dc.contributor.advisor | Himmetoğlu, Selçuk | |
dc.contributor.author | Toprak, Bilal | |
dc.date.accessioned | 2024-10-04T08:59:49Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-05-28 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35794 | |
dc.description.abstract | Recent advances in autonomous cars promise that we will be able to have these cars in the near future. However, one of the advantages we expect these cars to offer us is the option of positioning the passengers in the car in different directions. One of the most likely options here is to place the passengers in the reversing direction. It is also known statistically that frontal collisions in vehicles are both more severe and more frequent. When evaluated in this context, the risk of neck trauma for the rear-facing person can be considered as more likely. In addition, when the test conditions of the new cars on the market are considered, it is not yet known how adequate these conditions are for autonomous vehicles, but it is possible that autonomous vehicles are likely to experience higher impact probabilities. In addition, it is predicted that high-severity crashes will create additional forces on the vehicle and the passenger. Within the scope of this thesis, the protection of the passengers, who are planned to sit in the rear-facing direction, against high-severity impacts with damping systems to be integrated into the seat and changes to be made in the seat structure has been discussed. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | High severity impact | tr_TR |
dc.subject | Neck trauma | tr_TR |
dc.subject | NCAP | tr_TR |
dc.subject | Energy dissipation | tr_TR |
dc.subject | İnjury criteria | tr_TR |
dc.title | Occupant Protection By Seats At High Speed Impacts | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Otonom otomobillerdeki son ilerlemeler, yakın gelecekte bu arabalar sahip olabileceğimizi vadetmektir. Bununla birlikte bu otomobillerin bize sunmasını beklediğimiz avantajlardan birisi de yolcuları farklı yönlerde otomobil içerisinde konumlayabilme seçeneğidir. Burada en muhtemel seçeneklerden bir tanesi yolcuları geri bakar yönde yerleştirmektir. Ayrıca istatistik olarak bilinmektedir ki, araçlarda önden çarpmalar hem daha şiddetli hem de daha sık karşılaşılan bir durumdur. Bu kapsamda değerlendirildiğinde, arkaya bakan kişi açısından boyun travması yaşama riski daha yüksek ihtimal olarak değerlendirilebilir. Ek olarak piyasaya sürülen yeni otomobillerin test şartları ele alındığında, bu şartların otonom araçlar için ne kadar yeterli olduğu henüz bilinmemekle birlikte, otonom araçlarda daha yüksek şiddetli çarpma olasılıklarının yaşanması muhtemeldir. Ayrıca yüksek şiddetli çarpmaların araç ve yolcu üzerinde ek kuvvetler oluşturması öngörülmektedir. Bu tez çalışması kapsamında, otomobillerde olası yüksek şiddetli çarpma durumu ile birlikte arkaya bakar yönde oturması planlanan yolcuların yüksek şiddetli çarpmalara karşı; koltuğa entegre edilecek sönümleme sistemleri ve koltuk yapısında yapılacak değişiklikler ile korunması ele alınmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-12-11T08:59:49Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |