dc.contributor.advisor | Yüksel, Tolga | |
dc.contributor.author | Akyıldız, Eylül | |
dc.date.accessioned | 2024-09-20T12:58:27Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-09-03 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35722 | |
dc.description.abstract | In this study, the use of the bass clarinet in orchestral works by Turkish composers is
examined. The examination of the works is limited to the works of Turkish composers
recorded in the inventory of the Presidential Symphony Orchestra.
In the first chapter, the definition of clarinet and bass clarinet and the historical development
process are mentioned, and the place and importance of clarinet in music are mentioned. In
the second chapter, the contemporary Turkish music revolution that came with the
proclamation of the Republic is discussed, the lives of the Turkish Five, who emerged with
the effect of this development, are analyzed, and the second, third and fourth generation
Turkish composers who followed them are briefly mentioned. In the third part, it was
determined whether the Turkish composers whose works are in the inventory of the
Presidential Symphony Orchestra used the bass clarinet in their works, and the status and
factors of the use of the bass clarinet in polyphonic Turkish music.
In the data obtained as a result of the researches, it is tried to be analyzed that the tendency
of Turkish composers to prefer bass clarinet in orchestral works may have revealed
differences based on periodical, educational and other reasons. | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Türk besteciler, Klarnet, Bas klarnet, Çağdaş Türk Müziği, Orkestra, | tr_TR |
dc.title | TÜRK BESTECİLERİN ORKESTRA ESERLERİNDE BAS KLARNET KULLANIM DURUMU | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada Türk bestecilerin orkestra eserlerinde ki bas klarnet kullanım durumları
incelenmektedir. Eserlerin incelenmesi Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası
envanterinde kayıtlı bulunan Türk bestecilerin eserleriyle sınırlandırılmıştır.
Birinci bölümde klarnet ve bas klarnetin tanımı ile tarihsel gelişim sürecinden
bahsedilmiş olup, klarnetin müzikteki yeri ve önemine değinilmiştir. İkinci bölümde
Cumhuriyetin ilanı ile gelen çağdaş Türk müziği devrimi ele alınmış, bu gelişimin
etkisiyle ortaya çıkan Türk Beşleri’nin hayatları incelenmiş ve devamında gelen ikinci,
üçüncü, dördüncü kuşak Türk bestecilerin kimler olduğuna kısaca değinilmiştir.
Üçüncü bölümde ise Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası envanterinde eserleri
bulunan Türk bestecilerin, eserlerinde bas klarnet kullanıp kullanmadıkları, çok sesli
Türk müziğinde bas klarnetin kullanım durumu ve etkenleri tespit edilmiştir.
Yapılan araştırmalar sonucunda elde edilen verilerde Türk bestecilerin orkestra
eserlerinde bas klarneti tercih etme eğilimlerinin, dönemsel, eğitim ve başka nedenlere
dayanılarak farklılıklar ortaya çıkarmış olabileceği analiz edilmeye çalışılmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Üfleme ve Vurmalı Çalgılar | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-09-20T12:58:27Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |