dc.description.abstract | In this study, Nevit Kodallı's orchestral suites "Telli Turna" and "Güzelleme" were analyzed in terms of conducting techniques. Nevit Kodallı, who can be considered one of the second generation composers of contemporary Turkish music, has many works for orchestra, chamber music, solo and piano that are noteworthy in terms of the history of polyphonic Turkish music. Kodallı's understanding of music is based on local motifs within the scope of modality, but can also be considered atonal to the point of being anti-tonal. In this study, the orchestral suites "Telli Turna" and "Güzelleme", in which he makes extensive use of local motifs, are discussed in terms of conducting techniques. In terms of subject and scope, firstly, the development and evolution process of polyphonic music in Turkey was defined and secondly, Kodallı's musical understanding was mentioned. Then, the form and harmonic analysis of the work was made for compositional analysis, and the results of the analysis were presented. In the last part of the study, orchestral suites were analyzed in terms of conducting techniques.
As a result of the study, it was determined that the whole of both orchestral suites consists of maqam and modal elements, modal and tonal understanding is included harmonically, chord organizations are used independently, both orchestral suites contain basic conducting techniques, as well as sections and sections in disrupted scale are important in terms of conducting techniques.
Considering the examination and conclusion processes of the study, it is evaluated that the examination of both orchestral suites, which are included in the concert programs of professional orchestras as well as school orchestras, in terms of conducting techniques will constitute a resource for conductors who will study these works. | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada Nevit Kodallı'nın “Telli Turna” Ve “Güzelleme” orkestra süitlerinin orkestra şefliği teknikleri bakımından incelemesi yapılmıştır. Çağdaş Türk müziğinin II. Kuşak bestecilerinden sayılabilecek Nevit Kodallı’nın çoksesli Türk müzik tarihi açısından kayda değer başta orkestra olmak üzere oda müziği, solo ve piyano için birçok eseri bulunmaktadır. Kodallı’nın müzik anlayışı modalite kapsamında yerel motiflere dayanmakla birlikte anti-tonal denebilecek kadar da atonal çizgide düşünülebilir. Bu çalışmada da yerel motiflerden geniş olarak faydalandığı “Telli Turna” ve “Güzelleme” orkestra süitleri orkestra şefliği teknikleri bakımından ele alınmıştır. Konu ve kapsam bakımından öncelikle Türkiye’de çoksesli müziğin gelişim ve evrim süreci tanımlanmış ikinci olarak Kodallı’nın müzikal anlayışına değinilmiştir. Ardından eserin kompozisyonel analizine yönelik form ve armonik analizi yapılmış, analiz sonuçları ortaya konmuştur. Çalışmanın son bölümünde ise orkestra süitleri orkestra şefliği teknikleri bakımından incelemesi yapılmıştır.
Çalışmanın sonucunda her iki orkestra süitinin bütünü makamsal ve modal öğelerden oluştuğu, armonik olarak modal ve tonal anlayışa yer verildiği, akor kuruluşlarının bağımsız bir şekilde kullanıldığı, orkestra süitlerinin her ikisinin de temel orkestra şefliği tekniklerini içermesinin yanı sıra aksak tartımdaki bölüm ve kesitlerin orkestra şefliği teknikleri bakımından önemli olduğu tespit edilmiştir.
Çalışmanın inceleme ve sonuç süreçleri göz önünde bulundurulduğunda okul orkestralarının yanı sıra profesyonel orkestralar tarafından da konser programlarında yer alan her iki orkestra süitinin orkestra şefliği teknikleri bakımından incelenmesinin, bu eserleri çalışacak orkestra şefleri için de bir kaynak oluşturacağı değerlendirilmektedir. | tr_TR |