Özet
Entitled "Ceramic Murals in Public Spaces in Ankara", is a thesis research for the M.A
degree in Art History at the Institute of Social Sciences, Hacettepe University. The aim
of the thesis is to - as artistic and urban aesthetic elements - document ceramic wall
panels that are made in 1960s -1970s and placed in public spaces in Ankara and to
analyze their significance in the development of contemporary ceramic art in Turkey.
The ceramic panels which are located in public buildings in Ankara, dated t112o 1960
and 1970 are documented, their artistic characteristics, an evaluation of as to whether
they could connect with their physical and socio-cultural surroundings, whether their
subject matter could be considered public or not, if they contained elements of new
public art practices that transform the viewer to a participant and whether they have
contributed to the image of the city they are located, as well as if they carry the traces of
changing political processes are presented. Through these Ankara -ceramic wall panelexamples,
the effects of the modernization paradigms that started with the Republican
period in Turkey on the contemporary ceramic arts and the interdisciplinary interactions
of contemporary ceramic art in Turkey are explored. In particular the connection of
ceramic art as a plastic element with architecture is examined and both as a material and
technique potentials embedded in ceramic art is assessed in relation to artistic
expression.
Künye
KAYNAKÇA
Acartürk, B. (2009). Popüler Kültürde Kitsch Olgusu ve Seramik Sanatına Yansımaları.
Sanatta Yeterlik tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
Adorno, T. (2008) Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi. ( Elçin Gen, Nihat Ülner, Mustafa
Tüzer, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları
Ağatekin, M. (2002). Dünya’da ve Türkiye’de Çağdaş Seramik Sanatının Oluşum
Süreci. Anadolu Sanat, (12), 1–15.
Ağatekin, M ( 1993). Cumhuriyet Sonrası Çağdaş Türk Seramik Sanatının Gelişimi ve
Anlatım Dili Yönünden Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi,
Eskişehir.
Akengin, Ç. (2011). Sanat İdeoloji Politika İlişkileri. Ulakbilge, 2(4), 143-150.
AKM'nin Seramikleri ve Türkiye'de Mimari Yapılarda Seramik (27 Kasım 2012) Panel
videosu. Salt Online. Erişim: 25.08.2017,
https://www.youtube.com/watch?v=FaHKIageykY
Aksoy, A. , Enlil, Z. , Ünsal, D. , Pulhan, G. , Dinçer, İ. ,Gülersoy, N. ,Ahunbay, Z. ,
Köksal, G. (2012). Kültürel Miras Yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
Aksoy, A., ve Ertürk, E. (2008). Kamusal Alan ve Güncel Sanat: The Public Turn in
Contemporary Art. İstanbul: Bilgi Universitesi Yayınları
Altıntaş, O. , Eliri, İ. (2005). Birey Toplum İlişkisinde Kent Kültürü, Kamusal Alan ve
Onda Şekillenen Sanat Olgusu. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 1(5), 61-74.
Amaduzzi, I. (2010). Seramikçi Olarak Lucio Fontana’nın Arredamenti Borsani Firması
ile Gerçekleştirdiği İşbirliği. Seramik Türkiye, (33),112-116
Anılanmert, B. (1985). Seramik Eğitiminde Yeni Yönelimler. Türkiye’de Sanat’ın
Bugünü ve Yarını (69-74). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Yayınları.
Artun, A., Aliçavuşoğlu, E. (2009). Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı Türkiye’de
Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus. İstanbul: İletişim Yayınları.
Aslan, E. E. (2014). Arts & Crafts Hareketi ve Çağdaş Türk Seramik Sanatı Baş
Yazarları. Erciyes Sanat, Erciyes Ünivesitesi Enstitüsü Dergisi, (2), 8-18
Aslanapa, O. (1965). Anadolu Türk Çini ve Keramik Sanatı. İstanbul: Türk Kültürü
Araştırma Enstitüsü Yayınları
Atalay Franck, O., Cengizkan, A., Doğramacı, B., Kreiser, K., Tekeli, İ. (2012). Bir
Başkentin Oluşumu: Avusturyalı, Alman ve İsviçreli Mimarların Ankara'daki İzleri.
Ankara: TMMOB Mimarlar Odası Ankara ve Goethe- Institut Ankara
Avcı, Z. (2001). A’dan Z’ye Abidin Dino. İstanbul: YKY Yayınları
Aydın Altay, S.C. (2014). Yıldız Albümlerinden Yıldız Porselenlerine İstanbul
Manzaraları. Art-Sanat (2), 229-249
Aydın, S., Taşkın, Y. (2014). 1960'tan Günümüze Türkiye Tarihi. İstanbul: İletişim
Yayınları.
Aydın, S., Emiroğlu, K., Türkoğlu, Ö., Özsoy, E.D. (2005). Küçük Asya’nın Bin yüzü:
Ankara. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Ayduslu, N. (2016). Doğanın Organik Formlarının Yansıdığı Seramik Heykeller.
Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4( 37), 302-310.
Balamir, A. (2003). Çağdaş Mimarlık, Mimarlık ve Kimlik Temrinleri- I: Türkiye’de
Modern Yapı Kültürünün Bir Profili. Mimarlık Dergisi, 313, 24-29.
Bakla, E. (2010). İstanbul’un 100 Çini ve Seramik Sanatçısı. İstanbul: İstanbul Büyük
Şehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları
Başeğit, Y. (2008). Türk-İslam Seramiklerinin Çağdaş Seramik Sanatına Etki ve
Yansımaları. Sanatta yeterlik tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
Bayraktar, N. (2013). Tarihe Eş Zamanlı Tanıklık: Ulus ve Kızılay Meydanlarının
Değişim Süreci, Ankara Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 20-35.
Beykal, C. (27 Ağustos 1997). Yaşamı Güzel Kıldı, Yalnızlığını Bile. Cumhuriyet
Gazetesi, s.10
Bilgin Altınöz, A.G. (2010). Tarihi Kentin Renkleri, Dosya 23, TMMOB Mimarlar
Odası Ankara Şubesi, (Aralık), 29-37.
Birol, G. (2006). Modern Mimarlığın Ortaya Çıkışı ve Gelişimi. Megaron, Mimarlar
Odası Balıkesir Şubesi Dergisi, (Ekim), 3-16.
Birsel, C. (2010). Kent Tasarımı ve Cevre Estetiği, Dosya 23, TMMOB Mimarlar Odası
Ankara Şubesi, (Aralık), 6-14.
Borger, M., D. (2006). Sanatı Kim Desteklemeli. Liberal Düşünce Dergisi, 11 (41-42),
63-72
Boynudelik, Z.Ġ., Eğrikavuk, I. (2006). Kamusal Sanat Pratikleri ve Temprorary
Services, Arredamento Mimarlık, (193), 116-120
Büyükünal, F. (20 Eylül 1992). Ateş ve Sır Dolu Bir Hayat. Cumhuriyet Gazetesi, s.11.
Büyükünal, F .(Aralık 1991). Ayın Konuğu: Füreya Koral. Sanat Çevresi, 158, s. 44
Cebrailoğlu, O. (2009). Plastik Sanatlarda Sanatçının Üretiminin Ekonomik Boyutları.
Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, (28), 241-251
Cengizkan, A., Kılıçkıran, D. (2009). Yer’in Sesi: Ulus İşhanı’nın Söyledikleri. Ankara:
Arkadaş Yayınevi
Clark, T. (2011). Sanat ve Propaganda. (Esin Hoşsucu. Çev). İstanbul: Ayrıntı
Yayınları.(1993)
Çağıl Cesur, S., Özcan, S. (t.y.). Marmara Oteli, Tarihçe. Erişim: 24.08.2017, ODTÜ
Mimarlık Fakültesi AOÇ Araştırmaları:
http://aocarastirmalari.arch.metu.edu.tr/yitirilen-merkez-bolgesi/
Çakar, N: (2014). Kamusal Alanda Seramik Heykeller. Sanatta Yeterlik Tezi, Marmara
Üniversitesi, İstanbul.
Çelik, M. (1999). 1970 Öncesi Türk Seramik Sanatçıları. Yüksek lisans tezi, Dokuz
Eylül Üniversitesi, İzmir.
Çil, S. (1994). Abidin Dino’nun Tutuklu Seramikleri. Hürriyet Gösteri Dergisi, (158),
76-77.
Demirtürk, S. (2015). 1960–1980 Döneminde Türkiye’de Sosyo-Ekonomik Değişimin
ve Dışa Yönelişin Toplumsal Dinamikleri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 4 (12), 155-
182.
Deveci, K. (2012). Günümüzde Ankara’da Yapılan Seramik Duvar Panolarının
İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Diren, S. (1984). Seramik Sanatında Eğitim ve Endüstri. Sanat Çevresi, (63), 4-5.
Diren, S. (1974). 50 Yılda Seramik. Akademi Mimarlık ve Sanat, (8), 220–235.
Doschka, R. (2003). Marc Chagall Ceramic Masterpieces. London: Prestel Publishing
Dostoğlu, N.T. (1995). Modern Sonrası Mimarlık Anlayışları. Mimarlık (263), 46-50.
Dupin, J. (1962). Joan Miro: Life and Work. New York: Abrahams Books
Edgü, F. (1992). Füreya Ateş ve Sır. İstanbul: Mas Matbaacılık
Elmalı Şen, D. , Midilli Sarı, R., Sağöz, A., Al, S. (2014). 1960-80 Cumhuriyet Dönemi
Mimarlığı. Turkish Studies, 9/10, 541-556
Erbay Aslıtürk, G. (2015). 20. Yüzyılda Türk Seramik Sanatı. Ankara: Gece Kitaplığı
Erbay Aslıtürk, G. (2010) İdil Dergisi, 3, (12), 159-166
Erbay Aslıtürk, G. (2009). 20. Yüzyılda Çağdaş Türk Seramik Sanatı’nda Avrupa
Kaynaklı Etkiler. Doktora tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
Erbay, G. (2005). Çağdaş Türk Seramik Sanatı İçinde İzmirli İlk Seramik Sanatçılarının
Yeri. Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
Erdemli, A. (Yapımcı). (1986) Sanat Dünyamız 7 [Televizyon Programı]. İstanbul: TRT
Erder, C. (1977). Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır. ODTÜ Mimarlık
Fakültesi Dergisi, 3(2), 167-190.
Erdoğan, A. (2010). Tanzimat Döneminde Yurtdışına Öğrenci Gönderme Olgusu ve
Osmanlı Modernleşmesine Etkileri. Sosyoloji Dergisi 3. Dizi, (20), 121-151.
Ertel, M. (27 Ağustos 1997). Füreya’yı Anmak. Cumhuriyet Gazetesi, s.10
Erzen, J. N. (2015). Üç Habitus. Yeryüzü, Kent, Yapı. İstanbul:YKY Yayınları
Erzen J.N. (2011). Çoğul Estetik. İstanbul: Metis Yayınları.
Erzen, J.N. (2010). Kent Estetiği, Dosya 23, TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi,
(Aralık), 1-5.
Erzen, J. N (2006). Çevre Estetiği. Ankara: ODTÜ Yayıncılık
Fisher, G., Prat, J.L. (Ed) (2014). Miro From Earth To Sky. NewYork: Prestel
Publishing.
Furtun, C. (29 Aralık 1985). Türk Seramik Sanatının Öncüsü: Füreya Koral,
Cumhuriyet Gazetesi, s.4
Füreya. (1981). Katalog. İstanbul: Sayılı Matbaa.
Galatalı, A. (1990). 3 Saygı, 1 Anı ve Eleştirim 2. Sanat Çevresi, (90), 4-11
Galatalı, A. (1986). Füreya Koral’ın Seramikleri. Sanat Çevresi, (87), 24-25
Galatalı, A. (1978). Seramiğin Çağdaş Zaferi. Sanat Çevresi, (107), 6–7.
Genç,P. (2009). Türkiye’de Soyut Seramik Sanatının İncelenmesi ve Bazı Sorunların
Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
Gül, Y. (2009). Türk Seramik Sanatında Ressam Uygulamaları. Yüksek lisans tezi,
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
Güleç Hoşnut, R. (2006). Üretim Tekniklerine Göre Seramik Pano Uygulamaları,
Türkiye’deki Örnekler ve Bir Sergi. Yüksek lisans eser metni, Çanakkale Onsekiz Mart
Üniversitesi, Çanakkale.
Güner, K. (2014). Modern Türk Sanatının Doğuşu / Konstrüktivist Türkiye
Cumhuriyeti’nde Kültür ve İdeoloji. İstanbul: Kaynak Yayınları.
Gürdere, S. (2012). Kamusal Sanatta Farklı Kamusallıklar: İstanbul’daki Kamusal
Sanat Çalışmaları Üzerinden Bir Okuma. Yüksek lisans tezi, Kadir Has Üniversitesi,
İstanbul.
Habermas, J. (2014). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü. (Tanıl Bora, Mithat Sancar,
Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları
Habib, S. (2010). Kentlerin Çehresi, Duvarların Rengini Düşünmek, Dosya 23,
TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, (Aralık), 38-44.
Halikarnas Balıkçısı (3 Kasım 1951). Füreya’nın Sergisi Nedeniyle Cemiyet, Sanat ve
Sanatkar, Vatan Gazetesi, s.20
Hall, T., and Robertson, I. (2001). Public Art and Urban Regeneration: Advocacy,
Claims, and Critical Debates, Landscape Research, 26 (1), 5-26.
Hekimoğlu, M. (Ekim, 1992). Kraliçeye Sevgi ve Saygılarla. Cumhuriyet Dergi, 342,
15
Hoffman, T. B. (2006). Art and Cultural Heritage: Low, Policiy and Practice. New
York: Cambrige University Press
İnay Erten, Ö. (2009). Sadi Diren LSD Söyleşisi. Erişim:07.03.2017, lebriz.com Ağ
Sitesi:http://www.lebriz.com/pages/artist.aspx?artistID=612§ion=555&lang=tr&pe
riodID=&papage=0&exhID=0&bhcp=1
Johnson, J.S. (2000). Appendix P, Curatorial Care of Ceramic, Glass, and Stone
Objects. (Base on the 1990 version written by Shelley Sturman, Objects Conservator,
and Judy Ozone, Objects Conservator, National Gallery of Art) NPS Museum
Handbook, Part: Museum Collections, 1044-1061
Kabacalı, A. (13 Mayıs 1990). Toprak ve Ateşle 40 yıl: İlk Seramik Sanatçımız, Altın
Madalyalı Füreya: 'Ateş Kızları'nın Annesi. Cumhuriyet Gazetesi. Erişim: 09.04.2017,
KAİB Taha Toros Arşivi:
http://earsiv.sehir.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11498/17930/001511224006.pdf?
sequence=1&isAllowed=y
Kalyoncu, H. (2015). ‘Ehl-i Hiref-i Hassa’ Teşkilatının Osmanlı Kültür ve Sanat
Yaşamındaki Yeri ve Önemi. International Journal of Social Science, (33), 279-294.
Karagül, F. (2002). Seramik Yüzey Kaplamalarında Modüler Çözümler ve Mimaride
Uygulama Alanları. Sanatta yeterlik tezi, Mimar Sinan Üniversitesi, İstanbul.
Karamani, A. (Kasım, 1992). The Ceramics of Füreya Koral / Ateş ve Sır. Skylife
Dergisi, 82-85
Karayel Gökkaya, E. (2013). Disiplinler Arası Sanatsal İfade: Ressam Seramikçiler-
Seramikçi Ressamlar. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi,
(24), 25-40.
Katoğlu, M. (2003). Cumhuriyet’inİlk Yıllarında Sanat Kültür Hayatının Oluşumunda
Kamu Yönetiminin Rolü. Sanat Dünyamız, (89), 188.
Kaynardağ, A. (1979). Eski Bir Rapor Açısından Sanatımız ve Toplumumuz. Çevre
Mimarlık ve Görsel Sanatlar Dergisi, (4), 86-88.
Keskinok, H.Ç. (2010). Kamusallığın Üretimi Olarak Kentsel Estetik, Dosya 23,
TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, (Aralık), 15-22.
Kılıç, N. (12 Ocak 2013). Duvarlara Şiir Yazan Kadın. Erişim: www.posta.com.tr
http://www.posta.com.tr/cumartesipostasi/HaberDetay/Duvarlara-siir-yazankadin.
htm?ArticleID=156230
Kiper, H. (28 Ekim 1954). Kadınlar ve Güzel Sanatlar, Füreya Kılıç Anıt Kabrin
Panolarını Yapıyor. Erişim:09.04.2017, SALT Araştırma:
https://www.archives.saltresearch.org/R/-?func=dbin-jumpfull&
object_id=4205075&silo_library=GEN01
Koral, F., Sönmez, N., Edgü, F., Tanpınar, A.H., Kür, İ. (1997). Bir Usta Bir Dünya
Füreya Koral Sergi Kataloğu. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık
Kurczynski, K. (2014). The Art and Politics of Asger Jorn The Avant-Garde Won’t Give
Up. England: Ashgate Publishing.
Kurşuncu, A. (2015). Çağdaş Seramik Sanatında Alternatif Bir Mekan Önerisi Olarak
Sokak. Sanatta yeterlik metni, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Fakültesi, İstanbul.
Kurşuncu, A. (2009). Kent Mekânları Olarak Metrolarda Seramik Malzemenin
Kullanımı ve İstanbul Örneklerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel
Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu. (1983). Resmi Gazete, 18113,
23.07.1983
Lacy, S. (1995). Debated Territory: Toward a Critical Language for Public Art S. Lacy
(Ed.) Mapping The Terrain (s.171-185). Seattle, Washington: Bay Press
Lefebvre, H. (2016). Şehir Hakkı. (Işıl Ergüden, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
Lefebvre, H. (2015). Mekanın Üretimi. (Işık Ergüden, Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
Lefebvre, H. (2015). Kentsel Devrim.(Selim Sezer, Çev) İstanbul: Sel Yayıncılık
Lynch, K. (2015). Kent İmgesi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Miles, M. (2007). Cities And Cultures. Taylor & Francis e-Library
Miles, M. (2005). Art, Space And The City. Taylor & Francis e-Library
Mimarlardan Arı Stüdyolarının Yıkımına Tepki. (2016). Erişim: 24.02.2016,
http://www.mimarlarodasiankara.org/index.php?Did=7171
Mink, J. (200). Miro. Köln: Taschen
Mitchell J.A.C, Coghill, C. (200). The Creation of a Cultural Heritage Landscape:
Elora, Ontario, Canada. The Great Lakes Geographer, 7 (2), 89-105
Mumford, L. (2013). Tarih Boyunca Kent: Kökenleri, Geçirdiği değişimler ve
Geleceği. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Mumford, L. (1970). The Culture of Cities. San Diego, New York, Londra: Harcourt
Brace Jovanovich Publishers.
Mülayim Oral, E. (2007). Bir Seramik Duayeninin Ardından: Füreya Koral. Seramik
Türkiye Dergisi, (22), 100-111
Nicolai, B. ( 2011). Modern ve Sürgün.(Yüksel Pöğün Zander, Çev). Ankara: TMMOB
Mimarlar Odası Yayınları.
Nar, T. (24 Ağustos 1998). Ateş İle Toprağı Elleriyle Birleştirdi. Radikal Gazetesi
(681),arka kapak.
Okutur, E. (2011). Türkiye’de Sanat Galerilerinin Gelişiminin Sanat Yönetimine Etkisi.
Yüksek lisans Tezi. İstanbul kültür Üniversitesi, İstanbul.
Onur Erman, D. (2012). Toprağın Ateşle Dansı: Türk Seramik Sanatının Gelişimi. Acta
Turcica Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, 4(1), 18-33.
Onur Erman, D. (2010). Cumhuriyet Sonrası Türk Seramik Sanatının Çağdaşlaşma
Süreci. Sanat ve Tasarım Dergisi, (6), 77-93.
Oral, E. (2005) Türkiye’de Çağdaş Seramik Sanatının Gelişimi, Anadolu Sanat, (16), 81
Oral, Z. (27 Ağustos 1997). Füreya: Bir Yaşam. Milliyet Gazetesi, s.27.
Oral, Z. (t.y.). Yirmi Yılda Elliye Yakın Sergi Açan Füreya, Seramiğin Mimariden
Ayrılamayacağı Kanısında. Erişim: 09.04.2017, KAİB Taha Toros Arşivi:
http://earsiv.sehir.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11498/18113/001583494010.pdf?
sequence=1&isAllowed=y
Oran, F. (1993). İzmit Körfezi Kıyısında Bir Seramik Ustası. Hürriyet Gösteri, (153),
82-84
Öz, İ. (2014). İdeoloji ve Politikanın Mekânsal Gösterimi: Keçiören Örneği, Ankara
Araştırmaları Dergisi, 2(2), 131-158.
Öz, S. (2003). Çağdaş Bilge Seniye Fenmen. İstanbul: Bileşim Yayınları.
Özbay, B. (2014). Artistik Seramik Panoların İç Mekân Tasarımına Estetik Katkısı.
Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Özbek, M. (Ed.). (2014). Kamusal Alan. İstanbul: Hil Yayın
Özdemir, N. (2012). Kültür Ekonomisi ve Yönetimi Seçki. Ankara: Hacettepe Yayıncılık
& Kitapçılık Ltd. Şti.
Özel, V. (2007). Plastik Sanatlarda Disiplinlerarası Etkileşimler ve Seramik Sanatına
Yansıması. Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
Özer Yeltan, L. (2001). Seramik Malzemenin Şehir Dokusu İçinde Yer Alış Sorunu ve
Çözüm Önerileri. Sanatta yeterlik metni, Mimar Sinan Üniversitesi, İstanbul.
Öztürk, A. (2014). Endüstriel Tasarım Eğitiminde Yeni Yöntem ve Yaklaşımlar. Yüksek
lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniverstitesi, Samsun.
Paetzold, H. (2010). Kenti Tanımlamak, Dosya 23, TMMOB Mimarlar Odası Ankara
Şubesi, (Aralık), 45-49.
Pehlivanoğlu, B. (2007). Hale Asaf Türk Resminde Bir Dönüm Noktası. İstanbul: YKY
Yayınları
Pireci, Ç. (1987). Çağdaş Seramik Sanatını Oluşturan Estetik Değerler. Yüksek lisans
tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
Polatkan, A. H. (2006). Bir Anksiyete Ortamı Olarak Modern Mimarlıkta Brütalizm ve
Brütalist Çevre Üzerine Sorular. Betonart (9), 57-73
Prof. Dr. Sadi Diren:Tesadüf Eseri Seramikçi Oldum. (2011). Seramik Türkiye Dergisi
(35), 106-111.
Rowel, M. (1971). Miro. New York: Abrahams Books.
Rushton, M. (200). Public Funding of Controversial Art. Journal of Cultural
Economics, (24), 267-282.
Sadi Diren Seramik Panoları. (1984). Sanat Çevresi, (63), 20.
Sanatın 40. Yılında Füreya: ‘Ateş ve Sır’ Kitabı. (Ekim, 1992). Cumhuriyet Kitap, 138,
10.
Sargın, G. A. (2012) Ankara’nın Kamusal Yüzleri: Başkent Üzerine Mekân-Politik
Tezler. İstanbul: İletişim Yayınları
Sarnıç, K. Ö. (2015). Çağdaş Türk Seramik Sanatında Arkeolojik İmgelem. Atatürk
Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, (28) 37-46.
Sennet, R. (2014). Ten ve Taş / Batı Uygarlığında Beden ve Şehir. İstanbul: Metis
Yayınları
Sennet, R. (2009). Zanaatkar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Serraller, F. C., Clair, J. (2003). Collection Museo Picasso Málaga. Madrid: TF
Editores
Şahin, S.Z. (2013). Ankara Kentinin UNESCO Dünya Miras Alanı Adaylığı için Bir
Öneri ve Eylem Planı. Ankara Araştırmaları Dergisi, 1(1), 36-50
Tansuğ, S. (2008). Çağdaş Türk Sanatı. İstanbul: Remzi Kitapevi.
Tansuğ, S. (1990). Attila ve Filiz Galatalı’da Seramik ve Sorunları. Sanat Çevresi, (90),
16-17.
Tansuğ, S. (1988). Candeğer Furtun ve Çağdaş Seramiğin Sorunları, Argos Yeryüzü
Kültür Dergisi, (3), 93-105.
Taşçı, H. (2014). Bir Hayat Tarzı Olarak Şehir, Mekân, Meydan. İstanbul: Kaknüs
Yayınları
TBMM Yeni Binasına Konulacak San'at Eserleri ve Etibank San'at Müsabakası.(1955).
Arkitekt Dersgisi, 1955-02 (280), 80-82.
Tırpanlı Stefanutti, B. (2010). Füreya Koral’ın ‘Sanatçı’ Kimliğinin Toplumsal Cinsiyet
Bağlamında Çözümlenmesi. Yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar
Üniversitesi, İstanbul.
Tuncer, M. (2013). Ankara Tarihi Kent Merkezi Yenileme Alanı Koruma Planı, Niteliği
ve İptaline İlişkin Gerekçeler, Ankara Araştırmaları Dergisi, 1(2), 10-34.
Ulu, C. (2014). 1416 Sayılı “Ecnebi Memleketlere Gönderilecek Talebe Hakkında
Kanun” ve Cumhuriyetimizin İlk Yıllarındaki Uygulamaları. Tarih Okulu Dergisi (17),
495-525.
Uludağ, K. (1999). Seramik Duvar Panosu, Hamiye Çolakoğlu'nun Artistik Duvar
Panosu Tasarımları. Anadolu Sanat (9), 122-132.
Uludağ, K. ( 1997). Seramik Sanatının Kimlik Sorunu. Anadolu Sanat, (6),142–153.
Ulueren, Ş.D. (2008). Yılların Seramik Sanatçısı Erdoğan Ersen. Seramik Türkiye, 25,
108-111.
Ulueren, Ş.D. (2006). Seramiğin Toprak Anası Hamiye Çolakoğlu. Seramik Türkiye, 14,
98-103
Ulueren, Ş.D. (2005). Yılın Seramik Ustası Bingül Başarır. Seramik Türkiye, 12, 96-103
Ulueren, Ş.D. (2005). Doğan Hasol İle Dünden Bugüne. Seramik Türkiye, 8, 92-97.
Ulusta Tarihi Kent Meydanı İçin İlk Adım. (2015). Erişim: 24.02.2016,
https://www.ankara.bel.tr/haberler/ulusta-tarihi-kent-meydani-icin-ilk-adim/
Uzunköprülü, Ş.G. (2006). Cumhuriyet Sonrası Türk Seramik Sanatı’nda Kabartma
Yüzey Üzerinde gelişen Dekoratif Betimlemeler ve Kişisel Uygulamalar. Yüksek lisans
tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
Venedik Tüzüğü. (1964). Erişim: 12.12.2017,
http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_0612886001496825607.pdf
Xiangzhan, C. (2008) Urban Image and Urban Aesthetics: Urban Aesthetics in Cross-
Cultural Perspective. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 25, (2), 59-71
Yahyagil, M. (1998) Kentlerin Kültürün Gelişimine Etkileri, Sosyoloji Konferansları
Dergisi, (25), 105-120.
Yalçınkaya. Ö. (2012). Assessing Ankara Metropolitan Municipality‘s Public Art
Approach in Ankara Since The mid-1990s. Yüksek lisans tezi, ODTÜ, Ankara.
Yamaner, A.T. (1984). Seramikte San’at ve Endüstri. Sanat Çevresi, (63), 17.
Yasa Yaman, Z. (1978). Cumhuriyet Döneminde Duvar Resmi. Lisans tezi, Hacettepe
Üniversitesi, Ankara.
Yasa Yaman, Z. (1996). 1950’li Yılların Sanat Ortamı ve ‘Temsil Sorunu’, Toplum ve
Bilim, Kış, (79), 94-137
Yavuz, D. (2008). Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı Mimarlık–Sanat Birlikteliğinde
1950-70 Aralığı. Mimarlık (344). Erişim: 03.04.2017,
http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=357&RecID=
2138
Yavuz, E. (2017). Kültür Endüstrisi, Toplumla Yeni Bir Uzlaşı Alanı Tasarlama:
Türkiye’de Mimarlığın Sanatla Kurduğu Diyalog. Mimarlık, 394. Erişim: 15.04.2017,
http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=408&RecID=
4150
Yavuz, E. (2015). An Aethetic Responce To An Architectural Challenge: Architecture’s
Dialogue With The Arts in Postwar Turkey. Doktora tezi, ODTÜ, Ankara.
Yetkin, Ç. (1970). Siyasal İktidar Sanata Karşı. İstanbul:Bilgi Yayınevi
Yılmabaşar Ertugan, J. (1970). 1970’te Türk Sanatı: Seramik. Mimarlık 76, (2), 44-48.
Yürekli, F. (2016). Mimarlık Mimarlığımız. İstanbul: Yem Yayın.
Zeytinoğlu, E. (2009). Sadi Diren Retrospektif 1957-2008 İstanbul: Türkiye İş Bankası
Yayınları
Zeytinoğlu, E. (17 Ağustos 1991). Seramikçe Konuşan Sanatçı. Cumhuriyet Gazetesi,
s.7
Zümrüt, Y. (2007). 1960’dan Günümüze Çevre sanatı Kapsamında Yapılan Seramik
Eserlerin Analizleri, Çevre Konulu Seramik Atölye Uygulamaları ve Bir Sergi. Yüksek
lisans eser metni, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.