dc.contributor.advisor | Işık, Serap | |
dc.contributor.author | Karaağaç, Özlem | |
dc.date.accessioned | 2019-07-26T08:35:45Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-06-26 | |
dc.identifier.citation | Karaağaç, Ö., 2019, Ortaöğretim Öğrencilerinin Polen Alerjisi Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi: Ankara İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8076 | |
dc.description.abstract | In this study, it was aimed to determine the pollen allergy knowledge levels of secondary school students in Ankara. For this purpose, as a quantitative data collection tool, a “questionnaire of pollen allergy knowledge”, as a qualitative data collection tool, “semi-structured interview form” was prepared. The questionnaire of pollen allergy knowledge was applied to 400 students who are attending the 9th, 10th, 11th and 12th grades of Anatolian High Schools in the central districts of Ankara, and a semi-structured interview form was applied to 20 students in total. In the analysis of quantitative data, descriptive statistics (frequency and percentage) and one-way analysis of variance (ANOVA) were performed by using IBM Statistics 23.0 program. In the analysis of qualitative data, the student answers were judged by the researcher. It seems that the students generally have sufficient knowledge about pollen. However, it is also determined that they have a wrong knowledge that they can see a pollen grain with the naked eye. It was found out that there was no statistically significant difference between the classes in their knowledge about pollen. In relation to the students’ pollen allergy, there is lack of knowledge in the plants causing pollen allergy, some symptoms of hay fever (bruising under the eye and scratch at the back of the nose), in which seasons pollen is in the atmosphere, the effect of the genetic factors upon pollen allergy, diagnosis and treatment of pollen allergy, cross-reactivity of pollen allergy, and the facts that the global warming is a factor increasing pollen allergy and Ankara atmosphere has its own pollen calendar; at the same time, it is determined that the students had difficulty in distinguishing the pollen and seeds of dandelion and poplar plants, and most of the information about these plants are learned from friends, schools, the Internet and their families. Moreover, in this study, it is also found out that students have opinions about the announcement of daily and hourly pollen varieties and concentrations to the public through the media. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini ix
Şekiller Dizini xii
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xxiii
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 4
Araştırmanın Amacı ve Önemi 4
Araştırma Problemi 5
Alt Problemler 5
Sayıltılar 6
Sınırlılıklar 6
Tanımlar 6
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 7
Alerji nedir? 7
Alerjen nedir? 7
Polen nedir? 8
Alerjiye Neden Olan Bitkiler 10
Ağaçlar 10
Gramineae (Çayır-Hububat) 11
Otsu Bitkiler (Yabani Otsular) 11
Polen ve Alerji 12
Polen Takvimi 13
Polen Alerjisi ve Polen Konularının Ortaöğretim Ders Kitaplarındaki Yeri 13
Polen Alerjisi Konusunun Ortaöğretim Ders Kitaplarındaki Yeri 14
Polen Konusunun Ortaöğretim Ders Kitaplarındaki Yeri 15
İlgili Araştırmalar 16
Bölüm 3 Yöntem 18
Evren 18
Örneklem 18
Veri Toplama Araçları 19
Polen Alerjisi Bilgi Anketi 19
Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu 19
Veri Toplama Araçlarının Hazırlanmasında İzlenen Yol 19
Veri Toplama Süreci 20
Geçerlik ve Güvenilirlik 21
Verilerin Analizi 21
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 22
Nicel Verilere İlişkin Bulgular 22
Öğrencilerin Kişisel Bilgilerine İlişkin Bulgular 22
Öğrencilerin Sınıf Düzeylerine İlişkin Bulgular 22
Öğrencilerin Cinsiyetlerine İlişkin Bulgular 22
Öğrencilerin Birinci Dönem Karnesindeki Biyoloji Dersi Notlarına İlişkin Bulgular 23
Öğrencilerin Dokuzuncu Sınıf Karnesindeki Sağlık Bilgisi Dersi Notlarına İlişkin Bulgular 23
Öğrencilerin Anne Eğitim Durumlarına İlişkin Bulgular 24
Öğrencilerin Baba Eğitim Durumlarına İlişkin Bulgular 24
Öğrencilerin Ailelerinin Aylık Gelirlerine İlişkin Bulgular 25
Öğrencilerin Doktor Tarafından Teşhisi Konulmuş Polen Alerjilerinin Olup Olmadığına İlişkin Bulgular 25
Öğrencilerin Polen Hakkındaki Bilgilerine İlişkin Bulgular 26
Polenin Hangi Canlı Grubu Tarafından Üretildiğine İlişkin Bulgular 26
Polen Tanesinin Hangi Gameti Taşıdığına İlişkin Bulgular 27
Polen Tanesinin Nasıl Görülebileceğine İlişkin Bulgular 28
Polenin Görevine İlişkin Bulgular 29
Hangi Yolla Tozlaşan Bitkilerin Polenlerinin Daha Alerjen Olduğuna İlişkin Bulgular 30
Polen Tanelerinin Görüntüsünü Tanımaya İlişkin Bulgular 31
Öğrencilerin Polen Alerjisi Hakkındaki Bilgilerine İlişkin Bulgular 32
Polenleri Alerjiye Neden Olan Bitkilere İlişkin Bulgular 32
Polenin Neden Olduğu ve “Saman Nezlesi” Adı Verilen Alerjik Hastalığın Başlıca Belirtilerine İlişkin Bulgular 33
Polen Alerjisinden Korunma Yollarına İlişkin Bulgular 33
Polen Alerjisi Hakkında Verilen “Doğru”, “Yanlış”, “Bilgim Yok” İfadelerine İlişkin Bulgular 34
Öğrencilerin Karahindiba ve Kavak Bitkisi Hakkındaki Bilgilerine İlişkin Bulgular 36
Karahindiba Bitkisinin Tüysü Yapılarının Ne Olduğuna İlişkin Bulgular 36
“Karahindiba Bitkisinin Tüysü Yapılarının Ne Olduğu Bilgisini” Hangi Kaynaktan Öğrendiklerine İlişkin Bulgular 36
Kavak Ağacından Havaya Yayılan Tüylü Yapıları (Pamukçuklar) Dişi Kavak Ağaçlarının Oluşturup Oluşturmadıklarına İlişkin Bulgular 37
Kavak Ağacından Havaya Tüylü Yapıların (Pamukçuklar) Ne Olduğuna İlişkin Bulgular 37
“Kavak Ağacından Havaya Yayılan Tüylü Yapıların (Pamukçuklar) Ne Olduğu Bilgisini” Hangi Kaynaktan Öğrendiklerine İlişkin Bulgular 38
Nitel Verilere İlişkin Bulgular 39
Polen Deyince Aklımıza Neler Geliyor? 39
Polenler Olmasaydı Ne Olurdu? 40
Polenin Neden Olduğu Hangi Alerjik Hastalıkları Biliyorsunuz? 41
Alerji Selamı Ne Demektir? 42
Karahindiba Bitkisinden Havaya Yayılan Tüylü Yapılar Nedir? Bu Tüylü Yapıların Alerjiye Neden Olduğunu Düşünüyor musunuz? 42
Kavak Ağacından Havaya Yayılan Tüylü Yapılar (Pamukçuklar) Nedir? Bu Tüylü Yapıların Alerjiye Neden Olduğunu Düşünüyor musunuz? 43
Amerika’da ve Avrupa’da Bir Çok Şehirde Günlük ve Saatlik Polen Çeşitleri ve Konsantrasyonları Yayın Organları Aracılığı ile Halka Duyurulmaktadır. Ülkemizde Böyle Bir Uygulamanın Olmasını İster misiniz? Nedenini Belirtiniz 44
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 46
Öğrencilerin Polen Hakkındaki Bilgilerine İlişkin Sonuç ve Tartışma 46
Öğrencilerin Polen Alerjisi Hakkındaki Bilgilerine İlişkin Sonuç ve Tartışma 48
Öğrencilerin Karahindiba ve Kavak Bitkisi Hakkındaki Bilgilerine İlişkin Sonuç ve Tartışma 51
Öneriler 52
Kaynaklar 54
EK-A: Polen Alerjisi Bilgi Anketi 64
EK-B: Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu 68
EK-C: Veli İzin Formu 69
EK-Ç: Gönüllü Katılım Formu 70
EK-D: Uzman Değerlendirme Formu 71
EK-E: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 72
EK-F: Ankara Valiliği Milli Eğitim Müdürlüğü Araştırma İzni Belgesi 73
EK-G: Etik Beyanı 75
EK-Ğ: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orjinallik Raporu 76
EK-H: Thesis/Dissertation Originality Report 77
EK-I: Yayımlama ve Fikri Mülkiyet Hakları Beyanı 78 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Polen alerjisi | tr_TR |
dc.subject | Ortaöğretim öğrencileri | tr_TR |
dc.subject | Bilgi düzeyi | tr_TR |
dc.subject | Ankara | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.title | Ortaöğretim Öğrencilerinin Polen Alerjisi Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi: Ankara İli Örneği | tr_TR |
dc.title.alternative | Determining The Pollen Allergy Knowledge Levels Of Secondary School Students: A Case Study In Ankara Province | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada, Ankara’daki ortaöğretim öğrencilerinin polen alerjisi konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, nicel veri toplama aracı olarak “polen alerjisi bilgi anketi”, nitel veri toplama aracı olarak ise, “yarı yapılandırılmış görüşme formu” hazırlanmıştır. Polen alerjisi bilgi anketi, Ankara ili merkez ilçelerindeki Anadolu Liselerinin 9, 10, 11 ve 12. sınıflarına devam eden toplam 400 öğrenciye, yarı yapılandırılmış görüşme formu ise toplam 20 öğrenciye uygulanmıştır. Nicel verilerin analizinde IBM Statistics 23.0 programı kullanılarak betimsel istatistik (frekans ve yüzde) ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) hesaplamaları yapılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise öğrencilerin verdikleri cevaplar araştırmacı tarafından değerlendirilmiştir. Öğrencilerin polen hakkındaki bilgilerinin genel olarak yeterli olduğu, bununla birlikte polen tanesini çıplak gözle görebilecekleri yönünde yanlış bir bilgiye sahip oldukları belirlenmiştir. Polen hakkındaki bilgilerine ilişkin ise sınıflar arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmadığı görülmüştür. Öğrencilerin polen alerjisi ile ilgili olarak; polen alerjisine neden olan bitkiler, saman nezlesinin bazı belirtileri (gözaltında morarma ve burun sırtında çizgi), polenlere atmosferde hangi mevsimlerde rastlanıldığı, kalıtsal faktörlerin polen alerjisinde etkili olduğu, polen alerjisinin teşhisi ve tedavisi, polen alerjisinin çapraz reaksiyon özelliği, küresel ısınmanın polen alerjisini artırıcı bir faktör olduğu ve Ankara atmosferinin bir polen takvimi olduğu hakkında bilgi eksikliklerinin olduğu; aynı zamanda öğrencilerin karahindiba ve kavak bitkilerinin polenlerini ve tohumlarını ayırt etmede zorluk yaşadıkları ve bu bitkiler hakkındaki bilgileri en çok arkadaş, okul, internet ve ailelerinden öğrendikleri tespit edilmiştir. Çalışmada ayrıca, öğrencilerin ülkemizde günlük ve saatlik polen çeşitleri ve konsantrasyonlarının yayın organları aracılığıyla halka duyurulması yönünde görüşlerinin olduğu belirlenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |
dc.identifier.ORCID | https://orcid.org/0000-0001-8491-4296 | tr_TR |
dc.subject.msc | Mathematics Subject Classification::Biology and other natural sciences | tr_TR |
dc.subject.ieee | IEEE Thesaurus Terms::Education | tr_TR |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Students, Teachers, School Personnel | tr_TR |