dc.contributor.advisor | Yağcı, Esed | |
dc.contributor.author | Çalışkan, Sümeyra Hesna | |
dc.date.accessioned | 2020-01-13T11:02:12Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-09-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/21706 | |
dc.description.abstract | This research has been practiced in order to determine teachers' and students' remarks about the instruction schedule of Intelligent Games, which is taught at secondary school grade as elective course at state schools bounded to the Ministry of Education. Teachers of Intelligent Games Courses, who have been working at secondary schools in central districts in Ankara and students, who chose this course between 2018-2019 constitute the basis of this research. Schools, which took part in this research, has been selected from among schools with stratified sampling method, at which Elective Course Schedule of Intelligent Games were applied. In this research, "Teacher Interview Questionnaire", Student Interview Questionnaire " and " Teacher Questionnaire" have been used as data collection tool. According to the research's results, it has been observed that teachers generally have positive remarks about elements of instruction schedule of Intelligent Games Courses but there are some setbacks while applying. Concerning that the schedule has been applied at school and classroom environment, it has been observed that teachers experienced setbacks about insufficient interdisciplinary association, students' ignored individual differences, insufficient weekly course duration, assigning untrained teachers and deficient quantification materials for evaluation. Concerning the practice of schedule, the students experienced setbacks about insufficient course materials, less subject diversity, insufficient weekly course duration, their ignored individual differences and quantification materials. Considering teachers' and students' remarks, it has been observed that in fact, both groups have same setbacks about same subjects. It is possible to say that Intelligent Games Courses are enjoyed by teachers and students and are believed to be beneficial and if deficiencies are eliminated, then better results about learning outcomes can be obtained. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Ortaokul | tr_TR |
dc.subject | Zeka oyunları | tr_TR |
dc.subject | Zeka oyunları seçmeli dersi | tr_TR |
dc.subject | Zeka oyunları seçmeli dersi öğretim programı | tr_TR |
dc.subject | Öğretmen görüşleri | tr_TR |
dc.subject | Öğrenci görüşleri | tr_TR |
dc.subject | Program değerlendirme | tr_TR |
dc.title | Ortaokul Zeka Oyunları Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri | tr_TR |
dc.title.alternative | The Opinions Of Teachers And Students About Mind Games Curriculum | tr_en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma, Ankara İli Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okullarının ortaokul kademesinde seçmeli ders olarak okutulan Zeka Oyunları Dersi Öğretim Programı hakkındaki öğretmen ve öğrenci görüşlerini belirlemeye yönelik yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Ankara İli merkez ilçelerinde bulunan ortaokullarda görev yapmakta olan Zeka Oyunları Dersi öğretmenleri ve bu dersi seçen öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan okullar, Zeka Oyunları Seçmeli Dersi Programı’nın uygulandığı okullar arasından tabakalı örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Öğretmen Görüşme Formu”, “Öğrenci Görüşme Formu” ve “Öğretmen Anket Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmenlerin zeka oyunları dersi öğretim programının öğelerine ilişkin görüşlerinin genellikle olumlu olduğu fakat uygulama sırasında çıkan bazı aksaklıklar olduğu görülmüştür. Programın okul ve sınıf ortamında uygulanmasına ilişkin öğretmenlerin; disiplinler arası ilişkilendirmenin yeterince sağlanmaması, öğrencilerin bireysel farklılıklarının tam olarak dikkate alınmaması, haftalık ders süresinin yetersizliği, eğitim almayan öğretmenlere görev verilmesi ve değerlendirme ile ilgili ölçme araçlarının eksik olması konularında sorun yaşadıkları görülmektedir. Programın uygulanmasına ilişkin öğrencilerin; ders materyallerinin sağlanamaması, konu çeşitliliğinin az olması, haftalık ders süresinin yetersizliği, kendi bireysel farklılıklarının tam olarak dikkate alınmıyor olması ve ölçme araçları konularında sorunlar yaşadıkları görülmektedir. Öğretmen ve öğrencilerin görüşlerine bakıldığında aslında her iki grubun da benzer konularda sorunlar yaşadıkları görülmektedir. Zeka oyunları dersinin öğretmen ve öğrenciler tarafından sevilen ve faydası olduğuna inanılan bir ders olduğunu ve eksiklikler giderilirse kazanımlar konusunda daha iyi sonuçlar alınabileceğini söylemek mümkündür. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2020-01-13T11:02:12Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |