dc.description.abstract | Hand hygiene is essential to prevent foodborne infections in food service systems. This study utilised an innovative approach using virtual reality technology as a method of training to improve handwashing compliance and compared with two other methods for foodservice systems personnel. A virtual reality (VR) application was created which delivered handwashing training within a VR environment using VR headset and VR gloves. Participants aged between 19 and 61 years, 34.1% women and 65.9% men (n=129) were enrolled into one of three groups. The first of these three groups was training using VR application; the second was training using Glo Germ training (GT) product (demonstration) where the residues are examined under ultraviolet light and the third was classical training (CT) method using face-to-face presentation with PowerPoint. The training content utilised the 11 steps handwashing approach recommended by the World Health Organization (WHO) and this was used to assess compliance of handwashing, under observation from the researcher, in relation to the 11 steps. A questionnaire administered to evaluate participants' hand hygiene knowledge using a 22-item true/false questionnaire, and to assess attitudes with a 23-question Likert scale. Swab samples were collected to assess total bacterial count from the dominant hand before and after performing handwashing to examine the effectiveness of handwashing. Mean handwashing times before the training were 32.42±13.43 seconds (sec.) in the VR group, 39.63±13.19 sec. in the GT group, and 35.28±17.45 sec. in the CT group. After the training, an increase in time spent on handwashing was noticeable across all three groups (p<0.05) with the highest in the VR group (50.16±26.04 sec.) The mean number of the WHO 11 steps for handwashing undertaken before the training were similar in the groups (p>0.05) (6.12±1.31 steps in the VR, 6.56±1.56 steps in the GT, and 6.07±1.45 steps in the CT group.) The mean number of handwashing steps increased across all groups and the highest increase was with 8.91±1.49 steps in the VR group, a statistically significant difference was observed among the three groups in terms of the percentage change in the number of correctly performed steps, and the VR group showing the highest number of steps (p<0.01). Despite a notable increase in knowledge and attitude scores among all groups, there were no statistically significant intergroup differences. Positive attitudes toward hand hygiene improved across all groups (p>0.05). There was a significant decrease in microbiological analysis results pre- and post-training (p=0.000), but no significant intergroup difference (p>0.05); the GT group showed the highest log10 reduction in cfu, followed by VR and CT groups. These results suggest that VR-based training could be a valuable tool for enhancing hand hygiene practices in foodservice system settings. The use of virtual reality technology in hand hygiene education could be a promising and cost-effective approach in foodservice systems to improve hand hygiene. | tr_TR |
dc.description.ozet | Toplu beslenme sistemlerinde gıda kaynaklı enfeksiyonları önlemek için el hijyeni esastır. Bu çalışmada, toplu beslenme sistemleri personelinin el yıkama uyumunu geliştirmek amacıyla bir eğitim yöntemi olarak sanal gerçeklik teknolojisini kullanan yenilikçi bir yaklaşım kullanılmış ve diğer iki yöntem ile karşılaştırılmıştır. Sanal gerçeklik (VR) gözlüğü ve VR eldivenleri kullanılarak VR ortamında el yıkama eğitimi veren bir VR uygulaması oluşturulmuştur. Yaşları 19 ile 61 yaşları arasında değişen ve %34,1'i kadınlardan %65,9'u erkeklerden oluşan katılımcılar, randomize olarak (n=129) üç gruptan birine alınmıştır. Bu üç gruptan birincisi VR uygulaması kullanılarak eğitim, ikincisi kalıntıların ultraviyole ışık altında incelendiği Glo Germ eğitim (GT) ürünü (demonstrasyon) kullanılarak eğitim ve üçüncüsü PowerPoint ile yüz yüze sunum kullanılarak klasik eğitim (CT) yöntemidir. Eğitim içeriğinde Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafından önerilen 11 adımda el yıkama yaklaşımı kullanılmış ve bu, araştırmacının gözlemi altında 11 adımla ilgili olarak el yıkama uyumunu değerlendirmek için kullanılmıştır. Katılımcıların hijyen bilgilerini değerlendirmek için 22 maddelik doğru/yanlış anketi ve tutumlarını değerlendirmek için 23 soruluk Likert ölçeği kullanılmıştır. El yıkamanın etkinliğini incelemek için el yıkamadan önce ve sonra baskın elden toplam bakteri sayısını değerlendirmek için sürüntü örnekleri toplanmıştır. Eğitim öncesi ortalama el yıkama süreleri VR grubunda 32,42±13,43 saniye (sn.), GT grubunda 39,63±13,19 sn. ve CT grubunda 35,28±17,45 sn. olarak saptanmıştır. Eğitimden sonra, el yıkama için harcanan sürede her üç grupta da artış gözlenmiştir (p<0,05) ve en yüksek artış VR grubunda gerçekleşmiştir (50,16±26,04 sn.). Eğitimden önce DSÖ’nün 11 el yıkama adımın ortalama sayısı gruplarda benzer bulunmuştur (p>0,05) (VR grubunda 6,12±1,31 adım, GT grubunda 6,56±1,56 adım ve CT grubunda 6,07±1,45 adım). Ortalama el yıkama adımı sayısı tüm gruplarda artmış ve en yüksek artış 8,91±1,49 adım ile VR grubunda gerçekleşmiş, doğru uygulanan adım sayısındaki yüzde değişim açısından üç grup arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark gözlenmiş ve VR grubu en yüksek adım sayısını göstermiştir (p<0,01). Tüm gruplar arasında bilgi ve tutum puanlarında önemli bir artış olmasına rağmen, gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. El hijyenine yönelik olumlu tutumlar tüm gruplarda iyileşmiştir (p>0.05). Eğitim öncesi ve sonrası mikrobiyolojik analiz sonuçlarında anlamlı bir düşüş olmuştur (p=0.000), ancak gruplar arası anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0.05); GT grubu kob'da en yüksek log10 azalmayı göstermiş, bunu VR ve CT grupları izlemiştir. Bu sonuçlar, VR tabanlı eğitimin toplu beslenme sistemi ortamlarında el hijyeni uygulamalarını geliştirmek için değerli bir araç olabileceğini göstermektedir. El hijyeni eğitiminde sanal gerçeklik teknolojisinin kullanılması, toplu beslenme sistemlerinde el hijyenini iyileştirmek için umut verici ve uygun maliyetli bir yaklaşım olabilir. | tr_TR |