Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKoçtürk, Nilüfer
dc.contributor.authorPehlivan, Esma
dc.date.accessioned2023-10-25T08:25:30Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-07-04
dc.identifier.citationPehlivan, E. (2023). Pandemi döneminde lise öğrencilerinin psikolojik belirtilerinin yordayıcıları olarak öz şefkat ve sosyal destek (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34095
dc.description.abstractAt various times in human history, there have been events that have affected the whole world. The COVID-19 pandemic, which has had an impact worldwide, is a breaking situation that causes severe threats to people's physical health and lives. Individuals in different developmental stages have been affected by the COVID-19 pandemic, and adolescents are one of them. The aim of this study is to determine whether the social support and self-compassion perceived by high school students predict a decrease in their psychological symptoms during the pandemic period. In this study, which was conducted in the relational model, the convenience sampling method was used as the sampling method. Of the 478 students who participated in the study, 285 were female, 190 were male, and 3 participants did not specify their gender. Brief Symptom Inventory, Self Compassion Scale Short Form, Perceived Social Support Scale, and personal information form developed by the researcher were used to collect data in the study. Analyzes were made using the SPSS 25.0 program. Hierarchical regression analysis was used to determine the predictive power of self-compassion and perceived social support for psychological symptoms. ANOVA test was applied to determine whether there was a significant difference between the scores obtained from the scales and the categorical variables. In the study, the relationships between parametric variables were analyzed with t-Test. In addition, in the study, the level of significance was accepted as .05. After the analyses, it was found that gender, communication with parents, academic achievement during the pandemic period, self-compassion and the community sub-dimension of perceived social support predicted psychological symptoms. The findings were discussed, and recommendations were made for both practitioners and researchers.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÖz şefkattr_TR
dc.subjectAlgılanan sosyal destek
dc.subjectPsikolojik belirti
dc.subjectCOVID-19 pandemisi
dc.subject.lcshPsikolojitr_TR
dc.titlePandemi Döneminde Lise Öğrencilerinin Psikolojik Belirtilerinin Yordayıcıları Olarak Öz şefkat ve Sosyal Destektr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetİnsanlık tarihinin çeşitli zamanlarında tüm dünyayı etkileyen olaylar yaşanmıştır. Tüm dünyada etkisini gösteren COVID-19 pandemisi de insanların fiziksel sağlığı ve hayatları için ciddi tehditlere sebep olan bir kırılma durumudur. COVID-19 pandemisinden farklı gelişim dönemindeki bireyler etkilenmiş olup bunlardan birisi de ergenlerdir. Bu araştırmanın amacı pandemi döneminde lise öğrencilerinin algıladıkları sosyal desteğin ve öz şefkatin psikolojik belirtilerindeki azalmayı yordayıp yordamadığını belirlemektir. İlişkisel modelde gerçekleştirilen bu çalışmada örnekleme yöntemi olarak uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan 478 öğrencinin 285’i kız, 190’ı erkek öğrencidir ve 3 katılımcı da cinsiyetini belirtmemiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla Kısa Semptom Envanteri, Öz Şefkat Ölçeği Kısa Formu, Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ile araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Analizler ise SPSS 25.0 programı kullanılarak yapılmıştır. Öz şefkat ve algılanan sosyal desteğin psikolojik belirtileri yordama gücünü belirlemede ise hiyerarşik regresyon analizinden yararlanılmıştır. Ölçeklerden alınan puanlar ile kategorik değişkenler arasında anlamlı fark olup olmadığını belirlemek amacıyla ANOVA testi uygulanmıştır. Araştırmada parametrik değişkenler arasındaki ilişkiler t Testi ile incelenmiştir. Araştırmada, anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir. Analizler sonrasında demografik değişkenlerden cinsiyetin, anne ve babayla iletişimin, pandemi dönemindeki akademik başarının, öz şefkatin ve algılanan sosyal desteğin toplum alt boyutunun psikolojik belirtileri yordadığı bulgularına erişilmiştir. Elde edilen bulgular alanyazın ışığında tartışılmış olup pandemi ve pandemi sonrası süreçte okul psikolojik danışmanlarının lise öğrencileri için gerçekleştirecekleri önleyici rehberlik çalışmalarına ve psikolojik danışma hizmetlerine yön vereceği düşünülmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-10-25T08:25:30Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster