dc.contributor.advisor | Canar, Burcu | |
dc.contributor.author | Özgültekin, Fatih Serdar | |
dc.date.accessioned | 2025-02-18T07:43:17Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.date.submitted | 2025-01-10 | |
dc.identifier.citation | Özgültekin, F. S. (2025). Türkiye'de Eğitim Politikalarında Anti-Entelektüalizm ve Bilginin Değersizleştirilmesi. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36519 | |
dc.description.abstract | This study focuses on anti-intellectualism in Turkey and tries to reveal the traces of this mindset
in relation to education policies. While some concepts with both political and everyday life
connotations are frequently mentioned in the ideological debates in Turkey, the role of anti intellectualism, another form of thought that has been as influential as these, is underestimated.
Regardless of the political view of the ruling party or the dominant worldview, anti-intellectualism
has been present in the socio-cultural and political atmosphere in this country, sometimes
increasing and sometimes decreasing in intensity. However, especially in the last fifteen years,
the effects of anti-intellectualism have been much more intense due to the decline in the value of
knowledge, targeting of expertise, and the demonization of intellectuals. Therefore, it seems
appropriate to identify anti-intellectualism as the “ethos” of this period, which is based on a certain
historical background and is expected to show its effects in the future. In this framework, this
study aims to start with a theoretical discussion on anti-intellectualism, including the historical
background and breaking points of anti-intellectualism in Turkey, and to examine this term in
relation to the education policies of the Justice and Development Party period. Within the scope
of the study, thirty-three reports published by the Ministry of National Education (MoNE), Council
of Higher Education (YÖK), and Foundation for Political, Economic and Social Research (SETA)
between 2007 and 2023 have been analyzed. The purpose and importance of the study is to
show that anti-intellectualism in Turkey is a mindset that shapes and underlies education policies.
This thesis also seeks to demonstrate that anti-intellectualism in Turkey is a mindset that stands
on its own feet and is at the intersection of many ideologies. This effort also includes showing the
shaken position of knowledge and reason, rising of conspiracy theories, and the effects of
neoliberalism. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Anti-entelektüalizm | tr_TR |
dc.subject | Eğitim politikaları | tr_TR |
dc.subject | Bilgi ve akıl | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Sosyal tarih. Sosyal sorunlar. Sosyal reform. | tr_TR |
dc.title | Türkiye'de Eğitim Politikalarında Anti-Entelektüalizm ve Bilginin Değersizleştirilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma, Türkiye’de anti-entelektüalizmi merkeze almakta ve bu düşünce yapısının izlerini
eğitim politikaları ile ilişkisi içerisinde ortaya koymaya çalışmaktadır. Türkiye’deki ideolojik
tartışma zemininde gerek politik gerekse gündelik hayata dair çağrışımları bulunan kavramlar
sıklıkla telaffuz edilirken, bunlar kadar etkili olmuş bir diğer düşünce biçimi olan anti entelektüalizmin rolü azımsanmaktadır. İktidarın kimliği veya hakim olan dünya görüşü ne olursa
olsun, anti-entelektüalizmin bu ülkedeki sosyo-kültürel ve politik atmosferde yoğunluğu bazen
artan bazen azalan biçimde varlık gösterdiğini dile getirmek mümkündür. Ancak özellikle geride
kalan son on beş yılda bilgiye verilen değerdeki düşüş, uzmanlığın hedef alınması ve
entelektüellerin düşmanlaştırılması gibi nedenlerden ötürü anti-entelektüalizmin etkileri çok daha
yoğun görülmektedir. Bu nedenle, belirli bir tarihsel birikime yaslanan ve etkilerini gelecekte de
göstermesi beklenen bu dönemin “ethos”unu anti-entelektüalizm olarak saptamak yerinde
görünmektedir. Bu çerçevede çalışma, anti-entelektüalizme dair teorik bir tartışmayla yola
çıkmayı, Türkiye’de anti-entelektüalizmin tarihsel geçmişine ve kırılma noktalarına yer vermeyi ve
bu terimi Adalet ve Kalkınma Partisi döneminin eğitim politikaları ile ilişkisi içerisinde incelemeyi
amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında, 2007 ila 2023 yılları arasında Millî Eğitim Bakanlığı
(MEB), Yükseköğretim Kurulu (YÖK) ve Siyaset, Eğitim ve Toplum Araştırmaları Vakfı (SETA)
tarafından yayınlanan ve eğitim politikalarına dair çeşitli başlıkları içeren otuz üç rapor analiz
edilmiştir. Çalışmanın amacı ve önemi, Türkiye’de anti-entelektüalizmin, eğitim politikalarına yön
veren ve bu politikaların gerisinde yatan bir zihniyet olduğunu göstermektir. Ayrıca Türkiye’de
anti-entelektüalizmin, ayakları üzerinde duran ve pek çok ideolojinin kesişim noktasında yer alan
bir düşünce yapısı olduğunu ortaya koymaya çalışmaktadır. Bu çaba, bilginin ve aklın sarsılan
konumunu, komplo teorilerindeki yükselişi ve neoliberalizmin etkilerini göstermeyi de
içermektedir | tr_TR |
dc.contributor.department | İletişim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-02-18T07:43:17Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |