dc.contributor.advisor | Kelecioğlu, Hülya | |
dc.contributor.author | Karasu, Semih | |
dc.date.accessioned | 2020-08-05T12:47:22Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-06-08 | |
dc.identifier.citation | Karasu, S. (2020). TIMSS 2015 Türkiye Örnekleminde Erken Matematik Aktiviteleri Modelinin Bölgelere Ve Cinsiyete Göre İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/22494 | |
dc.description.abstract | The purpose of the study is to investigate the measurement invariance of the early
mathematical activities model, which was used in the TIMSS 2015 study and which
was created using the home questionnaire applied to the parents of 4th grade
students, by gender and regions. Measurement invariance was investigated at scale
and item level among groups. The sample of the study consists of 6456 fourth grade
students who participated in TIMSS 2015 research. The data obtained from the
Ministry of National Education General Directorate of Measurement, Evaluation and
Examination Services were used. SPSS 23.0, Lisrel 8.0 and Latent Gold 5.1
software were used in the analysis of the data. Within the extent of the research, a
model for exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis was formed
for the items related to the early mathematical activities. In the following phase, the
number of suitable classes was determined by latent class analysis. Continuously,
the measurement invariance by regions and gender was investigated by the multigroup
latent class analysis method to the early mathematical activities model. As
stated the results of the research, it was decided that the three latent class models
are the most suitable model according to the information criteria BIC and CAIC.
When the measurement invariance is examined according to regions and gender,
three latent class homogeneous models were selected as the most appropriate
model according to BIC and CAIC values in both separate analyzes. In the
examinations made at the item level, when the homogenous model is taken as a
comparative model, it is observed that the homogeneous model is more suitable in
all the information criteria values in the items. After the acceptance of the
homogeneous model, it was concluded that the model of early math activities is
invariable at scale and item level according to regions and gender. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | TIMSS | tr_TR |
dc.subject | Erken matematik becerileri | tr_TR |
dc.subject | Ölçme değişmezliği | tr_TR |
dc.subject | Örtük Sınıf Analizi | tr_TR |
dc.subject | Çoklu Grup Örtük Sınıf Analizi | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Eğitim kuramı. Eğitim uygulamaları. | tr_TR |
dc.title | TIMSS 2015 Türkiye Örnekleminde Erken Matematik Aktiviteleri Modelinin Bölgelere ve Cinsiyete Göre İncelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | The Investıgatıon Of The Early Math Actıvıtıes Model Accordıng
To The Regıons And Gender In Tımss 2015 Turkey Sample | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Araştırmanın amacı, TIMSS 2015 araştırmasında bulunan ve 4. sınıf öğrencilerinin
velilerine uygulanan ev anketi kullanılarak oluşturulan erken matematik aktiviteleri
modelinin cinsiyete ve bölgelere göre ölçme değişmezliğinin incelenmesidir. Ölçme
değişmezliği gruplar arasında ölçek ve madde düzeyinde incelenmiştir.
Araştırmanın örneklemini TIMSS 2015 araştırmasına katılan 6456 dördüncü sınıf
öğrencisi oluşturmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav
Hizmetleri Genel Müdürlüğünden alınan veriler kullanılmıştır. Verilerin analizinde
SPSS 23.0, Lisrel 8.0 ve Latent Gold 5.1 yazılımlarından faydalanılmıştır. Araştırma
kapsamında, ilk erken matematik aktiviteleri ile ilgili maddelere açımlayıcı faktör
analizi ve doğrulayıcı faktör analizi ile ilgili model oluşturulmuştur. Bir sonraki
aşamada ise öncelikle örtük sınıf analizi ile uygun sınıf sayısı belirlenmiştir. Bu
aşamanın devamında erken matematik aktiviteleri modelinde çoklu-grup örtük sınıf
analizi yöntemi ile bölgelere ve cinsiyete göre ölçme değişmezliği incelenmiştir.
Araştırma sonucuna göre, bilgi kriterlerinden BIC ve CAIC’a göre üç örtük sınıflı
modelin en uygun model olduğuna karar verilmiştir. Bölgelere ve cinsiyete göre
ölçme değişmezliği incelendiğinde iki ayrı analizde de BIC ve CAIC değerlerine göre
en uygun model olarak üç örtük sınıflı homojen model seçilmiştir. Madde düzeyinde
yapılan incelemelerde ise homojen model karşılaştırılmalı model olarak alındığında,
maddelerdeki tüm bilgi kriterleri değerlerinde homojen modelin daha uygun olduğu
gözlenmiştir. Homojen modelin kabulünden sonra, erken matematik aktiviteleri
modelinin bölgelere ve cinsiyete göre ölçek ve madde düzeyinde değişmez olduğu
sonucuna varılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2020-08-05T12:47:22Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |