dc.contributor.advisor | Doğan, Nuri | |
dc.contributor.author | Koçak, Ferda | |
dc.date.accessioned | 2024-04-02T10:41:30Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-02-13 | |
dc.identifier.citation | Koçak, F. (2024). TIMSS 2019 Matematik Başarı Testi ve Matematiğe İlişkin Duyuşsal Özelliklerin Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34854 | |
dc.description.abstract | TIMSS implementations reveal the knowledge and skills of students in mathematics and
science and support countries in improving their education in these fields and predicting their
achievements. With the results obtained from TIMSS implementations, the achievements
and various characteristics of students in mathematics and science in different countries are
compared. At this point, in order for the interpretations regarding the comparisons to be
accurate, it is necessary to collect evidence on the measurement invariance of the
achievement tests and scales used in TIMSS implementations. Based on this need, this
study aimed to test the measurement invariance of the 8th grade mathematics achievement
test in the TIMSS 2019 implementation and the model created from the scales of "Students
Like Learning Mathematics", "Students Confident in Mathematics" and "Students Value
Mathematics" related to affective traits and each scale separately according to the countries
of Turkey, South Korea and Finland. First, exploratory factor analyses and then confirmatory
factor analyses were conducted for the achievement test, the model of affective traits and
each scale. In addition, after the validation process for each country, measurement
invariance was tested with Multiple Group Confirmatory Factor Analysis based on Structural
Equation Modeling by using data from three countries together. As a result of the research,
the evidence for the "scale invariance" stage was not provided for the achievement test, the
model for affective traits and each scale, while the "metric invariance" stage was provided for
the model for affective traits and each scale. Therefore, it would not be correct to state that
the differences that emerged are due to the countries. Therefore, this situation should not be
neglected when making comments about the countries. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | TIMSS | tr_TR |
dc.subject | Ölçme değişmezliği | tr_TR |
dc.subject | YEM | tr_TR |
dc.subject | ÇGDFA | tr_TR |
dc.subject | Matematik başarısı | tr_TR |
dc.subject | Matematik Öğrenmeyi Sevme | tr_TR |
dc.subject | Matematikte Kendine Güven | tr_TR |
dc.subject | Matematiğe Değer Verme | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | TIMSS 2019 Matematik Başarı Testi ve Matematiğe İlişkin Duyuşsal Özelliklerin Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Investigation of Measurement Invariance of TIMSS 2019 Mathematics Achıevement Test and Mathematical Attitudinal Characteristics | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | TIMSS uygulamaları öğrencilerin matematik ve fen alanlarında sahip oldukları bilgi ve
becerileri ortaya koymakta ve ülkelere bu alanlardaki eğitimlerini geliştirmelerine ve
başarılarını yordamalarına destek olmaktadır. TIMSS uygulamalarından elde edilen
sonuçlarla farklı ülkelerdeki öğrencilerin matematik ve fen alanlarındaki başarıları ve çeşitli
özellikleri karşılaştırılmaktadır. Bu noktada karşılaştırmalara ilişkin yorumların isabetli olması
için TIMSS uygulamalarında kullanılan başarı testi ve ölçeklerin ölçme değişmezliğine dair
kanıtların toplanması gerekmektedir. Söz konusu ihtiyaçtan hareketle bu araştırmada, TIMSS
2019 uygulamasındaki 8.sınıf matematik başarı testinin ve duyuşsal özellikler ile ilgili olan
“Matematik Öğrenmeyi Sevme”, “Matematikte Kendine Güven” ve “Matematiğe Değer
Verme” ölçeklerinden oluşturulan modelin ve ayrı ayrı her bir ölçeğin Türkiye, Güney Kore ve
Finlandiya ülkelerine göre ölçme değişmezliğinin test edilmesi amaçlanmıştır. Başarı testi,
duyuşsal özelliklerle ilgili oluşturulan model ve belirtilen her bir ölçek için önce açımlayıcı
faktör analizleri ve ardından doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Ayrıca her bir ülke için
doğrulama işleminin yapılmasının ardından üç ülkeye ait veriler birlikte kullanılarak ölçme
değişmezliği Yapısal Eşitlik Modeli’ne dayalı Çok Gruplu Doğrulayıcı Faktör Analizi ile test
edilmiştir. Araştırma sonucunda başarı testi, duyuşsal özelliklerle ilgili oluşturulan model ve
her bir ölçek için “ölçek değişmezliği” aşamasına ilişkin kanıt sağlanamamış, duyuşsal
özelliklerle ilgili oluşturulan model ve her bir ölçek için “metrik değişmezlik” aşaması
sağlanmıştır. Bu nedenle ortaya çıkan farklılıkların ülkelerden kaynaklandığını belirtmek
doğru olmayacaktır. Dolayısıyla ülkelerle ilgili yorumda bulunurken bu durum ihmal
edilmemelidir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-04-02T10:41:31Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | animation | tr_TR |