dc.contributor.advisor | Fer, Seval | |
dc.contributor.author | Özek Günyel, Filiz | |
dc.date.accessioned | 2025-03-20T10:30:39Z | |
dc.date.issued | 2025-02-11 | |
dc.date.submitted | 2024-12-24 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36717 | |
dc.description.abstract | This study aimed to examine the relationships among psychological safety perceptions, social presence, cognitive engagement, and perceived learning of university students. The research employed a correlational survey model from descriptive research methods and involved 450 students learning English as a foreign language at the foreign languages school of two universities. In the study, the Psychological Safety Neuroperception Scale, developed by Morton et al. in 2022, was adapted and used to examine participants' psychological safety perceptions. The PSCP Social Presence Scale was developed and used to determine students' social presence, the PSCP Cognitive Engagement Scale was developed and used to determine their cognitive engagement, and the PSCP Perceived Learning Scale was developed and used to determine their perceived learning. Structural equation modeling was used to analyze the data. The study found that students' psychological safety perceptions positively affected their social presence, which in turn positively affected their cognitive engagement. Cognitive engagement was found to positively affect perceived learning. Additionally, social presence mediated the relationship between psychological safety perceptions and cognitive engagement, while cognitive engagement mediated the relationship between social presence and perceived learning. The PSCP Structural Model showed a good fit, indicating strong relationships among the studied variables. In conclusion, within the framework of the PSCP Structural Model, it has been determined that psychological safety perception significantly affects social presence, social presence significantly affects cognitive engagement, and cognitive engagement significantly affects perceived learning. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Yükseköğretim | tr_TR |
dc.subject | Öğrenme | tr_TR |
dc.subject | Öğrenme psikolojisi | tr_TR |
dc.subject | Psikolojik güven algısı | tr_TR |
dc.subject | Sosyal bulunuşluk | tr_TR |
dc.subject | Bilişsel katılım | tr_TR |
dc.subject | Algılanan öğrenme | tr_TR |
dc.subject | Yapısal eşitlik modellemesi | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Eğitim kuramı. Eğitim uygulamaları. | tr_TR |
dc.title | Psikolojik Güven Algısı, Sosyal Bulunuşluk, Bilişsel Katılım ve Algılanan Öğrenme Arasındaki İlişkiler | tr_TR |
dc.title.alternative | Relationships Among Psychological Safety Perception, Social Presence, Cognitive Engagement, and Perceived Learning | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Araştırmanın amacı, yükseköğretimdeki öğrencilerin psikolojik güven algıları, sosyal bulunuşlukları, bilişsel katılımları ve algılanan öğrenmeleri arasındaki ilişkileri incelemektir. Betimsel araştırma yöntemlerinden ilişkisel araştırma modelinin kullanıldığı araştırmaya iki üniversitenin yabancı diller yüksek okullarında İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen 450 öğrenci katılmıştır. Araştırmada katılımcıların psikolojik güven algısını incelemek amacıyla Morton ve arkadaşları tarafından 2022’de geliştirilen Psikolojik Güven Nöroalgı Ölçeği, araştırmacı ve tez danışmanı tarafından Türkçe’ye uyarlanarak kullanılmıştır. Öğrencilerin sosyal bulunuşluklarını belirlemek için PSCP Sosyal Bulunuşluk Ölçeği, bilişsel bulunuşluklarını belirlemek için PSCP Bilişsel Katılım Ölçeği ve algılanan öğrenmelerini belirlemek için PSCP Algılanan Öğrenme Ölçeği araştırmacı ve tez danışmanı tarafından geliştirilerek kullanılmışlardır. Elde edilen veriler, yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak analiz edilmiştir. Ulaşılan bulgular, öğrencilerin psikolojik güvenlik algılarının, sosyal bulunuşluklarını olumlu yönde etkilediğini ve bu durumun da bilişsel katılımlarını olumlu yönde etkilediğini göstermiştir. Benzer şekilde bilişsel katılımın, algılanan öğrenmeyi olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. Sosyal bulunuşluğun, psikolojik güven algısı ile bilişsel katılım arasındaki aracı etkisinin anlamlı olduğu, bilişsel katılımın sosyal bulunuşlukla algılanan öğrenme arasındaki aracı etkisinin de anlamlı olduğu görülmüştür. Son olarak, PSCP Yapısal Modeli iyi bir uyum göstermiş ve incelenen değişkenler arasında güçlü ilişkiler olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, PSCP Yapısal Modeli kapsamında psikolojik güven algısının sosyal bulunuşluğu, sosyal bulunuşluğun bilişsel katılımı ve bilişsel katılımın da algılanan öğrenmeyi anlamlı şekilde etkilediği görülmüştür. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-03-20T10:30:39Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |