dc.contributor.advisor | Şahin, Sedat | |
dc.contributor.author | Tahir, Dilek | |
dc.date.accessioned | 2024-12-31T07:36:28Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-12-17 | |
dc.identifier.citation | TAHİR, Dilek. Ökologische Linguistik im digitalen Raum: Kognitive und sprachliche Interaktionen in Roblox, Inauguraldissertation, Ankara, 2024. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36307 | |
dc.description.abstract | Nowadays, natural events have increased in many parts of the world with global warming, making the environment more important. In this study, which was conducted to create more awareness about the environment and to protect the environment, it was taken into account that students use technology extensively and especially computers and mobile phones have an important place in their daily lives. As games have motivating factors, they can play an important role in the autonomy of learners and stimulate interest in developing a new language and environmental awareness. The history of digital games is mentioned in the study and the ideas that have shaped the development of digital games from 1948 until today are explained. The five most popular games within the Roblox platform were outlined as part of the study. The advantage of these games is that the visual graphics of the games contain important signs related to environmental linguistics. Environmental awareness teaches children not to harm the environment, animals, plants and natural resources. Furthermore, environmental linguistics emphasises that awareness of the environment should also apply to spoken languages. Just as a plant or animal can become extinct if it is not protected, language can also change if it is not cared for and may be threatened with extinction over time. As part of the study, the environmental linguistic signs in five games on the Roblox platform were analysed and explained according to the semiotic models of Saussure, Peirce, Morris and Barthes. In the final section, it is concluded that the games contribute to language teaching by teaching vocabulary, grammar and written and oral communication. As a result, the players who learn German will be able to develop what they have learnt at school through these games and these children, who are our future generations, will become environmentally conscious individuals. | tr_TR |
dc.language.iso | deu | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Computerlinguistik | tr_TR |
dc.subject | Ökolinguistik | tr_TR |
dc.subject | Computerspiele | tr_TR |
dc.subject | Roblox | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Alman dilleri. İskandinavya dili. | tr_TR |
dc.title | ÖKOLOGISCHE LINGUISTIK IM DIGITALEN RAUM: KOGNITIVE UND SPRACHLICHE INTERAKTIONEN IN ROBLOX | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Günümüzde küresel ısınma ile birlikte dünyanın birçok yerinde doğa olayları artmış, bu da çevrenin önem kazanmasına neden olmuştur. Çevre konusunda daha fazla farkındalık yaratmak ve çevreyi korumak amacıyla yapılmış çalışmada öğrencilerin teknolojiyi yaygın kullanması ve özellikle bilgisayar ve cep telefonlarının günlük yaşamlarında önemli bir yer oluşturması göz önünde bulundurulmuştur. Motive edici faktörlere sahip olması nedeniyle ise oyun, öğrenen özerkliğinde önemli bir rol oynayabilir ve çevre bilincinin yanı sıra öğrenilen yeni bir dili geliştirmeye yönelik ilgiyi uyandırabilir. Nitekim çalışmada dijital oyunların tarihine değinilmiş ve 1948 yılından günümüze kadar dijital oyunların gelişimine yön veren fikirler açıklanmıştır. Günümüzde ise dijital oyunlar, kendine özgü kültür yapısıyla, bireylerin dil öğrenme deneyimlerinin kişiselleştirilmesine olanak sağlamaktadır. Bilgisayar destekli yabancı dil öğrenmede asıl olan kişinin kullanılan mobil teknolojik aletler sayesinde istediği zaman istediği yerde öğrenebilmesidir. Bu çalışmada bilgisayar oyunlarına yönelik var olan ilgiden yola çıkılmış ve öğrencilerin bilgisayar oyunlarını oynayarak fark etmeden çevre bilinci edinebileceği ve Almanca dilini geliştirebileceği oyunlar seçilmiştir. Bu Roblox platformu içerisinden en çok tercih edilen beş oyun ise araştırma kapsamında açıklanmıştır. All Star Tower Defense, Blox Fruits, Natural, Backpacking ve Brookhaven isimli bu oyunları oynayan öğrenci oyuna devam edebilmesi için seçtiği dil olan Almancayı kullanması gerekecektir. Bu oyunların bir başka avantajı ise, oyunların görsel grafiklerinin çevre dilbilim açısından önemli göstergeler içermesidir. Bu göstergeler çevre bilinci gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler için önemlidir. Dolayısıyla 9-15 yaş aralığında bilgisayarda Roblox platformunun bu beş oyundan birini oynayan çocuk, çevre dilbilim göstergelerini de görebilir. Çevre bilinci ile birlikte çocuklar çevreye, hayvanlara, bitkilere ve doğal kaynaklara zarar vermemeyi öğrenmektedir. Bunun yanı sıra çevre dilbilim, çevreye gösterilen duyarlılığın konuşulan dillere de gösterilmesi konusunda vurgu yapar. Nasıl bir bitki ya da hayvan korunmadığında nesli tükenebiliyorsa, dil de dikkat edilmediğinde değişime uğrar ve zamanla yok olma tehlikesiyle baş başa kalabilir. Yapılan literatür taraması kapsamında ülkemizde çevrebilim çalışmalarına önem verildiği fakat çevre dilbilim konusunda çalışma yapılmadığı neticesine varılmıştır. Bu durumdan yola çıkarak üzerinde çalıştığımız bu alan ülkemizde henüz keşfedilmemiş bilimsel bir alandır. Ülkemizde bu alanın gelişmesiyle, global bilim dünyasında önemli bir yere sahip olma kapısı aralanacaktır. Araştırma kapsamında Roblox platformunda yer alan beş oyun içerisindeki çevre dilbilim göstergeleri Ferdinand de Saussure, Charles Sanders Peirce, Charles William Morris ve Roland Barthes’in göstergebilim modellerine göre incelenmiş ve açıklanmıştır. Buna göre Ferdinand de Saussure’nin gösteren ve gösterilenden oluşan gösterge modeli, Charles Sanders Peirce’nin ikon, indeks ve sembol isimli gösterge modelleri, Charles William Morris’in davranış değişikliğini vurgulayan gösterge modeli ve Roland Barthes’in düz anlam ve yan anlam ifadelerini içeren gösterge modeli temel alınmıştır. Ayrıca bu çalışmada yer alan oyunların yabancı dil öğrenmeye sağladığı katkılara vurgu yapılmış ve çalışmanın sonucunda öğrencilere bilgisayar oyunları ile dil öğrenimini pekiştirebilmeleri hususunda önerilerde bulunulmuştur. Sonuç kısmında asıl amacın çevreyi korumak ve çevre bilinci edinmek ve alt amaç olarak öğrenilen yabancı dilin geliştirilmesine fark ettirmeden katkı sağlamak olduğu belirtilmiştir. Ayrıca dil öğretimine katkısının sözcük öğretimi, dilbilgisi ve yazılı ve sözlü iletişim bazında olduğu açıklanmış ve örnekler verilmiştir. Günümüzde telefon, bilgisayar ve oyun konsolları ile oyun oynayan ve bu nedenle ebeveynlerin dahi yakındığı bu yaş grubu için oyuna ayırdıkları zamanı hem eğlenceli hem de verimli geçirmenin yolu gösterilmiş, ayrıca oyunlardaki çevresel faktörler ile çevre dilbilimine değinilmiştir. Sonuç olarak Almanca öğrenen öğrenciler okulda öğrendiklerini evde oynadıkları bu oyunlar aracılığıyla pekiştirebilecek ve gelecek nesillerimiz olan bu çocuklar çevre bilincini edinmiş olacaktır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Alman Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-12-31T07:36:28Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |