceriler üzerine yapılan çalışmaları incelemektir.
Literatür taraması sürecinde, elektronik veri tabanlarının gözden geçirilmesi
araştırmaların başlıklarında, özetlerinde ya da anahtar kelimelerinde özel yetenekli
(gifted/talented), yaratıcı düşünme (creative thinking) ve yaratıcılık (creativity)
kelimelerinin kullanımı ile yapılmıştır. Tarama sonucunda, dışlama ve dahil etme
kriterlerine uyan çalışmaların seçilmesinin ardından 12 doktora tezi, altı yüksek lisans
tezi ve üç araştırma makalesi olmak üzere toplam 21 çalışmaya ulaşılmıştır.
Türkiye’deki özel yeteneklilerin yaratıcılık becerileri üzerine yapılan bu
araştırmalardan 18’i deneysel desende gerçekleşirken, üçü diğer nicel araştırma
desenleri ile yapılmıştır. Doküman incelemesinin ardından elde edilen verilere göre
bu çalışmalarda dört kez Yaratıcı Düşünme – Şekilsel Üretim Testi, iki kez Yaratıcılık
Ölçeği (How Creative Are You?) ve 16 kez Torrance Yaratıcı Düşünme Testi
kullanılmıştır. Araştırmaların çoğu 2011-2014 yılları arasında yapılmıştır. Sonuç
olarak güncel araştırmalara ihtiyaç duyulduğu söylenebilir.