dc.contributor.advisor | Güray, Cenk | |
dc.contributor.author | Özbayrak, Seyfullah | |
dc.date.accessioned | 2024-04-19T06:35:09Z | |
dc.date.issued | 2024-04-16 | |
dc.date.submitted | 2024-02-16 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34874 | |
dc.description.abstract | Osman Dede is known as "Kutb-ı nâyî" due to his superior talent in the “ney” instrument.
The title has been given to only a few ney players throughout history, and he was one of
those who deserved this title. Osman Dede, who invented the notation system named after
him, is also an important composer and musical theorist.
In addition to many classical works and Mevlevi rituals, he composed the composition
called Mîrâciye, known as the largest and most comprehensive work of Turkish Religious
Music forms. Nâyi Osman Dede composed his piece in seven parts, the lyrics of which he
wrote himself. It is seen that a superior musical work and a masterful understanding of art.
It has been accepted and expressed by most of our great musicians. This piece of art has
continued to be performed for almost three hundred of years.
In this study; The concept of "Miracle" is expressed and explained with the sources of the
Quran, Hadith and Sufism. In addition, the work was examined in terms of makam by
analyzing the melody cores, and the composition structure was expressed through makam
patterns. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Nâyi Osman Dede | |
dc.subject | Mîrâciye | |
dc.subject | Ezgi çekirdekleri | |
dc.subject | Makam | |
dc.subject | Analiz | |
dc.title | Nâyi Osman Dede’ ye Ait Mîrâciye Adlı Eserin Makamsal Yapısının İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Osman Dede, neyzenlikteki veya ney icrasında üstün yeteneği sebebiyle “Kutb-ı nâyî” diye
tanınmaktadır. Tarih boyunca sadece birkaç neyzene verilen bu unvan, kendisine de
verilmiştir. Kendi adıyla anılan nota sistemini bulan Osman Dede, aynı zamanda önemli bir
bestekâr ve şairdir.
Birçok klasik eser ve Mevlevi ayinlerinin yanı sıra, Türk din musikisi formlarının en büyük ve
makamsal açıdan en kapsamlı eseri olarak bilinen Mîrâciye’ yi bestelemiştir. Nâyi Osman
Dede sözlerini bizzat yazdığı eserini yedi bahir (bölüm) halinde bestelemiştir. Eserde üstün
bir mûsikî ve tasavvuf kültürünün, ustalıklı bir sanat anlayışı ile dile getirildiği görülmektedir.
Bu eser, musikişinaslarımızca önemli bir eser olarak kabul edilmiş ve 1700-1729 yılları
arasında bestelenmiş olabileceği düşünülürse, yaklaşık üç yüz yıldır icra edilmektedir. Bu
sebeple incelenen eser, Türk musikisinde bestelendiği dönem ve günümüzün makam tarifi
ve uygulamaları açısından benzerlik ve farklılıkları temelinde oldukça büyük önem arz
etmektedir.
Bu araştırmada; “Miraç” kavramı Kur’an, hadis ve tasavvuf kaynakları çerçevesinde
incelenip anlatılmıştır. Ayrıca eser, makamsal açıdan ezgi çekirdekleri analizi ile incelenip
beste yapısı makamsal kalıplar üzerinden ifade edilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Diğer | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-04-19T06:35:09Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |