dc.contributor.advisor | Akaydın , Galip | |
dc.contributor.author | Çelik , Esra Cansu | |
dc.date.accessioned | 2019-07-26T08:37:03Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-06-25 | |
dc.identifier.citation | Çelik, E. C. (2019). Bitki morfolojisi, anatomisi ile sistematiği konularının ortaöğretim biyoloji programındaki yerinin değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8084 | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to place the subjects of plant morphology, anatomy and systematic in the Curriculum of Biology Lesson in Secondary Education and to evaluate the suitability of practice based on the students' point of view and their interests, expectations and skills. This research was conducted with 400 students. Two data collection tools prepared by the researcher were used and the opinions of the students were recorded via those. Furthermore, biology course books for secondary schools were reviewed in order to determine the subjects' positions in the curriculum. The class levels studying plant morphology, anatomy and systematic, the field content of the subjects, social content, provided images, practices/activities, outcomes relating to the subjects and the content of the course books, terminology and data regarding the subject were issue of this paper. As a result of the research, except from the endemic plants, plant have the necessary place in the course books. The field content related to the required subjects are thought to be too much. However the learning outcome complies with the content. The majority of the targeted outcome became permanent for the students. The Latin words are too much and there are some challenges in learning terms and notions. The aim is not defined neither in applications nor in the events. The related applications/events don't fulfill the students' expectations and are found insufficient by them. According to the results about the illustrations, they are sufficient but non-striking and their explanations need to be optimized. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini viii
Şekiller Dizini x
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xi
Bölüm 1 Giriş 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 4
Problem Durumu 5
Araştırma Problemi 6
Sayıltılar 6
Sınırlılıklar 7
Tanımlar 7
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 12
Araştırmanın Kuramsal Temeli 12
İlgili Araştırmalar 20
Bölüm 3 Yöntem 30
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 30
Veri Toplama Araçları 31
Veri Toplama Süreci 32
Araştırmanın Pilot Uygulaması, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları 33
Verilerin Analizi 35
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 36
Çalışma Grubuna Ait Bilgiler 36
BDÖP’de BMAS Konularının Ele Alındığı Sınıf Düzeyleri 37
BDÖP’de BMAS Konularının Alan İçeriği, Sosyal İçerik, Uygulamalar/Etkinlikler ve Görseller Açısından Yeterlilik Durumu; İlgili Konuların Alan İçeriğinin Öğrenciler İçin Uygunluk Durumu 39
BDÖP’de BMAS Konularının İçerikleri ile Programda Belirlenmiş Olan, Ulaşılması Hedeflenen Kazanımların Birbirine Uygunluğu 54
BDÖP’de Belirlenmiş Olan, Ulaşılması BMAS Konuları ile İlgili Kazanımların Öğrenciler Açısından Kalıcı Olma Durumu 58
BDÖP’de BMAS Konularının İşleniş Sırasının Öğrenciler İçin Uygun Olma Durumu 65
BDÖP’de BMAS Konularında Geçen Kavram ve Terimlerin Öğrencilerin Öğrenim Düzeyine Uygunluk Durumu 67
BDÖP’de BMAS Konularının Sosyal İçeriğinin Öğrencilerin İlgi ve Beklentilerine Uygunluk Durumu 69
BDÖP’de BMAS Konularında Yer Alan Uygulama ve Etkinliklerin Öğrencilerin Beklenti ve Yeteneklerine Uygunluk Durumu 71
BDÖP’de BMAS Konularında Yer Verilen Görsellerin Öğrenciler Açısından Dikkat Çekici ve Yeterli Olma Durumu 72
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 76
BMAS Konuları ve Alan İçeriği 76
BMAS Konularının Kazanımları ve Kitap İçerikleri 77
BMAS Konularında Geçen Kavram ve Terimler 78
BMAS Konularının Sosyal İçerikleri 78
BMAS Konularında Geçen Uygulamalar ve Etkinlikler 79
BMAS Konularında Bulunan Görseller 82
Kaynaklar 84
EK-A: Gönüllü Katılım Formu 89
EK-B: İstanbul Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğü Yazılı İzin Belgesi 90
EK-C: 9. Sınıf Bitki Morfolojisi, Anatomisi ve Sistematiği Konularının İçeriğini ve Kazanımlarını Değerlendirme Envanteri. 92
EK-Ç: 12. Sınıf Bitki Morfolojisi, Anatomisi ve Sistematiği Konularının İçeriğini ve Kazanımlarını Değerlendirme Envanteri. 93
EK-D: 9. ve 12. Sınıf Biyoloji Ders Kitaplarında Yer Alan BMAS Konuları ile İlgili Etkinliklerin Konular ve Materyal/Metot Bazında İncelenmesi 95
EK-E: 9. Sınıf Biyoloji Ders Kitabında Yer Alan BMAS Konuları ile İlgili Görsellerin Görünüm, Adlandırma ve Açıklamalar Açısından Konularına Göre İncelenmesi 97
EK-F: 12. Sınıf Biyoloji Ders Kitabında Yer Alan BMAS Konuları ile İlgili Görsellerin Görünüm, Adlandırma ve Açıklamalar Açısından Konularına Göre İncelenmesi 99
EK-G: 9. ve 12. Sınıf Biyoloji Ders Kitaplarında Yer Alan, BMAS Konularının Başlıkları ve Bu Konularla İlgili BDÖP’de Yer Alan Kazanımlar 104
EK-Ğ: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 106
EK-H: Etik Beyanı 107
EK-I: Yüksek Lisans/Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 108
EK-İ: Thesis/Dissertation Originality Report 109
EK-J: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 110 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Biyoloji | tr_TR |
dc.subject | Öğretim programı | tr_TR |
dc.subject | Bitki | tr_TR |
dc.subject | Morfoloji | tr_TR |
dc.subject | Anatomi | tr_TR |
dc.subject | Sistematik | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.title | Bitki Morfolojisi, Anatomisi İle Sistematiği Konularının
Ortaöğretim Biyoloji Programındaki Yerinin Değerlendirilmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | An Assessment Of The Subjects Of Plant Morphology, Anatomy And Systematic In High School Biology Curriculum | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Geçmişten beri bitkilere ihtiyaç duyan insanlar; bitkileri tanımalı, morfoloji ve anatomilerini bilmeli, sınıflandırmalarını yaparak akrabalık ilişkilerini öğrenmelidir. Bu öğrenmenin gerçekleşeceği temel yer okullardır. Ders kitaplarının kolay ulaşılabilir olmaları ve yurdun her yerinde aynı kitapların okutulması bitkilerin tanınmasında öğrencilere fırsat eşitliği sunmaktadır. Bu çalışmanın amacı bitki morfolojisi, anatomisi ve sistematiği konularının BDÖP’deki yerinin belirlenmesi ve konuların ele alınış biçiminin öğrenci ilgi, beklenti ve yeteneklerine uygunluğunun öğrenci görüşleri alınarak değerlendirilmesidir. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde İstanbul’da öğrenim gören 400 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmacı tarafından hazırlanan iki adet veri toplama aracı kullanılmıştır. Ayrıca konuların programdaki yerini belirlemek amacıyla Ortaöğretim Biyoloji Ders Kitapları incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular, alt problemler ile uygun olacak şekilde alt başlıklar halinde yorumlanmıştır. Araştırmada bitki morfolojisi, anatomisi ve sistematiği konularının ele alındıkları sınıf düzeyleri; konuların alan içeriği, sosyal içeriği, içerdiği görseller, uygulamalar/etkinlikler; konularla ilgili kazanımlar ve kitapların içerikleri; konularda geçen kavramlar ve terimler ile ilgili verilere ulaşılmıştır. Araştırma sonucuna göre 9. ve 12. Sınıf kitaplarında, endemik bitki türleri hariç, bitkilere gereken yer verilmektedir. İlgili konularla ilgili alan içeriği fazla bulunmaktadır. Ancak içerik ile kazanımlar uyumludur. Ayrıca hedeflenen kazanımların büyük çoğunluğu öğrenciler için kalıcı olmuştur. Latince kelimeler fazla bulunmakta, terim ve kavramlar öğrenilirken zorluk yaşanmaktadır. Konularda geçen günlük hayata ilişkin bilgiler yeterlidir. Uygulamaların/etkinliklerin hiçbirinde amaç belirtilmemiştir fakat yöntem açık ve anlaşılırdır. İlgili uygulamalar/etkinlikler öğrenci beklentilerini karşılamamaktadır ve öğrenciler tarafından yetersiz bulunmaktadır. Görsellerle ilgili sonuçlara göre; kitaplardaki görseller yeterlidir ancak dikkat çekici değildir ve görsel açıklamalarının yeterli düzeye getirilmesi gerekmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |