dc.contributor.advisor | Karacan Özdemir, Nurten | |
dc.contributor.author | Özgül, Oylum | |
dc.date.accessioned | 2025-03-20T10:32:58Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.date.submitted | 2025-01-10 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36726 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to examine the effectiveness of psychoeducation program based on
acceptance and commitment therapy on career distress and decidedness of university
students. In the study, a sequential mixed-methods design was used, where quantitative data
was collected first, followed by the collection of qualitative data. In the qualitative phase of the
study, using a phenomenological design to explore students' career distress in depth, focus
group interviews were conducted with 37 students from different departments, selected
through purposeful sampling. In the quantitative phase of the study, a psychoeducation
program based on Acceptance and Commitment Therapy was developed. To evaluate its
effectiveness on career distress and decisiveness, a real experimental design with pre-test,
post-test, and follow-up test control groups was implemented. The study group consisted of 27
students, 12 experimental and 15 control. Sessions lasted 8 weeks, once a week. After the
pre, post, and follow-up tests for both groups, a short program was applied to the control group.
Content analysis was used in the analysis of qualitative data, and two-way analysis of variance
(ANOVA) was used for mixed measurements in the analysis of quantitative data. As a result
of the study, it was seen that the program was effective in increasing the career decidedness
of university students and reducing their distress. The findings were discussed in light of the
literature and some suggestions were made. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Kabul ve kararlılık terapisi | tr_TR |
dc.subject | Kariyer kararlılığı | |
dc.subject | Kariyer sıkıntısı | |
dc.subject | Karma desen | |
dc.title | Kabul ve Kararlılık Terapisi Temelli Psikoeğitim Programının Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Sıkıntısı ve Kararlılığına Etkisi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı, Kabul ve Kararlılık Terapisi temelli psikoeğitim programının üniversite
öğrencilerinin kariyer sıkıntısı ve kararlılığına etkisini incelemektir. Araştırmada nitel ve nicel
paradigmaların sıralı yürütüldüğü keşfedici sıralı karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın nitel
aşamasında, fenomenolojik desene dayalı olarak öğrencilerin kariyer sıkıntılarının
derinlemesine incelendiği, amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenen ve farklı bölümlerde
öğrenim gören 37 öğrenci ile odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Araştırmanın nicel kısmını
oluşturan ikinci aşamada Kabul ve Kararlılık Terapisi temelli psikoeğitim programı geliştirilmiş
ve bu programın kariyer kararlılığı ve sıkıntısı üzerindeki etkililiğini test etmek için ön test, son
test ve izleme testi kontrol gruplarından oluşan gerçek deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma
grubu 12 deney 15 kontrol olmak üzere 27 öğrenciden oluşmuştur. Oturumlar haftada bir kez
olmak üzere sekiz hafta sürmüştür. Her iki gruba yönelik öntest, sontest ve izleme testlerinin
ardından kontrol grubuna da kısa program uygulanmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik
analizi, nicel verilerin analizinde ise, karışık ölçümler için iki yönlü varyans analizi (anova)
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda programının üniversite öğrencilerinin kariyer kararlılığını
artırmada ve sıkıntısını ise azaltmada etkili olduğu görülmüştür. Sonuçlar literatür
çerçevesinde tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-03-20T10:32:58Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |