Show simple item record

dc.contributor.advisorAkman, Berrintr_TR
dc.contributor.authorYıldırım, Aslıtr_TR
dc.date.accessioned2015-10-15T06:17:12Z
dc.date.available2015-10-15T06:17:12Z
dc.date.issued2014tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/1885
dc.description.abstractThe purpose of this study was to figure out the effects of creative problem solving (CPS) activities on the creativity of children who are 5 years of age. The design of the research was based on sequential exploratory design, which is a kind of mixed method research methodology. The study was carried out in two steps. In the first step of the study, between 2012 October and 2013 January, interviews were made with five academicians working in International Center for Studies in Creativity (ICSC) at Buffalo State College in New York, USA and five teachers trained by ICSC. The second step of the study was carried out at Kutipoğlu Kindergarden. According to the findings, total creativity scores which the experimantal and the control groups got from TTCT Figural forms were compared and the experimental group s post-test total creativity scores were significantly higher than the pre-test scores, namely it is seen that the CPS activities were effective on the experimental group.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.subjectPreschool educationtr_TR
dc.titleOkul Öncesinde Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Yaratıcılığa Etkisi (5 Yaş Örneği)tr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.callno2014/1080tr_TR
dc.contributor.departmentoldİlköğretim Anabilim Dalıtr_TR
dc.description.ozetBu araştırmanın amacı, 5 yaş çocuklarıyla uygulanan yaratıcı problem çözme (YPÇ) etkinliklerinin çocukların yaratıcılığına etkisini ortaya koymaktır. Araştırmada karma yöntem çeşitlerinden biri olan ardışık açımlayıcı desen kullanılmıştır. Araştırma iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın birinci aşaması, Ekim 2012 – Ocak 2013 ayları içerisinde ABD New York Eyaletine bağlı Buffalo şehrindeki Buffalo State College da bulunan Yaratıcılık Araştırmaları Merkezi nde yapılmıştır. Araştırmanın ikinci aşaması Eskişehir Kutipoğlu Anaokulu nda gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularında, deney ve kontrol grubunun TYDT Şekilsel testinden aldıkları yaratıcılık toplam puanları karşılaştırılmış, deney grubunun kontrol grubundan farklı olarak son test yaratıcılık toplam puanlarının ön test puanlarından anlamlı derecede yüksek olduğu, başka bir ifadeyle uygulanan YPÇ etkinliklerinin deney grubu üzerinde etkili olduğu görülmüştür.tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record