dc.contributor.advisor | Samur, Fatma Gülhan | |
dc.contributor.author | Karaer Taştan, Selin | |
dc.date.accessioned | 2024-08-22T06:14:50Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-07-18 | |
dc.identifier.citation | Karaer Taştan, S., Obezite Merkezine Başvuran Kadınlarda Beslenme Eğitiminin Ağırlık Kaybı, Yeme Davranışı ve Bazı Biyokimyasal Parametreler Üzerine Etkisi, Hacettepe Üniversites,i Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Diyetetik Programı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2024. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35631 | |
dc.description.abstract | This study was conducted over a three-month follow-up period on
60 obese (BMI >30kg/m2
) women aged 19-64 who applied to the Obesity Center to
investigate the effect of nutrition education on body weight, eating behavior and some
biochemical parameters. Two study groups were formed among women who applied to
the obesity center: those who received nutrition education (1 hour/week of continuous
nutrition education for 3 months) and those who did not receive this education
(individual diet therapy and education with energy restriction were provided at the time
of application, and they attended two follow-up consultations within three months).
General characteristics, health status, and dietary habits were collected through face-toface questionnaire at the initial interview. At the beginning, middle, and end of the study,
women's 24-hour dietary intake records and food consumption frequencies, nutrition
knowledge level (Nutrition Knowledge Level Scale for Adults), physical activity status
(International Physical Activity Questionnaire-short form), eating behavior (Dutch Eating
Behavior Questionnaire) were assessed. Additionally, some anthropometric
measurements were taken, body compositions and some routinely measured
biochemical parameters were recorded. Following the intervention, the nutrition
knowledge level increased in both groups; however, the scores of those consistently
receiving nutrition education were found to be higher (p<0.001). In the nutrition
education group, weight loss, fat loss, decreases in waist circumference, and BMI were
significantly higher compared to the other group (p<0.001). In both groups, while there
is an increase in restricted eating behavior towards eating habits (p<0.001; p=0.018),
there is a decrease in emotional eating and external eating situations(p=0.006; p=0.044).
The reductions in fasting blood glucose, HOMA-IR, total cholesterol, LDL, and CRP levels
in individuals in the nutrition education group were found to be significantly higher
compared to the other group (p<0.001). The results confirmed that continuous nutrition
education has an effective and important role in the treatment of obesity. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Beslenme eğitimi | tr_TR |
dc.subject | obezite | tr_TR |
dc.subject | yeme davranışı | tr_TR |
dc.subject | ağırlık kaybı | tr_TR |
dc.subject.lcsh | A - Genel konular | tr_TR |
dc.title | OBEZİTE MERKEZİNE BAŞVURAN KADINLARDA BESLENME EĞİTİMİNİN AĞIRLIK KAYBI, YEME DAVRANIŞI VE BAZI BİYOKİMYASAL PARAMETRELER ÜZERİNE ETKİSİ | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma Obezite Merkezine başvuran kadınlarda beslenme eğitiminin vücut
ağırlığı, yeme davranışı ve bazı biyokimyasal parametreler üzerine etkisini görmek
amacıyla 19-64 yaş grubu 60 obez (BKİ >30kg/m2
) kadın üzerinde üç aylık takip süresince
yapılmıştır. Obezite merkezine başvuran kadınlardan beslenme eğitimi alan (3 ay süreyle
1 saat/hafta sürekli beslenme eğitimi) ve almayan (başvuru sırasında enerji kısıtlı bireysel
diyet tedavisi ve eğitimi yapılarak üç ay içersinde iki kontrol görüşmesine gelen) olmak
üzere iki çalışma grubu oluşturulmuştur. Genel özellikler, sağlık durumları, beslenme
alışkanlıkları ilk görüşmede yüz yüze anket formuyla alınmış, çalışmanın başında,
ortasında ve sonunda kadınların 24 saatlik besin tüketim kaydı ve besin tüketim sıklıkları,
beslenme bilgi düzeyi (Yetişkinler için Beslenme Bilgi Düzeyi Ölçeği), fiziksel aktivite
durumu (Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi-kısa form), yeme davranışı (Hollanda Yeme
Davranışı Anketi) sorgulanmış, bazı antropometrik ölçümleri alınmış, vücut bileşimleri ve
rutinde yapılan bazı biyokimyasal parametreleri kaydedilmiştir. Müdahale sonrası her iki
grubun da beslenme bilgi düzeyi artarken sürekli beslenme eğitimi alan grubun puanları
daha yüksek bulunmuştur (p<0.001). Beslenme eğitimi grubunda ağırlık kaybı, yağ kaybı,
bel çevresinde ve BKİ’deki düşüşler diğer gruba göre anlamlı derecede yüksek
bulunmuştur (p<0.001). Her iki grupta da yeme davranışına yönelik kısıtlı yeme davranışı
artarken (p<0.001; p=0.018) duygusal yeme ve dışsal yeme durumlarında azalma söz
konusudur (p=0.006; p=0.044). Beslenme eğitimi grubundaki bireylerin açlık kan glukozu,
HOMA-IR, total kolesterol, LDL ve CRP düzeylerindeki düşüşler diğer gruba göre anlamlı
oranda yüksek bulunmuştur (p<0.001). Sonuçlar obezite tedavisinde sürekli beslenme
eğitiminin etkin ve önemli bir yere sahip olduğunu doğrulamıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Beslenme ve Diyetetik | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-22T06:14:50Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |