Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorIşık, Serap
dc.contributor.authorKaraağaç, Özlem
dc.date.accessioned2019-07-26T08:35:45Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-06-26
dc.identifier.citationKaraağaç, Ö., 2019, Ortaöğretim Öğrencilerinin Polen Alerjisi Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi: Ankara İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/8076
dc.description.abstractIn this study, it was aimed to determine the pollen allergy knowledge levels of secondary school students in Ankara. For this purpose, as a quantitative data collection tool, a “questionnaire of pollen allergy knowledge”, as a qualitative data collection tool, “semi-structured interview form” was prepared. The questionnaire of pollen allergy knowledge was applied to 400 students who are attending the 9th, 10th, 11th and 12th grades of Anatolian High Schools in the central districts of Ankara, and a semi-structured interview form was applied to 20 students in total. In the analysis of quantitative data, descriptive statistics (frequency and percentage) and one-way analysis of variance (ANOVA) were performed by using IBM Statistics 23.0 program. In the analysis of qualitative data, the student answers were judged by the researcher. It seems that the students generally have sufficient knowledge about pollen. However, it is also determined that they have a wrong knowledge that they can see a pollen grain with the naked eye. It was found out that there was no statistically significant difference between the classes in their knowledge about pollen. In relation to the students’ pollen allergy, there is lack of knowledge in the plants causing pollen allergy, some symptoms of hay fever (bruising under the eye and scratch at the back of the nose), in which seasons pollen is in the atmosphere, the effect of the genetic factors upon pollen allergy, diagnosis and treatment of pollen allergy, cross-reactivity of pollen allergy, and the facts that the global warming is a factor increasing pollen allergy and Ankara atmosphere has its own pollen calendar; at the same time, it is determined that the students had difficulty in distinguishing the pollen and seeds of dandelion and poplar plants, and most of the information about these plants are learned from friends, schools, the Internet and their families. Moreover, in this study, it is also found out that students have opinions about the announcement of daily and hourly pollen varieties and concentrations to the public through the media.tr_TR
dc.description.tableofcontentsÖz ii Abstract iii Teşekkür iv Tablolar Dizini ix Şekiller Dizini xii Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xxiii Bölüm 1 Giriş 1 Problem Durumu 4 Araştırmanın Amacı ve Önemi 4 Araştırma Problemi 5 Alt Problemler 5 Sayıltılar 6 Sınırlılıklar 6 Tanımlar 6 Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 7 Alerji nedir? 7 Alerjen nedir? 7 Polen nedir? 8 Alerjiye Neden Olan Bitkiler 10 Ağaçlar 10 Gramineae (Çayır-Hububat) 11 Otsu Bitkiler (Yabani Otsular) 11 Polen ve Alerji 12 Polen Takvimi 13 Polen Alerjisi ve Polen Konularının Ortaöğretim Ders Kitaplarındaki Yeri 13 Polen Alerjisi Konusunun Ortaöğretim Ders Kitaplarındaki Yeri 14 Polen Konusunun Ortaöğretim Ders Kitaplarındaki Yeri 15 İlgili Araştırmalar 16 Bölüm 3 Yöntem 18 Evren 18 Örneklem 18 Veri Toplama Araçları 19 Polen Alerjisi Bilgi Anketi 19 Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu 19 Veri Toplama Araçlarının Hazırlanmasında İzlenen Yol 19 Veri Toplama Süreci 20 Geçerlik ve Güvenilirlik 21 Verilerin Analizi 21 Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 22 Nicel Verilere İlişkin Bulgular 22 Öğrencilerin Kişisel Bilgilerine İlişkin Bulgular 22 Öğrencilerin Sınıf Düzeylerine İlişkin Bulgular 22 Öğrencilerin Cinsiyetlerine İlişkin Bulgular 22 Öğrencilerin Birinci Dönem Karnesindeki Biyoloji Dersi Notlarına İlişkin Bulgular 23 Öğrencilerin Dokuzuncu Sınıf Karnesindeki Sağlık Bilgisi Dersi Notlarına İlişkin Bulgular 23 Öğrencilerin Anne Eğitim Durumlarına İlişkin Bulgular 24 Öğrencilerin Baba Eğitim Durumlarına İlişkin Bulgular 24 Öğrencilerin Ailelerinin Aylık Gelirlerine İlişkin Bulgular 25 Öğrencilerin Doktor Tarafından Teşhisi Konulmuş Polen Alerjilerinin Olup Olmadığına İlişkin Bulgular 25 Öğrencilerin Polen Hakkındaki Bilgilerine İlişkin Bulgular 26 Polenin Hangi Canlı Grubu Tarafından Üretildiğine İlişkin Bulgular 26 Polen Tanesinin Hangi Gameti Taşıdığına İlişkin Bulgular 27 Polen Tanesinin Nasıl Görülebileceğine İlişkin Bulgular 28 Polenin Görevine İlişkin Bulgular 29 Hangi Yolla Tozlaşan Bitkilerin Polenlerinin Daha Alerjen Olduğuna İlişkin Bulgular 30 Polen Tanelerinin Görüntüsünü Tanımaya İlişkin Bulgular 31 Öğrencilerin Polen Alerjisi Hakkındaki Bilgilerine İlişkin Bulgular 32 Polenleri Alerjiye Neden Olan Bitkilere İlişkin Bulgular 32 Polenin Neden Olduğu ve “Saman Nezlesi” Adı Verilen Alerjik Hastalığın Başlıca Belirtilerine İlişkin Bulgular 33 Polen Alerjisinden Korunma Yollarına İlişkin Bulgular 33 Polen Alerjisi Hakkında Verilen “Doğru”, “Yanlış”, “Bilgim Yok” İfadelerine İlişkin Bulgular 34 Öğrencilerin Karahindiba ve Kavak Bitkisi Hakkındaki Bilgilerine İlişkin Bulgular 36 Karahindiba Bitkisinin Tüysü Yapılarının Ne Olduğuna İlişkin Bulgular 36 “Karahindiba Bitkisinin Tüysü Yapılarının Ne Olduğu Bilgisini” Hangi Kaynaktan Öğrendiklerine İlişkin Bulgular 36 Kavak Ağacından Havaya Yayılan Tüylü Yapıları (Pamukçuklar) Dişi Kavak Ağaçlarının Oluşturup Oluşturmadıklarına İlişkin Bulgular 37 Kavak Ağacından Havaya Tüylü Yapıların (Pamukçuklar) Ne Olduğuna İlişkin Bulgular 37 “Kavak Ağacından Havaya Yayılan Tüylü Yapıların (Pamukçuklar) Ne Olduğu Bilgisini” Hangi Kaynaktan Öğrendiklerine İlişkin Bulgular 38 Nitel Verilere İlişkin Bulgular 39 Polen Deyince Aklımıza Neler Geliyor? 39 Polenler Olmasaydı Ne Olurdu? 40 Polenin Neden Olduğu Hangi Alerjik Hastalıkları Biliyorsunuz? 41 Alerji Selamı Ne Demektir? 42 Karahindiba Bitkisinden Havaya Yayılan Tüylü Yapılar Nedir? Bu Tüylü Yapıların Alerjiye Neden Olduğunu Düşünüyor musunuz? 42 Kavak Ağacından Havaya Yayılan Tüylü Yapılar (Pamukçuklar) Nedir? Bu Tüylü Yapıların Alerjiye Neden Olduğunu Düşünüyor musunuz? 43 Amerika’da ve Avrupa’da Bir Çok Şehirde Günlük ve Saatlik Polen Çeşitleri ve Konsantrasyonları Yayın Organları Aracılığı ile Halka Duyurulmaktadır. Ülkemizde Böyle Bir Uygulamanın Olmasını İster misiniz? Nedenini Belirtiniz 44 Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 46 Öğrencilerin Polen Hakkındaki Bilgilerine İlişkin Sonuç ve Tartışma 46 Öğrencilerin Polen Alerjisi Hakkındaki Bilgilerine İlişkin Sonuç ve Tartışma 48 Öğrencilerin Karahindiba ve Kavak Bitkisi Hakkındaki Bilgilerine İlişkin Sonuç ve Tartışma 51 Öneriler 52 Kaynaklar 54 EK-A: Polen Alerjisi Bilgi Anketi 64 EK-B: Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu 68 EK-C: Veli İzin Formu 69 EK-Ç: Gönüllü Katılım Formu 70 EK-D: Uzman Değerlendirme Formu 71 EK-E: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 72 EK-F: Ankara Valiliği Milli Eğitim Müdürlüğü Araştırma İzni Belgesi 73 EK-G: Etik Beyanı 75 EK-Ğ: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orjinallik Raporu 76 EK-H: Thesis/Dissertation Originality Report 77 EK-I: Yayımlama ve Fikri Mülkiyet Hakları Beyanı 78tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectPolen alerjisitr_TR
dc.subjectOrtaöğretim öğrencileritr_TR
dc.subjectBilgi düzeyitr_TR
dc.subjectAnkaratr_TR
dc.subject.lcshKonu Başlıkları Listesi::Eğitimtr_TR
dc.titleOrtaöğretim Öğrencilerinin Polen Alerjisi Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi: Ankara İli Örneğitr_TR
dc.title.alternativeDetermining The Pollen Allergy Knowledge Levels Of Secondary School Students: A Case Study In Ankara Provincetr_eng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırmada, Ankara’daki ortaöğretim öğrencilerinin polen alerjisi konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, nicel veri toplama aracı olarak “polen alerjisi bilgi anketi”, nitel veri toplama aracı olarak ise, “yarı yapılandırılmış görüşme formu” hazırlanmıştır. Polen alerjisi bilgi anketi, Ankara ili merkez ilçelerindeki Anadolu Liselerinin 9, 10, 11 ve 12. sınıflarına devam eden toplam 400 öğrenciye, yarı yapılandırılmış görüşme formu ise toplam 20 öğrenciye uygulanmıştır. Nicel verilerin analizinde IBM Statistics 23.0 programı kullanılarak betimsel istatistik (frekans ve yüzde) ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) hesaplamaları yapılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise öğrencilerin verdikleri cevaplar araştırmacı tarafından değerlendirilmiştir. Öğrencilerin polen hakkındaki bilgilerinin genel olarak yeterli olduğu, bununla birlikte polen tanesini çıplak gözle görebilecekleri yönünde yanlış bir bilgiye sahip oldukları belirlenmiştir. Polen hakkındaki bilgilerine ilişkin ise sınıflar arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmadığı görülmüştür. Öğrencilerin polen alerjisi ile ilgili olarak; polen alerjisine neden olan bitkiler, saman nezlesinin bazı belirtileri (gözaltında morarma ve burun sırtında çizgi), polenlere atmosferde hangi mevsimlerde rastlanıldığı, kalıtsal faktörlerin polen alerjisinde etkili olduğu, polen alerjisinin teşhisi ve tedavisi, polen alerjisinin çapraz reaksiyon özelliği, küresel ısınmanın polen alerjisini artırıcı bir faktör olduğu ve Ankara atmosferinin bir polen takvimi olduğu hakkında bilgi eksikliklerinin olduğu; aynı zamanda öğrencilerin karahindiba ve kavak bitkilerinin polenlerini ve tohumlarını ayırt etmede zorluk yaşadıkları ve bu bitkiler hakkındaki bilgileri en çok arkadaş, okul, internet ve ailelerinden öğrendikleri tespit edilmiştir. Çalışmada ayrıca, öğrencilerin ülkemizde günlük ve saatlik polen çeşitleri ve konsantrasyonlarının yayın organları aracılığıyla halka duyurulması yönünde görüşlerinin olduğu belirlenmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentOrta Öğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift-
dc.identifier.ORCIDhttps://orcid.org/0000-0001-8491-4296tr_TR
dc.subject.mscMathematics Subject Classification::Biology and other natural sciencestr_TR
dc.subject.ieeeIEEE Thesaurus Terms::Educationtr_TR
dc.subject.ericERIC Thesaurus::Students, Teachers, School Personneltr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster