dc.contributor.advisor | YANDIM AYDIN, Sercan | |
dc.contributor.author | DOĞAN, Mehmet Ali | |
dc.date.accessioned | 2025-01-29T07:08:43Z | |
dc.date.issued | 2025-01-09 | |
dc.date.submitted | 2024-12-10 | |
dc.identifier.citation | DOĞAN, Mehmet Ali. Süryani Resimli (Minyatürlü) El Yazmaları (13.yy) Üzerine Bir Değerlendirme, Doktora Tezi, Ankara, 2025. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36409 | |
dc.description.abstract | The period between the fifth and sixth centuries is a period in which the Syriac tradition and its churches that emerged from this tradition took shape, wich also have survived to the present day. In 451, the Syriac Orthodox Church was founded by those who opposed the Council of Chalcedon and were initially known as the “Jacobites” or “Western Syriacs”. Syriac Philoxenus (485-519), Severus of Antioch (512-518), John of Tellalı (482-538) and James Baradaeus (543-578) played an important role in the foundation of the Syriac Orthodox Church and its hierarchical system. It is known that Syriac literary culture began as early as the second century and that translations of the holy books were made at this time. Syriacs produced translation revision works such as Diatessaron, Old Syriac Version, Old-New Testament Peshitta, Syro-Hexapla, Filüksunoyto and Harkel Version. They also produced liturgical books. The Syriac Orthodox experienced a significant period of stagnation in manuscript production between the seventh and eleventh centuries. This was followed by a significant increase in manuscript production between the eleventh and thirteenth centuries. The term “Renaissance” has been used for this period. However, this term is controversial and not accepted by some scholars. Our research covers manuscripts with inventory numbers MS37, MS38, MS41 and MS51, which date to this period and are housed in the Kırklar Church in Mardin. Manuscripts MS37, MS38 and M41 are decorated with similar scenes and ornaments such as scenes from the life of Jesus and Mary, martyrdom stories, and miracle scenes. Manuscript MS51 is decorated with six (6) functional geometric ornaments only in the text. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | El Yazmaları, Minyatür, Süryani Ortodoks, Resim Sanatı, İkonografi | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Resim sanatı | tr_TR |
dc.title | SÜRYANİ RESİMLİ (MİNYATÜRLÜ) EL YAZMALARI (13.YY) ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Beşinci ve altıncı yüzyıllar arasındaki dönem Süryani geleneğinin ve bu gelenekten doğup günümüze kadar varlığını sürdüren kiliselerin biçimlendiği dönemdir. 451 yılında toplanan Kadıköy Konsili’ne karşı çıkanlar ve başlangıçta “Yakubiler” veya “Batı Süryaniler” olarak bilinenler Süryani Ortodoks Kilisesi’nin kurulmasını sağlamıştır. Süryani Philoxenus (485-519), Antakyalı Severus (512-518), Tellalı Yuhanna (482-538) ve Yakup Baradaeus (543-578) Süryani Ortodoks Kilisesi’nin temelinin ve kilisenin hiyerarşik sisteminin oluşmasında önemli bir rol oynamışlardır. Süryani yazın kültürü ikinci yüzyıl gibi oldukça erken bir tarihte başladığı ve bu tarihte kutsal kitap çevirilerinin yapıldığı bilinmektedir. Süryaniler Diatessaron, Eski Süryanice Versiyon, Eski- Yeni Ahit Peşitta, Syro-Hexapla, Filüksunoyto ve Harkel Version gibi çeviri revizyon çalışmaları yapmışlardır. Bunların yanı sıra Ayin Kitapları da üretmişlerdir. Süryani Ortodokslar el yazması üretiminde yedinci yüzyıl ile on birinci yüzyıllar arasında önemli bir durağan dönem yaşar. Bunun ardından on birinci ve on üçüncü yüzyılları arasında el yazması üretiminde önemli bir artış yaşanır. Bu dönem için “Rönesans” terimi kullanılmıştır. Ancak bu terim bazı araştırmacılar tarafından da kabul edilmemiş, tartışmalı bir terimdir. Araştırmamız bu döneme tarihlenen ve Mardin, Kırklar Kilisesi’nde bulunan MS37, MS38, MS41 ve MS51 envanter numaralı el yazmalarını kapsamaktadır. MS37, MS38 ve M41 el yazması İsa ve Meryem’in hayatından sahneler, şehitlik hikâyeleri, mucize sahneleri gibi birbirine benzer sahne ve bezemelerle süslenmiştir. MS51 el yazması sadece metin içerisinde, altı (6) adet işlevsel geometrik bezeme betimlenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sanat Tarihi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-01-29T07:08:43Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |