dc.contributor.advisor | Dokak, Hüsnü | |
dc.contributor.author | Yönsel, Mahpeyker | |
dc.date.accessioned | 2018-01-03T13:13:38Z | |
dc.date.available | 2018-01-03T13:13:38Z | |
dc.date.issued | 2017-12-06 | |
dc.date.submitted | 2017-11-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/4142 | |
dc.description.abstract | Sin, one of the important concepts that determines our behavior, comes at the beginning
of the topics inspired by the artists in every period. At the same time, "the myth of
original sin" which is a common theme in all religions of one God, is very important to
show the deep relationship between men and women. Adam and Eve's "original sin,"
given as the first human beings in the four sacred books, allows for gender, morality and
tradition to be re-glanced in men and women relationship.
The concept of sin, which expresses the irregularities of individual and social souls, has
also attracted attention in art as part of life and existence. Numerous artists have been
interested in religious issues from the time of medieval art until nowadays. However,
the sin myth among religious subjects that have an important place in the history of art
as being inspiring for artists is not a subject of much work in Turkish art in the modern
and post-modern period, and has not drawn sufficient interest it deserves.
In the second half of the 20th century, modernism received intense criticism and
towards the end of the 1960s, artists began to re-associate their works with history,
mythology and religion. This great change has begun to be referred as the post modern
period. Just as it is in today's politics, economy, in short, all kinds of social structuring,
solid rules in arts has been demolished and interdisciplinary relations have begun to reestablish
in the name of polyphony. It seen that contemporary artists prefer to use
‘‘religion’’, which has common influence in correcting distorted problems in society,
rather than spreading the religion to the masses.
Although the starting point of creation mythology depends on the same basis, it shows
differences in every society and every individual due to distinction in artists’ emotions,
perceptions and inteligents of creation. ‘'The myth of original sin’' has been examined in
terms of content and form in consideration of today's social and individual values. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY
BİLDİRİM
ÖZET…………………………………………………………………………………...iv
ABSTRACT…………………………………………………………………………….v
İÇİNDEKİLER…………………………………………………………………….......vi
RESİMLERİN LİSTESİ……………………………………………………………...vii
GİRİŞ……………………………………………………………………………………1
1. BÖLÜM
YARATILIŞ MİTOLOJİSİ VE SANAT……………………………………………...5
1.1. Adem, Havva, Lilith……………………………………………………………...7
1.2. Cennet Bahçesi………………………………………………………………….12
1.3. Cennetten Kovulma……………………………………………………………..20
1.4. Yasak Meyve Elma ve Bilme Ağacı…………………………………………....27
2. BÖLÜM
DİN VE SANAT……………………………………………………………………….35
SONUÇ………………………………………………………………………………...58
KAYNAKÇA…………………………………………………………………………..59
ÖZGEÇMİŞ…………………………………………………………………………...61 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | İlk Günah | tr_TR |
dc.subject | Adem | |
dc.subject | Havva | |
dc.subject | Lilith | |
dc.subject | Din | |
dc.subject | Sanat | |
dc.subject | Elma | |
dc.subject | Cennet | |
dc.subject | Bilme Ağacı | |
dc.title | İlk Günah Miti | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Davranışlarımızı belirleyen önemli kavramlardan biri olan günah, her dönem
sanatçıların ilham aldıkları konuların başında gelir. Aynı zamanda tek Tanrılı tüm
dinlerde ortak bir konu olan ‘‘ilk günah miti’’ kadın ve erkek arasındaki derin ilişkiyi
göstermesi bakımından da son derece önemlidir. Dört kutsal kitapta ilk insanlar olarak
verilen Adem ile Havva’nın ‘‘ilk günah’’ları, kadın erkek ilişkisinde cinsiyetin, ahlakın
ve geleneğin her defasında yeniden gözden geçirilmesine olanak vermektedir.
Bireysel ve toplumsal ruhun düzensizliklerini ifade eden günah kavramı yaşamın ve
varoluşun bir parçası olarak sanatta da ilgi görmüştür. Orta çağ sanatından başlayarak
günümüze kadar gelen zaman içinde sayısız sanatçı dini konulara ilgi duymuştur.
Ancak, sanat tarihinde önemli bir yere sahip olan ve sanatçılara ilham veren dini
konular arasındaki günah miti, modern ve sonrası dönemde Türk sanatında çokça
işlenmiş bir konu değildir ve hak ettiği ilgiyi yeterince bulamamıştır.
20.yy’ın ikinci yarısında Modernizme yoğun eleştiriler gelmeye başlamış ve 1960’ların
sonlarına doğru sanatçılar eserlerini tarih, mitoloji ve din ile yeniden ilişkilendirmeye
başlamışlardır. Yaşanan bu büyük değişim post modern dönem olarak anılmaya
başlamıştır. Günümüzün siyasetinde, ekonomisinde, kısacası her türlü toplum
yapılanmasında olduğu gibi sanatta da çok seslilik adına katı kurallar yıkılmaya ve
disiplinler arası ilişkiler yeniden kurulmaya başlamıştır. Günümüz sanatçılarının dini
geniş kitlelere yaymak amacı ile değil, toplumdaki çarpık sorunların düzeltilmesinde
yaygın güce sahip ‘‘din’’i kullanmayı tercih ettiklerini görüyoruz.
Yaratılış mitolojisinin çıkış noktası aynı temele bağlı olsa da sanatçının duygu, algı ve
yaratma zekasındaki farklılık nedeni ile her toplumda ve her bireyde farklılıklar
göstermektedir. ‘‘İlk günah miti’’, bugünün toplumsal ve bireysel değerlerinin ışığı
altında ele alınarak içerik ve biçim açısından irdelenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Resim | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 10171752 | tr_TR |