Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDoğan, Nuri
dc.contributor.authorKoçak, Ferda
dc.date.accessioned2024-04-02T10:41:30Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-02-13
dc.identifier.citationKoçak, F. (2024). TIMSS 2019 Matematik Başarı Testi ve Matematiğe İlişkin Duyuşsal Özelliklerin Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34854
dc.description.abstractTIMSS implementations reveal the knowledge and skills of students in mathematics and science and support countries in improving their education in these fields and predicting their achievements. With the results obtained from TIMSS implementations, the achievements and various characteristics of students in mathematics and science in different countries are compared. At this point, in order for the interpretations regarding the comparisons to be accurate, it is necessary to collect evidence on the measurement invariance of the achievement tests and scales used in TIMSS implementations. Based on this need, this study aimed to test the measurement invariance of the 8th grade mathematics achievement test in the TIMSS 2019 implementation and the model created from the scales of "Students Like Learning Mathematics", "Students Confident in Mathematics" and "Students Value Mathematics" related to affective traits and each scale separately according to the countries of Turkey, South Korea and Finland. First, exploratory factor analyses and then confirmatory factor analyses were conducted for the achievement test, the model of affective traits and each scale. In addition, after the validation process for each country, measurement invariance was tested with Multiple Group Confirmatory Factor Analysis based on Structural Equation Modeling by using data from three countries together. As a result of the research, the evidence for the "scale invariance" stage was not provided for the achievement test, the model for affective traits and each scale, while the "metric invariance" stage was provided for the model for affective traits and each scale. Therefore, it would not be correct to state that the differences that emerged are due to the countries. Therefore, this situation should not be neglected when making comments about the countries.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectTIMSStr_TR
dc.subjectÖlçme değişmezliğitr_TR
dc.subjectYEMtr_TR
dc.subjectÇGDFAtr_TR
dc.subjectMatematik başarısıtr_TR
dc.subjectMatematik Öğrenmeyi Sevmetr_TR
dc.subjectMatematikte Kendine Güventr_TR
dc.subjectMatematiğe Değer Vermetr_TR
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.titleTIMSS 2019 Matematik Başarı Testi ve Matematiğe İlişkin Duyuşsal Özelliklerin Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesitr_TR
dc.title.alternativeInvestigation of Measurement Invariance of TIMSS 2019 Mathematics Achıevement Test and Mathematical Attitudinal Characteristics
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetTIMSS uygulamaları öğrencilerin matematik ve fen alanlarında sahip oldukları bilgi ve becerileri ortaya koymakta ve ülkelere bu alanlardaki eğitimlerini geliştirmelerine ve başarılarını yordamalarına destek olmaktadır. TIMSS uygulamalarından elde edilen sonuçlarla farklı ülkelerdeki öğrencilerin matematik ve fen alanlarındaki başarıları ve çeşitli özellikleri karşılaştırılmaktadır. Bu noktada karşılaştırmalara ilişkin yorumların isabetli olması için TIMSS uygulamalarında kullanılan başarı testi ve ölçeklerin ölçme değişmezliğine dair kanıtların toplanması gerekmektedir. Söz konusu ihtiyaçtan hareketle bu araştırmada, TIMSS 2019 uygulamasındaki 8.sınıf matematik başarı testinin ve duyuşsal özellikler ile ilgili olan “Matematik Öğrenmeyi Sevme”, “Matematikte Kendine Güven” ve “Matematiğe Değer Verme” ölçeklerinden oluşturulan modelin ve ayrı ayrı her bir ölçeğin Türkiye, Güney Kore ve Finlandiya ülkelerine göre ölçme değişmezliğinin test edilmesi amaçlanmıştır. Başarı testi, duyuşsal özelliklerle ilgili oluşturulan model ve belirtilen her bir ölçek için önce açımlayıcı faktör analizleri ve ardından doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Ayrıca her bir ülke için doğrulama işleminin yapılmasının ardından üç ülkeye ait veriler birlikte kullanılarak ölçme değişmezliği Yapısal Eşitlik Modeli’ne dayalı Çok Gruplu Doğrulayıcı Faktör Analizi ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda başarı testi, duyuşsal özelliklerle ilgili oluşturulan model ve her bir ölçek için “ölçek değişmezliği” aşamasına ilişkin kanıt sağlanamamış, duyuşsal özelliklerle ilgili oluşturulan model ve her bir ölçek için “metrik değişmezlik” aşaması sağlanmıştır. Bu nedenle ortaya çıkan farklılıkların ülkelerden kaynaklandığını belirtmek doğru olmayacaktır. Dolayısıyla ülkelerle ilgili yorumda bulunurken bu durum ihmal edilmemelidir.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-04-02T10:41:31Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypeanimationtr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster