dc.contributor.advisor | Anil, Duygu | tr_TR |
dc.contributor.author | Yıldıztekin, Bulut | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-15T06:14:50Z | |
dc.date.available | 2015-10-15T06:14:50Z | |
dc.date.issued | 2014 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/1802 | |
dc.description.abstract | In this research, analytical and holistic rubrics, which evaluate the problem solving ability of seventh grade students,were used to be scored by five different mathematics teachers. The reliability analysis of obtained scores from raters have been made with respect to Classical test theory and Generalizability theory and interrater agreement level has been examined. Whether there is any difference between reliability coefficents and interrater agreement level obtained from different techniques from two theories and which tecniques used to gather more information was determined.Consequently, it was found that the obtained reliability coefficients with respect to classical test theory and generalizability theory are parallel and relatively high. However, the kappa statistics states middle level agreement. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Problem solving ability | tr_TR |
dc.title | Klasik Test Kuramı ve Genellenebilirlik Kuramından Puanlayıcılar Arası Tutarlılığın Farklı Yöntemlere Göre Karşılaştırılması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.callno | 2014/1126 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada 7. Sınıf matematik öğrencilerine uygulanan ve problem çözme becerisini ölçen açık uçlu sorular, analitik ve bütünsel dereceli iki ayrı puanlama anahtarı kullanılarak 5 farklı matematik öğretmeni tarafından puanlanmıştır. Elde edilen puanların Klasik test kuramı (KTK) ve Genellenebilirlik kuramına (GK) göre güvenirlik kestirimleri yapılmış ve puanlayıcılar arası tutarlık dereceleri belirlenmeye çalışılmıştır. İki kuramdan farklı tekniklerle belirlenen güvenirlik ve tutarlık düzeylerinde farklılaşma olup olmadığı ve kullanılan tekniklerden hangisinin daha fazla bilgi sunduğu belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırma sonucuna göre, KTK ve GK na göre elde edilen güvenirlik katsayıları birbirine parelel ve oldukça yüksektir. Ancak Kappa istatistiği orta düzeyde uyumu işaret etmektedir. | tr_TR |