dc.contributor.advisor | Aydıner Boylu, Ayfer | |
dc.contributor.author | Yavuz, Yasin | |
dc.date.accessioned | 2023-05-15T08:00:53Z | |
dc.date.issued | 2023-05-09 | |
dc.date.submitted | 2023-03-31 | |
dc.identifier.citation | YAVUZ, Yasin. Tüketicilerin Binek Araç Satın Alma Davranışlarında Bilinç
Düzeylerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2023. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33173 | |
dc.description.abstract | Consumption is defined as an action for the satisfaction of material and spiritual needs
or desires from a good or service, and it is a continuous process that is at the center of
individuals' lives. While individuals make consumption preferences by taking into
account and comparing various environmental, personal and sociological factors, the
level of consciousness also has an important effect when making these choices. The
preferences of individuals for passenger cars also constitute an important part of
consumption, and many economic and environmental factors can be taken into
account in the choice. On the other hand, being aware of legal rights is also an
important element. For this reason, there has been a need to conduct study on which
factors consumers consider when choosing a passenger car, and how the level of
consumer awareness affects this choice.
In this research, it is aimed to determine the effect of consumers' awareness levels on
their passenger car purchasing behavior and in line with this purpose; It is required to
be 18 years or older and have experience in purchasing a car. In the research, snowball
sampling method was used through Google forms, and data were collected through an
online survey.
According to the results of the statistical analysis; It has been concluded that while
individuals prefer vehicles, they prioritize economic factors over environmental
factors. So, an important findings revealed within the scope of the study; Nearly half
of the consumers drive vehicles with diesel fuel, which is known to be more harmful
to the environment, but is relatively economical. Moreover, consumers prefer manual
transmission vehicles more than automatic transmission vehicles. According to
another result, the priority is toward to electric and hybrid vehicles among vehicles
with the same features, equipment and similar prices. In the study, there is a significant
relationship between the the environmental conscious consumption scores of the
consumers and “The situation of paying attention to the fact that the car to be
viii
purchased has features such as fuel, emissions, noise, etc. that cause less harm and
discomfort to the environment” and “priority preference in terms of fuel type between
vehicles with the same features and equipment and similar prices”. There is also a
significant relationship between consumers' simple consumption scores and their
passanger car buying behavior to gain social status and admiration. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Bilinçli tüketici | |
dc.subject | Tüketici davranışı | |
dc.subject | Binek araç | |
dc.subject | Çevre bilinci | |
dc.subject | Sade tüketim | |
dc.subject.lcsh | H- Sosyal bilimler | tr_TR |
dc.title | Tüketicilerin Binek Araç Satın Alma Davranışlarında Bilinç Düzeylerinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Tüketim, bir mal veya hizmetten maddi ve manevi ihtiyaç ya da isteklerin tatmini için
yapılan bir eylem olarak tanımlanmakta olup bireylerin yaşamının merkezinde olan ve
süreklilik arz eden bir süreçtir. Bireyler çevresel, kişisel ve sosyolojik birçok faktörü göz
önünde bulundurarak ve kıyaslama yaparak tüketim tercihinde bulunurken, bilinç
düzeyinin de bu seçimlerde önemli bir etkisi bulunmaktadır. Bireylerin binek araç
tercihleri de tüketimin önemli bir parçasını oluşturmakta ve tercih yaparken ekonomik ve
çevresel birçok unsur göz önünde bulundurulabilmektedir. Diğer taraftan, yasal hakların
bilincinde olmak da önemli bir unsurdur. Bu nedenle tüketicilerin binek araç seçiminde
hangi faktörleri göz önünde bulundurdukları ve tüketici bilinç düzeyinin bu tercihi nasıl
etkilediği konusunda bir çalışma yapma ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
Bu araştırmada, tüketicilerin binek araç satın alma davranışlarında bilinç düzeylerinin
belirlenmesi amaçlanmış ve bu amaç doğrultusunda katılımcıların; 18 yaş ve üzerinde
olup mutlaka binek araç satın alma deneyimine sahip olması koşulu aranmıştır.
Araştırmada, kartopu örnekleme yöntemi Google forms aracılığıyla kullanılmış, veriler
çevrimiçi anket aracılığı ile toplanmıştır.
Yapılan istatistiksel analizlerin sonuçlarına göre; bireylerin araç tercihinde bulunurken,
ekonomik faktörleri çevresel faktörlerden ön planda tuttuğu sonucuna varılmıştır. Bu
bağlamda, çalışma kapsamında ortaya konulan önemli bulgulardan biri; tüketicilerin
yarıya yakınının, çevreye daha zararlı olduğu bilinen ancak nispeten ekonomik olan dizel
yakıt türüne sahip araç kullanıyor olmasıdır. Ayrıca tüketicilerin, manuel vitesli araç
tercihi otomatik vitesli araçlardan daha fazladır. Elde edilen bir diğer sonuca göre, aynı
özellik ve donanım ile benzer fiyata sahip araçlar arasında öncelik elektrikli ve hybrid
araçlar yönündedir. Çalışmada tüketicilerin çevre bilinçli tüketim skorları ile “Satın
alınacak binek aracın çevreye daha az zarar ve rahatsızlık veren yakıt, emisyon, ses vb.
özelliklere sahip olmasına dikkat etme durumu” ve “Aynı özellik ve donanım ile benzer
fiyata sahip araçlar arasında yakıt türü açısından öncelikli tercih” arasında anlamlı bir
vi
ilişki bulunmaktadır. Tüketicilerin sade tüketim skorları ile toplumsal statü ve beğeni
görmek amacıyla binek araç satın alma davranışı arasında da anlamlı ilişki mevcuttur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Aile ve Tüketici Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-11-17T08:00:53Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | presentation | tr_TR |