dc.contributor.advisor | DOĞAN, Türkan | |
dc.contributor.author | YİĞİT, SEYDİHAN | |
dc.date.accessioned | 2025-03-20T10:30:20Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.date.submitted | 2024-12-27 | |
dc.identifier.citation | Yiğit, S. (2025). Ebeveyn duygu sosyalleştirme ve özel yetenekli öğrenci duygu düzenleme psikoeğitim programlarının etkililiği (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36715 | |
dc.description.abstract | This study employs a quantitative research method to examine the emotion regulation skills of primary school students attending a Science and Art Center. It has two primary objectives. The first is to evaluate the effectiveness of the Emotion Regulation Psychoeducation Program, developed within the scope of this research, in enhancing the emotion regulation skills of gifted students. The second objective is to assess the effectiveness of a psychoeducation program designed to improve the emotion socialization skills of parents of gifted students. The study sample comprises second and third-grade students (three girls, nine boys) and their parents (nine fathers, three mothers). To measure the effectiveness of the programs, the Coping with Children's Negative Emotions Scale and the Emotion Regulation Scale for Children were utilized. A pretest-posttest control group design was implemented, and the research hypotheses were analyzed using Mann-Whitney U, Friedman, and Wilcoxon Signed Ranks tests, which are nonparametric statistical methods. The findings indicate that the posttest scores of both the parent and student experimental groups increased compared to their pretest scores. The Emotion Regulation Psychoeducation Program was found to be effective in improving the emotion regulation skills of gifted students. Additionally, the Emotion Socialization Behaviors Psychoeducation Program led to an increase in positive emotion socialization reactions and a decrease in negative emotion socialization reactions among parents in the experimental group. Based on the research findings, recommendations are provided for researchers, practitioners, and policymakers. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | tr_TR |
dc.subject | duygu düzenleme | tr_TR |
dc.subject | özel yetenek | tr_TR |
dc.subject | özel yetenekli öğrenci | tr_TR |
dc.subject | ebeveyn | tr_TR |
dc.subject | duygu sosyalleştirme | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Psikoloji | tr_TR |
dc.title | EBEVEYN DUYGU SOSYALLEŞTİRME VE ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİ DUYGU DÜZENLEME PSİKOEĞİTİM PROGRAMLARININ ETKİLİLİĞİ | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma, bilim ve sanat merkezinde eğitim alan ilkokul öğrencilerinin duygu düzenleme becerilerini temel alan nicel yöntem araştırmasıdır. Bu çalışmanın iki amacı bulunmaktadır. Öncelikli amacı, bilim ve sanat merkezindeki öğrencilerin duygu düzenleme becerisini geliştirmek amacıyla araştırma kapsamında geliştirilen Duygu Düzenleme Psikoeğitim Programının etkililiğini sınamaktır. Çalışmanın diğer amacı ise özel yetenekli öğrencilerin ebeveynlerinin duygu sosyalleştirme becerilerinin geliştirilmesi amacıyla araştırma kapsamında hazırlanan psikoeğitim programının etkililiğini değerlendirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu BİLSEM’de eğitime devam eden ikinci ve üçüncü sınıf öğrencileri (üç kız, dokuz erkek) ile onların ebeveynleri (dokuz erkek, üç kadın) oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında programların etkililiğinin değerlendirilmesi amacıyla Çocukların Olumsuz Duyguları ile Baş Etme Ölçeği ve Çocuklar için Duygu Düzenleme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırma hipotezleri nonparametrik testlerden Mann Whitney U, Friedman ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgulara göre hem ebeveyn hem de öğrenci deney gruplarının sontest puanlarının öntest puanlarına göre yükseldiği belirlenmiştir. Duygu Düzenleme Becerileri Psikoeğitim Programının, özel yetenekli öğrencilerin duygu düzenleme becerilerinin geliştirilmesinde etkili olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte Duygu Sosyalleştirme Davranışları Psikoeğitim Programının deney grubunda yer alan ebeveynlerin olumlu duygu sosyalleştirme tepki puanlarının artmasında ve olumsuz duygu sosyalleştirme tepki puanlarının azalmasında etkili olduğunu göstermektedir. Araştırmacılara, uygulayıcılara ve karar vericileri araştırma bulguları doğrultusunda öneriler verilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-09-22T10:30:20Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | learning object | tr_TR |