dc.contributor.advisor | Terviel, Candan | |
dc.contributor.author | Sancar Başçeken, Demet | |
dc.date.accessioned | 2024-11-13T11:26:25Z | |
dc.date.issued | 2024-10-27 | |
dc.date.submitted | 2024-09-27 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36099 | |
dc.description.abstract | Throughout history, art has experienced a continuous process of change, shaped by different
periods and cultural interactions. The only thing that has not changed in this dynamic process
is man's effort to express himself. Experiencing different ways of expression, man has not
hesitated to reveal his creativity by using the opportunities offered by nature to the extent his
physical body allows. Developments in the fields of science and art show that every new thing
that exists reflects human experience. Whatever the circumstances, science and art constantly
offer innovations and creative solutions for humanity. This situation reveals the tendency to do
art and science, which is a fundamental action that offers continuity. As an area where
individuals are fed with the development they have undergone over time, museums have
successfully adapted to changing living conditions. Art, science and culture have formed an
area of unity that complements and is inseparable from each other. Museums are places that
protect and preserve cultural memory thanks to the artifacts they host. Supported by the precise
information provided by science, museums contribute to disciplines such as technology and
history, while the field of art inspires individuals as well as helping to disseminate knowledge
through these museums. The main theme of this thesis is to examine how museums contribute
to the development of artistic expressions from a broad perspective.
In this study, Museum of Anatolian Civilizations, Pera Museum, Istanbul Museum of Modern
Art and Corum Museum were investigated in the formation process of artistic expression. Clay
studies and applications were conducted on the placement of the artifacts shown in museums
in memory. In addition, the concepts of art education and museum education were also
examined. In line with the wide opportunities offered by museums, the issue of how individuals
with special educational needs can receive help from museums was investigated, considering
the right of every individual to receive education and visit museums. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Müze, Kil Çalışmaları, Seramik, Müze Eğitimi, Özel Eğitim | tr_TR |
dc.subject.lcsh | A - Genel konular | tr_TR |
dc.title | İfadenin Oluşum Sürecinde Müzeler ve Seramik Uygulamalar | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Tarih boyunca sanat, farklı dönemler ve kültürel etkileşimlerle şekillenerek sürekli bir değişim
süreci yaşamıştır. Bu dinamik süreçte değişmeyen tek şey, insanın kendini ifade etme çabasıdır.
Farklı ifade yollarını deneyimleyen insan, fiziksel bedeninin elverdiği ölçüde doğanın sunduğu
imkanlardan faydalanarak yaratıcılığını ortaya koymaktan çekinmemiştir. Bilim ve sanat
alanındaki gelişmeler, var olan her yeni şeyin insan deneyiminin bir yansıması olduğunu
göstermektedir. Koşullar ne olursa olsun, bilim ve sanat, insanlık için sürekli yenilikler ve
yaratıcı çözümler sunar. Bu durum devamlılık sunan temel bir eylem olan sanat ve bilim yapma
eğilimini ortaya koymaktadır. Zamanla geçirdiği gelişimle bireylerin beslendiği bir alan olarak
müzeler değişen yaşam koşullarına başarılı bir şekilde uyum sağlamıştır. Sanat, bilim ve kültür,
birbirini tamamlayan ve birbirinden ayrılamaz birlik alanı oluşturmuştur. Müzeler,
barındırdıkları eserler sayesinde kültürel belleği koruyan ve saklayan mekânlardır. Bilimin
sağladığı kesin bilgilerle desteklenen müzeler, teknoloji ve tarih gibi disiplinlere katkıda
bulunurken, sanat alanı da bu müzeler aracılığıyla bilgi yayılımına yardımcı olmanın yanı sıra
bireylere ilham vermektedir. Bu tezin ana teması, müzelerin sanatsal ifadelerin gelişimine nasıl
katkıda bulunduğunu geniş bir perspektiften incelemektir.
Bu çalışmada, sanatsal ifadenin oluşum sürecinde Anadolu Medeniyetleri Müzesi, Pera Müzesi,
İstanbul Modern Sanat Müzesi ve Çorum Müzesi araştırılmıştır. Müzelerde sergilenen eserlerin
hafızadaki yerleşimi üzerine kil çalışmaları ve uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, sanat
eğitimi ile müze eğitimi kavramları da irdelenmiştir. Müzelerin sunduğu geniş fırsatlar
doğrultusunda, her bireyin eğitim alma ve müzeleri ziyaret etme hakkı dikkate alınarak, özel
eğitim gereksinimi olan bireylerin müzelerden nasıl faydalanabileceği konusu araştırılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Seramik ve Cam | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-11-13T11:26:25Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |