Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü: Güncel gönderi
Toplam kayıt 261, listelenen: 21-40
-
Gerçel Sayıların Tamlık Özelliğinin Apos Teorisine Dayalı Zihinsel Yapılandırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the research was conducted in the context of student conceptions of the completeness property of real numbers, which is the most basic structure of analysis, a field of modern mathematics. In this context, ... -
Matematik Öğretmenlerinin Matematiksel Modelleme Aşamalarına Yönelik Fark Etme Becerileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Teachers need to possess many skills to be effective in their profession. Among these skills, being an expert in their field, using effective teaching strategies, and communicating effectively are just a few. In addition ... -
Ekolojik Okuryazarlık, Geri Dönüşüm Davranışı ve Ekolojik Ayak İzi Farkındalığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-07-19)This study was conducted to determine the ecological literacy, recycling behavior and ecological footprint awareness of high school students and to statistically examine the relationship between these variables. Since a ... -
Ortaöğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Sayı Duyusu Stratejilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to examine the number sense-based strategies used by pre-service secondary school mathematics teachers while solving the problems. Designed as a case study, one of the qualitative research methods, ... -
Ortaokul Matematik Ders Kitaplarında Yer Alan Görevlerin Çözüm Stratejileri Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-06-27)The purpose of this study is to examine the tasks in mathematics textbooks used as course materials in various public schools affiliated with the Ministry of Education at the five, six, seven and eighth grade levels of ... -
Matematik Eğitiminde Bireye Özgü Öğretim Yönteminin Yapay Sinir Ağları ile Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This thesis aims to improve the quality and efficiency of education by identifying the most appropriate learning method for each student through artificial neural networks. In addition, this method will also allow teaching ... -
Matematik Öğretmen Adaylarının Ckȼ Teorisi Bağlamındaki Fonksiyon Anlayışlarının Kanıt Şemaları ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the aim is to analyze the knowing of prospective mathematics teachers regarding the concept of functions in the best possible way and to reveal their mathematical thinking using Balacheff's cK¢ (conception, ... -
Cebirsel Düşünme Kapsamında Öğretim Programlarının Karşılaştırması: Türkiye, Singapur, İngiltere ve Kanada Örnekleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, similarities and differences were revealed by comparing the Mathematics Curriculum, which has been implemented in Turkey since the 2018-2019 academic year, with the mathematics curricula of Singapore, England ... -
Öğrencilerin İstatistiksel Okuryazarlıklarının Kendi Ürettikleri Örnekler Bağlamında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)As a 21st-century skill, the cultivation of data and statistical literacy in individuals is becoming increasingly important in educational approaches and curricula of societies. In this era where information is constantly ... -
Farklı Sınıf Seviyesindeki Ortaokul Öğrencilerinin Ay’ın Evreleri ile İlgili Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to determine the Bloom Taxonomy levels of 5th, 6th, 7th and 8th grade secondary school students on the subject of "Phases of the Moon", which is included in the 5th grade secondary school science ... -
Ortaokul Öğrencilerinin Tarım Okuryazarlığı ve Tarıma Yönelik Tutumları: Kars Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-19)The primary purpose of this study is to develop an agricultural literacy scale for secondary school students and to compare students' agricultural literacy levels and attitudes towards agriculture according to some demographic ... -
Ortaokul Öğrencilerinin Teknoloji Anlayışlarının Zihinsel Modellerle Araştırılması ve 21. Yüzyıl Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to investigate middle school students' technology conceptions and their effects on students' 21st century skills through mental models. The first part of the study aimed to determine middle school ... -
Matematik Öğretmenlerinin Denk Kesirler Konusunun Öğretimine İlişkin Üstbilişsel Bilgilerinin Kavramsallaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aimed to examine the metacognitive knowledge structures required for mathematics teaching. The metacognitive knowledge that mathematics teachers use while teaching the subject of equivalent fractions has been ... -
Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Sayı Duyusunun Öğretim İçeren Bağlamlarda İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This research aims to examine how prospective middle school mathematics teachers utilize their number sense skills in instructional contexts. To achieve this goal, a survey design, one of the quantitative research ... -
Esnek Soruşturma Uygulanan Sınıfta Bilim Konuşmak: Bir Söylem Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-13)According to Ministry of Education (2018), it is stated that "inquiry-based" learning strategy is adopted in the Science course. Based on this approach, Bayram (2020) put forward the "Flexible Inquiry-Based Teaching" (FIBT) ... -
Öğretmen Adaylarının Model Oluşturma Etkinlikleri Sürecindeki Argümantasyon Kalitelerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-13)The aim of this study is to examine the arguments produced by pre-service secondary mathematics teachers during the model elicting activities according to the Toulmin model and to observe their argumentation quality ... -
İlköğretim Geometri Öğretiminde Materyal Kullanımı İle İlgili Türkiye'de Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the published postgraduate theses on material use in primary education geometry education is intended to be document analyzed. The study included 55 master's theses and 4 doctoral theses published in the ... -
Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Biyoteknoloji Okuryazarlık Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Nowadays, one of the fastest developing fields in science is biotechnology. Teachers are considered to be the most vital component in introducing pupils to biotechnology developments. In the present case, teachers' own ... -
Matematik Dersinde Kullanılan Zekâ Oyunlarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerisine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the effects of intelligence games used in mathematics lessons on the problem-solving skills of 7th grade students were examined and student opinions about the applied intelligence games were determined. In ... -
Öğretmen Adaylarının Gerçel Sayıların Cebirsel Özelliklerini Oluşturma Süreçleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-01-10)Numbers and number systems have an important role in mathematics teaching processes as they are at the foundation of mathematics. One of these number systems, the real number system, is considered to be the origin of modern ...