Eğitim Bilimleri Bölümü: Güncel gönderi
Toplam kayıt 908, listelenen: 61-80
-
Bilişsel Tanı Modelleri ile Elde Edilen Bireysel Beceri Puanlarının Benzerliğinin Paralel Formlarla İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Diagnostic assessment identifies students' strengths and weaknesses, and learning needs. Cognitive Diagnostic Models (CDM) provide feedback on objectives or skills identified as attributes within the framework of measurement ... -
Akademik Başarıda Öğrenci Özellikleri ve Akademik Motivasyon: Okula Katılım ve Öğretmen Adaletinin Yeri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this study is to examine the mediating role of school engagement and the moderating role of teacher justice in the relationship between motivation and academic achievement, and to develop the Teacher Justice ... -
Bilişsel Esneklik ve Okula Bağlılık Arasındaki İlişkide Duygu Düzenleme ve Okulda Kendini Toparlama Gücünün Aracılık Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it was aimed to examine the concept of school resilience in high school students and to explore the relationships between school resilience and the concepts of cognitive flexibility, emotion regulation and ... -
Sektör Odaklı Geliştirilen Bir Mesleki Öğretim Programının Bilişsel, Duyuşsal ve Psikomotor Ürünleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this research is to prepare and implement a curriculum to train qualified personnel in the sector in accordance with the data obtained after determining the expectations of sector representatives in the field ... -
Öğrencilerin Hazırbulunuşluk Düzeyleri ve Tutumları İle Matematiksel Düşünme Becerisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the predictive power of factors thought to affect middle school students' mathematical thinking skills was examined. The study group consisted of 6th and 7th grade students studying at two private schools ... -
Öğretmenlerin Bilişsel Etkinleştirme, Açıklık, Sınıf Yönetimi ve Zenginleştirme Bağlamında Öğretim Uygulamalarına Yönelik Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of the study is to investigate teachers’ opinions on instructional practices. The study was carried out with descriptive study. The study group of the research was determined by convenience sampling and maximum ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Tanılı Çocuğu Olan Ebeveynlerin Evlilik Doyumu
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The current study was aimed to investigate the relationship between the marital satisfaction, caregiving burden, parenting stress, parental burnout and perceived social support, among parents of children diagnosed with ... -
Kendini Engelleme ve Okul Terk Riski: Akademik Tersliklerin Üstesinden Gelme ve Olumsuz Yaşantıların Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aimed to predict the indirect effect of self-handicapping behavior on dropout risk through negative academic experience and buoyancy. Other aims of the study included the adaptation of the Buoyancy Scale, ... -
Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramı Test Eşitleme Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-07-24)The purpose of this study is to compare the equated scores obtained from the bi-factor MIRT observed score equating (BF-MIRT), the full MIRT observed score equating (MOSE), and the unidimensional approximation observed ... -
Okul Müdürü Olma İstekliliği, Algılanan Kurumsal Destek, Kişilik ve Okula Liderlik Etme Motivasyonu Arasındaki İlişkiler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this study is to examine the relationships between teachers' willingness to become school principals, perceived institutional support, personality and motivation to lead the school. The sample of the ... -
Psikiyatrik Hastalık Tanılı Öğretmenlerin Öğretmenlik Algıları ve Mesleki Yaşantıları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The present study aimed to examine teaching profession perceptions of teachers diagnosed with a psychiatric illness, their experiences at school, their relationships with colleagues, school administrators and students, and ... -
Ortak Değişkenli Çok Boyutlu Çok Düzeyli Karma Model ile DMF İncelemesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to compare the manifest groups using the differential item functioning (DIF) and the latent classes created with mixture models in terms of the number of items with DIF and effect size levels, and ... -
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Öğrencilerinin Psikolojik Yardım Gereksinimleri ve Yardım Almada Karşılaştıkları Zorluklar
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, firstly, the mental health status of GPC undergraduate students in basic areas was evaluated using individual assessment measurements regarding depression, anxiety, somatization, hostility and negative ... -
PIRLS 2021 Sonuçlarında Cinsiyete Bağlı Farklılıkların Çok Düzeyli Modellerle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-07)Reading comprehension is an extremely critical skill for an individual's academic and everyday life. It is known that individuals in developed societies are generally better readers. PIRLS is an internationally recognized ... -
Çoktan Seçmeli Testlerde Farklı Puanlama Yöntemlerinin Test ve Madde Özelliklerine Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study examined the effects of using number-right (1-0) scoring, experimental weighting, and confidence test scoring on a multiple-choice mathematics achievement test's item properties, validity, and reliability. The ... -
Madde Takımlarından Oluşan Testlerde Bilgisayarda Bireyselleştirilmiş Test Uygulama Desenlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-01)In this study, CAT applications of testlet based tests were examined under different designs. In this context, the real data set obtained from the computer-based English proficiency exam, consisting of nine forms, administered ... -
Öğretmen Liderliğinde Liderlik Özyeterliği ve Liderlik Etme Motivasyonunun Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this research is to examine the role of leadership self-efficacy and motivation to lead for teacher leadership. The quantitative dimension of the research designed with mixed method is in the correlational ... -
Türk ve Alman Okul Öncesi Öğretmen Eğitimi Programlarında Çok Kültürlü Eğitim Kavramı: Bir Karşılaştırma Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study was conducted using a holistic multiple case study design to determine the similarities and differences of the concept of multicultural education in Turkish and German preschool teacher education programs. ... -
Okul Müdürlerinin Öğretimsel Liderlik Davranışları, Okulların Akademik İyimserliği Ve Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this research is examine the relationship between school principals' instructional leadership behaviors, academic optimism and students' academic achievement in Anatolian high schools. In the study, to determine ... -
Çocukluk Çağı Travmaları ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişkide Duygu Düzenleme Güçlüğünün Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the mediating role of difficulties in emotion regulation in the relationship between childhood traumas and internet addiction in university students was examined. The study group of the research consisted ...