Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorTüzün, Hakantr_TR
dc.contributor.authorDoğan, Dilektr_TR
dc.date.accessioned2015-10-15T06:11:43Z
dc.date.available2015-10-15T06:11:43Z
dc.date.issued2012tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/1735
dc.description.abstractThe current study aims to investigate the effect of maps used as a tool of navigation on the navigation efficiency in three-dimensional multi-user virtual environments. To this end, the study benefited from the ecological world which was available in the environment of Quest Atlantis and included Active Worlds multi-user virtual environment. The participants were 60 student teachers of the department of Computer Science and Instructional Technology at Atatürk University in the academic year of 2011-2012. The pilot study included 12 participants, and the main study included 48 participants. 3 groups were formed in the study based on the true experimental research design: 2 experimental groups and 1 control group. In the control group, Coordinate System (CS), available on the status bar and in the three-dimensional multi-user virtual environment, was used. On the other hand, in the experimental groups, two methods were used: the map-on-screen method (MOS), which is available in the three-dimensional multi-user virtual environment and indicates users’ point instantly, and the map-on-paper method (MOP), which includes the view-in-view image of this environment. Before the study was conducted, the participants completed the "Demographic Questionnaire" and "Spatial Visualization Test".tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.subjectMaptr_TR
dc.titleÜç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Harita Kullanımının Görev Tamamlama Süresine Etkisitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.callno2012/158tr_TR
dc.contributor.departmentoldBilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalıtr_TR
dc.description.ozetBu çalışmada üç-boyutlu çok-kullanıcılı sanal ortamlarda gezinim aracı olarak kullanılan haritaların gezinim verimliliğine etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmada Active Worlds çok-kullanıcılı sanal ortamını içeren Quest Atlantis ortamında var olan ekoloji dünyası kullanılmıştır. Araştırmaya, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Atatürk Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nde eğitimine devam eden 60 öğrenci katılmıştır. Pilot uygulamaya 12, asıl uygulamaya ise 48 kişi dahil olmuştur. Gerçek deneysel desen modeline göre hazırlanan araştırmada 2 deney grubu, 1 kontrol grubu olmak üzere 3 grup oluşturulmuştur. Kontrol grubunda üç-boyutlu çok-kullanıcılı sanal ortamda bulunan ve durum çubuğunda yer alan Koordinat Sistemi (KS), deney gruplarında ise üç-boyutlu çok-kullanıcılı sanal ortamda bulunan ve kullanıcıların nerede olduğunu anlık olarak gösteren Ekran Üstünde Harita (EUH) ve bu ortamın kâğıt üzerinde kuşbakışı görüntüsünü içeren Kâğıt Üstünde Harita (KUH) yöntemi kullanılmıştır.tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster