dc.contributor.advisor | Fer, Seval | |
dc.contributor.author | Coşkun, Yalçın | |
dc.date.accessioned | 2025-03-20T10:32:18Z | |
dc.date.issued | 2025-02 | |
dc.date.submitted | 2024-12-24 | |
dc.identifier.citation | Coşkun, Y. (2025). Ortaokul Türkçe öğretim programının Guba ve Lincoln’un modeline göre değerlendirilmesi (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36722 | |
dc.description.abstract | This study, which aims to evaluate the Middle School Turkish Curriculum based on Guba and Lincoln's model, utilizes qualitative research methods, specifically an explanatory case study. The participant group of the research consists of program stakeholders, including eight Turkish language teachers working in eight public middle schools in the Melikgazi, Talas, and Kocasinan districts of Kayseri province, five school administrators, seventeen students attending these schools, and eight student parents. Data collection tools included semi-structured individual interview forms, focus group interview forms, and document analysis forms, each developed separately for each stakeholder group. The data obtained in the research were analyzed using the Corbin and Strauss model. In the first sub-problem, how stakeholders conceptualize the program in their minds was investigated. According to the findings, it was understood that stakeholder groups have both positive and negative associations when structuring the Turkish Language Curriculum in their minds. Quantitatively, it was observed that the number of negative associations outweighed the positive ones across all stakeholder groups. In the second sub-problem, the claims, concerns, and criticisms of stakeholders regarding the program were examined. It was found that stakeholder criticism and issues were more prevalent in the goals and content elements than in the teaching-learning process and assessment-evaluation elements. In the third sub-problem, common problem areas identified by stakeholders regarding the program were analyzed. It was determined that stakeholders differed from other groups based on the roles they held. In the fourth sub-problem, stakeholder opinions were gathered regarding the need for adjustments in the goals and content elements to address the common problem areas. Finally, in the fifth sub-problem, the 2024 Turkish Language Curriculum was compared with the 2019 Turkish Language Curriculum, and the status of the common problem areas in the 2024 program was discussed. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Dördüncü nesil değerlendirme | tr_TR |
dc.subject | Yapılandırmacı değerlendirme | tr_TR |
dc.subject | Program değerlendirme | tr_TR |
dc.subject | Guba ve Lincoln | tr_TR |
dc.subject | Türkçe Öğretim Programı | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Eğitim kuramı. Eğitim uygulamaları. | tr_TR |
dc.title | Ortaokul Türkçe Öğretim Programının Guba ve Lincoln'un Modeline Göre Değerlendirilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Ortaokul Türkçe Öğretim Programını Guba ve Lincoln’un modeline göre değerlendirmeyi amaçlayan bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden açıklayıcı durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcı grubunu program paydaşları olarak Kayseri ili Melikgazi, Talas, Kocasinan ilçelerindeki sekiz devlet ortaokulunda görev yapan sekiz Türkçe öğretmeni, beş okul yöneticisi ile bu okullarda öğrenim gören on yedi öğrenci ve sekiz öğrenci velisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak her paydaş grubu için ayrı olarak geliştirilen yarı yapılandırılmış bireysel görüşme formu, odak grup görüşme formu ve doküman analiz formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi için Corbin ve Strauss modeli kullanılmıştır. Birinci alt problemde program paydaşlarının programı zihinlerinde nasıl yapılandırdıkları araştırılmış olup bulgulara göre paydaş gruplarının Türkçe Öğretim Programını zihinlerinde yapılandırırken olumlu ve olumsuz birtakım çağrışımlara sahip oldukları anlaşılmıştır. Niceliksel olarak paydaş gruplarının tamamında olumsuz çağrışımların sayısının olumlu çağrışımlardan daha fazla olduğu görülmüştür. İkinci alt problemde paydaşların programa ilişkin iddialarının, endişelerinin, eleştirilerinin neler olduğu incelenmiştir. Hedef ve içerik ögelerinde paydaş eleştirinin ve sorunlarının öğretme-öğrenme süreci ve ölçme-değerlendirme ögelerinden daha fazla olduğu görülmüştür. Üçüncü alt problemde programa ilişkin paydaşlar tarafından belirlenen ortak sorun alanları incelenmiş ve paydaşların sahip oldukları rollere göre diğer gruplardan farklılaştığı tespit edilmiştir. Dördüncü alt problemde ise ortak sorun alanlarının çözümü için hedefler ve içerik ögelerinde düzenlemeler yapılması gerektiğiyle ilgili paydaş görüşlerine yer verilmiştir. Son olarak beşinci alt problemde 2024 Türkçe Öğretim Programı ile 2019 Türkçe Öğretim Programı kıyaslanarak ortak sorun alanlarının 2024 programındaki durumuna yer verilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-03-20T10:32:18Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |