Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDoğan, Nuri
dc.contributor.authorYüksel, Kenan Burak
dc.date.accessioned2017-10-18T06:29:18Z
dc.date.available2017-10-18T06:29:18Z
dc.date.issued2017-06-19
dc.date.submitted2017-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4020
dc.description.abstractThe aim of this research is to determine the effect of the item writer’s creativity and item writing education on the psychometric properties of the items developed, and the tests made up with these items. For this purpose, the creativity indices were determined by applying the Torrance Tests of Creative Thinking to randomly selected 40 mathematics and 40 Turkish lesson teachers who gave education to the 8th grade students in the Ankara Provincial Directorate of National Education public schools. According to creativity indices in each branch, high and low creativity groups were established. Blueprints are defined from 2016-2017 education and training year’s 8th grade central common main exam’s mathematics and Turkish subtests based on field experts’ opinions. Each goal in the blueprints was assigned to teachers from high and low creativity groups, and item for these goals requested. Subsequently, experimental and control groups were established in each branch randomly. Twenty teachers in the experimental groups were given item writing education and they were asked to develop one more item from initial goals. Three test forms were gained with the developed items and applied to 1313 8th grade students. Item and test psychometric properties were estimated from item and test scores obtained from student responses. As a result of analysis of the data, there was no significant relationship between creativity and the item and test psychometric properties, but findings were obtained that item writing education was effective on item and test psychometric properties.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL ve ONAY ii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iii ETİK BEYANNAMESİ iv TEŞEKKÜR v ÖZ………………. vi ABSTRACT………………. vii İÇİNDEKİLER viii TABLOLAR DİZİNİ xi ŞEKİLLER DİZİNİ xvi KISALTMALAR VE SİMGELER DİZİNİ xvii 1. GİRİŞ……………. 1 1.1. Problem Durumu 1 1.2. Araştırmanın Amacı ve Önemi 6 1.3. Problem Cümlesi 8 1.3.1. Alt Problemler 8 1.4. Sayıltılar 9 1.5. Sınırlılıklar 10 1.6. Tanımlar 10 1.7. Araştırmanın Kuramsal Temeli 10 1.7.1. Psikometri 11 1.7.1.1. Psikometrik Özellikler 12 1.7.1.1.1. Geçerlik 12 1.7.1.1.2. Güvenirlik 13 1.7.1.1.3. Hakkaniyet 13 1.7.1.1.4. Madde ve Test Psikometrik Özellikleri 14 1.7.1.1.5. Madde Çeldiriciliği ve İndeksi 19 1.7.2. Test Geliştirme 26 1.7.3. Madde Yazarlığı Eğitimi 32 1.7.4. Madde Yazım Kuralları 34 1.7.5. Etki Büyüklüğü………………………………………………………… 38 2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR 39 3. YÖNTEM 44 3.1. Araştırmanın Yöntemi 44 3.2. Çalışma Grubu 47 3.2.1. Çalışma Grubunun Özellikleri 48 3.2.2. Çalışma Grubunu Oluşturan Öğretmenlere İlişkin Demografik Bilgileri……………………………… 48 3.2.2.1. Çalışma Grubunu Oluşturan Öğretmenlerin Cinsiyete Göre Dağılımları……………………………………………………………………….. 48 3.2.2.2. Çalışma Grubunu Oluşturan Öğretmenlerin Yaşa Göre Dağılımları 49 3.2.2.3. Çalışma Grubunu Oluşturan Öğretmenlerin Meslekî Kıdeme Göre Dağılımları 49 3.3. Veri Toplama Araçları 50 3.3.1. Torrance Yaratıcı Düşünme Testi 50 3.3.2. Merkezî Sınav Eş Formaları 56 3.3.2.1. Belirtke Tablosunun Oluşturulması 57 3.3.2.2. Maddelerin Yazılması ve Eş Formların Elde Edilmesi 58 3.3.3. Madde Uygunluk Formu 59 3.4. Veri Toplama Araçlarının Uygulanışı 59 3.4.1. Torrance Yaratıcı Düşünme Testinin Uygulanışı 60 3.4.2. Merkezî Sınav Eş Formlarının Uygulanışı 60 3.4.3. Madde Uygunluk Formlarının Uygulanışı 61 3.5. Verilerin İşlenmesi ve Çözümlenmesi 61 3.5.1. TYDT Uygulamasından Elde Edilen Verilerin İşlenmesi ve Analizi 61 3.5.1.1. Matematik Öğretmenleri TYDT Puanlarına Ait Güvenirlik Çalışması 62 3.5.1.2. Türkçe Öğretmenleri TYDT Puanlarına Ait Güvenirlik Çalışması. 68 3.5.1.3. TYDT Puanlarına Yönelik Yapılan Yapı Geçerliği Çalışması 73 3.5.1.4. Yaratıcılık Düzeylerine Göre Gruplandırma 78 3.5.1.5. Deney ve Kontrol Gruplarının Oluşturulması 79 3.5.2. MSEF Uygulamasından Elde Edilen Verilerin İşlenmesi ve Analizi 81 3.5.2.1. Madde Psikometrik Özelliklerinin Hesaplanması 81 3.5.2.2. Test Psikometrik Özelliklerinin Hesaplanması 83 3.5.2.3. Öğrenci MOAS Puanlarının İşlenmesi ve Analizi 84 3.5.3. MUF Uygulamasından Elde Edilen Verilerin İşlenmesi ve Analizi 86 3.5.4. Alt Problemlerin Yanıtlanmasına Yönelik Analizler 86 3.6. Araştırmanın İç ve Dış Geçerliği 92 3.6.1. Araştırmanın İç Geçerliği 92 3.6.2. Araştırmanın Dış Geçerliği 93 4. BULGULAR VE TARTIŞMA 94 4.1. Yaratıcılık ile Madde ve Test Psikometrik Özellikleri İlişkisine Yönelik Bulgular 94 4.1.1. Yaratıcılık İndeksleri ile Madde Psikometrik Özellikleri 94 4.1.2. Yaratıcılık Düzeyleri ile Test Psikometrik Özellikleri 95 4.1.3. Yaratıcılık Düzeyleri ile Yapı Geçerlikleri 111 4.2. Madde Yazarlığı Eğitiminin Madde ve Test Psikometrik Özelliklerine Etkisine Yönelik Bulgular 122 4.2.1. Eğitimin Madde Psikometrik Özelliklerine Etkisi 122 4.2.2. Eğitimin Testin Psikometrik Özelliklerine Etkisi 131 4.2.3. Eğitimin Yapı Geçerliğine Etkisi 139 4.3. Yaratıcılık ve Madde Yazarlığı Eğitiminin Madde Psikometrik Özelliklerini Yordama Gücüne Yönelik Bulgular 149 4.3.1. Madde Güçlüğü 149 4.3.2. Madde Ayırıcılık Gücü 151 5. SONUÇ ve ÖNERİLER 154 5.1. Sonuçlar 154 5.2. Öneriler 155 5.2.1. Araştırmaya Dönük Öneriler 155 5.2.2. Uygulamaya Dönük Öneriler 157 KAYNAKÇA 158 EKLER DİZİNİ 172 EK 1. ETİK KOMİSYONU ONAY BİLDİRİMİ 173 EK 2. ARAŞTIRMA İZİN BELGESİ 177 EK 3. ORİJİNALLİK RAPORU………………………………………………..………174 EK 4. BİLGİLENDİRİLMİŞ GÖNÜLLÜ ONAM FORMU 176 EK 5. TYDT UYGULAMA İZİN BELGESİ 178 EK 6. 2016-2017 EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI 1.DÖNEM 8.SINIF MERKEZÎ ORTAK ASIL SINAV MATEMATİK ALT TESTİ A KİTAPÇIĞI ALAN UZMANLARININ MADDE-KAZANIM EŞLEŞTİRMESİ FREKANS VE YÜZDELERİ 179 EK 7. 2016-2017 EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI 1.DÖNEM 8.SINIF MERKEZÎ ORTAK ASIL SINAV TÜRKÇE ALT TESTİ A KİTAPÇIĞI ALAN UZMANLARININ MADDE-KAZANIM EŞLEŞTİRMESİ FREKANS VE YÜZDELERİ…………………………. 180 EK 8. ARAŞTIRMADA MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN GELİŞTİRDİĞİ MADDELERDEN BİR KISMI 181 EK 9. ARAŞTIRMADA TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN GELİŞTİRDİĞİ MADDELERDEN BİR KISMI 182 ÖZGEÇMİŞ 183tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjecttorrance yaratıcı düşünme testitr_TR
dc.subjectyaratıcılık
dc.subjectmadde yazarlığı eğitimi
dc.subjectmadde yazım kuralları
dc.subjectmadde ve testin psikometrik özellikleri
dc.titleYaratıcılığın ve Madde Yazarlığı Eğitiminin Ölçme Aracının Psikometrik Özelliklerine Etkisitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırmanın amacı madde yazarının yaratıcılık düzeyi ve madde yazarlığı eğitiminin, testlerin psikometrik özelliklerine etkisini belirlemektir. Bu maksatla Ankara İl Millî Eğitim Müdürlüğü devlet okullarında 8. sınıf öğrencilerine eğitim veren, seçkisiz belirlenmiş 40 matematik ve 40 Türkçe öğretmenine Torrance Yaratıcı Düşünme Testi uygulanarak yaratıcılık indeksleri belirlenmiştir. İki branşta yaratıcılık indekslerine göre yaratıcılığı yüksek ve düşük gruplar oluşturulmuştur. 2016-2017 eğitim ve öğretim yılı 8. sınıf merkezî ortak asıl sınavının matematik ve Türkçe alt testlerinin alan uzmanları görüşlerine dayalı belirtke tablosu oluşturulmuştur. Belirtke tablosundaki her bir kazanım yaratıcılığı yüksek ve düşük gruplardaki öğretmenlere seçkisiz atanmış ve birer madde geliştirmeleri istenmiştir. Sonra iki branşta aynı öğretmen grubundan seçkisiz olarak deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Deney grubundaki 20’şer öğretmene madde yazarlığı eğitimi verilmiş ve araştırmanın başlangıcındaki kazanımlardan birer madde daha geliştirmeleri istenmiştir. İki alanda geliştirilen maddelerle üçer form oluşturulmuş ve 8. sınıf öğrencilerine (n=1313) uygulanmıştır. Öğrenci yanıtlarından elde edilen madde ve test puanlarından madde ve test psikometrik özellikleri kestirilmiştir. Verilerin analizi neticesinde yaratıcılık ile madde ve testlerin psikometrik özellikleri arasında anlamlı ilişki bulunmazken, madde yazarlığı eğitiminin madde ve testlerin psikometrik özellikleri ile ilişkili ve bu özellikler üzerine etkili olduğu sonucuna ulaşan bulgular elde edilmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster