dc.contributor.advisor | Anıl, Duygu | tr_TR |
dc.contributor.author | Yapar, Taner | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-15T06:14:50Z | |
dc.date.available | 2015-10-15T06:14:50Z | |
dc.date.issued | 2014 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/1808 | |
dc.description.abstract | This study aims at investigating the development in English reading skill of students who started the English Preparatory Program at beginner level and continued for a year at TOBB University of Economics and Technology in relation to grammar by using Item Response Theory (IRT) and Latent Growth Modeling (LGM). For this purpose, the students growth trajectory in reading, the effect of grammar readiness level determined by a placement test on the growth trajectory, the effect of the growth trajectory s pattern on overall English and grammar measured by TOEFL-ITP as sequelae.234 students who started the English Preparatory Program at beginner level and continued for a year at TOBB University of Economics and Technology comprised the study group of this study. The data of 151 out of 234 students who were able to take the TOEFL-ITP test at the end of the year was used to assess the effect of the growth trajectory on its sequelae. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | English instruction and learning | tr_TR |
dc.title | Ingilizce Okuma Becerisindeki Gelişimin Madde Tepki Kuramı ve Örtük Büyüme Modellemesiyle İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.callno | 2014/1473 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada, TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesinde başlangıç düzeyinde İngilizce Hazırlık programına başlayıp bir yıl eğitim alan öğrencilerin okuma becerisindeki gelişimlerinin dilbilgisi ile ilişkili olarak Madde Tepki Kuramı (MTK) ve Örtük Büyüme Modellemesi (ÖBM) ile incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, öğrencilerin okuma becerisindeki gelişim yörüngesi, düzey belirleme sınavıyla belirlenen dilbilgisi hazır bulunuşluk düzeyinin gelişim yörüngesine etkisi, gelişim yörüngesinin şeklinin sürecin sekeli (sequelae) olarak TOEFL-ITP testi ile ölçülen dilbilgisi ve genel İngilizce düzeyine etkisi incelenmiştir.Çalışma grubunu, 2009-2010 yılında TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesinde başlangıç düzeyinde İngilizce Hazırlık programına başlayıp bir yıl eğitim alan 234 kişi oluşturmuştur. Gelişim yörüngesinin sekeli üzerine etkisi incelenirken 234 kişiden TOEFL-ITP sınavına girebilen 151 kişinin verisi kullanılmıştır. | tr_TR |