Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorTUZGÖL DOST, Meliha
dc.contributor.authorYAZAR, Mümine
dc.date.accessioned2025-03-20T10:33:40Z
dc.date.issued2025-02-12
dc.date.submitted2025-01-22
dc.identifier.citationYazar, M. (2025). Okul öncesi dönemde çocuğu olan ebeveynlere yönelik duygu yönetimi psikoeğitim programının etkililiği (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36728
dc.description.abstractThe purpose of this study is to explore the emotion management focused parenting attitudes of parents with preschool children, to develop a psychoeducation program tailored for these parents, and to examine the effectiveness of the program. In the study, an exploratory sequential design was used which is one of the mixed methods research design, and the study consisted of three stages. In the initial stage, experiences of parents about parenting concerning their attitudes of emotion management were investigated. For this purpose, in-depth individual interviews were conducted with parents. In the second stage of the study, Emotion Management Psychoeducation Program (EMPP) was developed. In the last stage of the study, the effect of the EMPP was tested via a pretest-posttest-follow-up test control group experimental design. Eight sessions of DYPP were applied to the experimental group. In the first stage of the study, data were collected using the Parent Semi-Structured Interview Form prepared for the study, and in the following stages, data were collected using the Coping with Children's Negative Emotions Scale (CCNES) and the Self-Assessment Form for Participant. The qualitative data were analyzed with NVivo 14, whereas the quantitative data were analyzed with SPSS 28.0 software. At the stage that emotion management-focused attitudes of the parents were analyzed, three themes were identified: identifying emotions, expressing emotions, and strategies used in emotion management. In the experimental study, it was concluded that EMPP had a significant effect on parents' emotion management-focused parenting attitudes. The findings of the study were discussed in the light of the related literature and various suggestions were presented for parents and researchers.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectEbeveynliktr_TR
dc.subjectDuygu yönetimi odaklı ebeveynliktr_TR
dc.subjectOkul öncesi dönemtr_TR
dc.subjectKeşfedici sıralı desentr_TR
dc.subject.lcshPsikolojitr_TR
dc.titleOkul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan Ebeveynlere Yönelik Duygu Yönetimi Psikoeğitim Programının Etkililiğitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın amacı, okul öncesi dönemde çocuğu olan ebeveynlerin duygu yönetimi yaklaşımlarını keşfederek, ebeveynlere yönelik bir psikoeğitim programı geliştirmek ve programın etkisini incelemektir. Karma araştırma yöntemlerinden keşfedici sıralı desende yürütülen çalışma üç aşamadan oluşmuştur. İlk aşamada ebeveynlerin duygu yönetimi odaklı ebeveynlik ile ilgili deneyimleri incelenmiştir. Bu amaçla, ebeveynler ile derinlemesine bireysel görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın ikinci aşamasında, Duygu Yönetimi Psikoeğitim Programı (DYPP) oluşturulmuştur. Araştırmanın son aşamasında, DYPP’nin etkisi ön test-son test-izleme testi kontrol gruplu deneysel desende bir çalışma ile sınanmıştır. Deney grubuna sekiz oturum DYPP uygulanmıştır. Çalışmanın ilk aşamasında, araştırma için hazırlanan Ebeveyn Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu, sonraki aşamalarda, Çocukların Olumsuz Duygularıyla Baş Etme Ölçeği (ÇODBEÖ) ve Katılımcı Öz Değerlendirme Formu ile veri toplanmıştır. Araştırmada nitel veriler NVivo 14 programı, nicel veriler SPSS 28.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Ebeveynlerin duygu yönetimi odaklı ebeveynlik yaklaşımının incelendiği aşamada, duyguların tanımlanması, duyguların dışa vurulması ve duygu yönetiminde kullanılan stratejiler şeklinde üç tema belirlenmiştir. Deneysel çalışmada, DYPP’nin ebeveynlerin duygu yönetimi odaklı ebeveynlik yaklaşımı üzerinde anlamlı bir etki oluşturabildiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın bulguları, ilgili alan yazınından hareketle tartışılmış, ebeveynler ve araştırmacılar için çeşitli öneriler sunulmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentRehberlik ve Psikolojik Danışmanlıktr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2025-03-20T10:33:40Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster