Dosya Biçimi"TÜBİTAK" Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu için listeleme
Toplam kayıt 16, listelenen: 1-16
-
An Exploration Into the Collaborative Experiences of L2 Pre-Service Teachers in Online Practicum
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-09-23)Pre-service teachers acquire authentic classroom experience through School Experience and Teaching Practicum courses in the final year of their undergraduate education. In this learning to teach process, prospective teachers ... -
Başarı Puanları Üzerine Kurulan Büyüme Modellerinin En Çok Olabilirlik Kestirim ve Bayes Yöntemleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-06-22)In this study, the quadratic growth model established with the mathematics achievement scores of the students from preschool to the fifth grade was estimated according to the maximum likelihood and Bayesian methods. In ... -
BİLİŞSEL ESNEKLİK VE OKULA BAĞLILIK ARASINDAKİ İLİŞKİDE DUYGU DÜZENLEME VE OKULDA KENDİNİ TOPARLAMA GÜCÜNÜN ARACILIK ROLÜ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it was aimed to examine the concept of school resilience in high school students and to explore the relationships between school resilience and the concepts of cognitive flexibility, emotion regulation and ... -
Comparıson of Equatıng Methods for Multıdımensıonal Tests Whıch Contaın Items Wıth Dıfferentıal Item Functıonıng
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12-22)Differential item functioning (DIF) and test equating are two important subjects for fairness in reported test scores. However, they have been treated separately in the psychometric literature. Hence, studies investigating ... -
Kayıp Veri İle Başa Çıkma Yöntemlerinin Yapısal Eşitlik Modellerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this research is to investigate three missing data handling methods; listwise deletion, likelihood methods (FIML and EM), and multiple imputation (PMM, CART, NORM) techniques in structural equation models ... -
OKUL MÜDÜRLERİNİN ÖĞRETİMSEL LİDERLİK DAVRANIŞLARI, OKULLARIN AKADEMİK İYİMSERLİĞİ VE ÖĞRENCİ BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this research is examine the relationship between school principals' instructional leadership behaviors, academic optimism and students' academic achievement in Anatolian high schools. In the study, to determine ... -
Ortaöğretim Okul Yöneticilerinin Örgütsel/Yönetsel Değerlerinin Okul Toplumuna Yansımaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The purpose of this study is to ascertain the perceptions of school principals, teachers, and students regarding the reflection of secondary school principals' organizational values within the school society. Conducted ... -
Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adayları, Uygulama Öğretmenleri ve Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aims of this study are to obtain the opinions of teacher candidates, mentor teachers, and practicum instructors regarding the teaching practicum course and to make recommendations for the program based on the gathered ... -
Parametrik ve Parametrik Olmayan Madde Tepki Modellerinin Kestirim Hatalarının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this study is to compare parametric and nonparametric item response theory models under different ability distributions, difficulty distributions, item numbers, and sample sizes. MML, MAP, DC, EH, and NBE ... -
SA 2018 Matematik Okuryazarlığını Etkileyen Faktörlerin Chaıd Analizi ve C4.5 Algoritması ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this research is to identify the factors that most influence students' mathematical literacy in the PISA 2018 samples of Turkey, Peru, and China using the C4.5 Algorithm and CHAID Analysis, and to compare ... -
Sınav Kaygısına Yönelik Bilişsel Davranışçı Terapi Odaklı Oyunlaştırılmış Kendine YardımUygulamasının Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this study was to develop a desktop/mobile-based application that will enable students to reduce the level of test anxiety they experience by themselves and by playing games using cognitive behavioral therapy ... -
Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Aşamalı Tepki Modeline Göre Çok Boyutlu Yapıların İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to compare estimated item and ability parameters and the model-data fit indexes of multidimensional and polytomous item data based on unidimensional and multidimensional Graded Response Model (GRM). ... -
Test Boyutluluğunun Değişen Madde Fonksiyonuna Etkisinin Farklı Koşullar Altında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-09-16)The aim of this study is to determine how DIF is affected by different conditions in two dimensional and three dimensional simulation and two dimensional real data sets. Whether the tests are simple or complex, medium or ... -
Testin Psikometrik Özelliklerinin Sinyal Tespit Kuramıyla Belirlenen Üstbilişsel İzleme Düzeylerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06-13)Metacognitive monitoring is the activity in which the student can be aware of the effectiveness of the cognitive processes applied during the achievement test and evaluate whether they are sufficient to answer the question. ... -
Üniversite Öğrencilerinin Romantik İlişkilerinde Kendini Sabote Etmesinin Yordayıcıları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Within the scope of this research, university students self-sabotage in their romantic relationships; It is aimed to obtain information about the predictors of the variables of differentiation of self, parental emotional ... -
Üniversiteye Yeni Başlayan Öğrencilere Yönelik Geliştirilen Üniversite Uyum Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to examine the impact of the First Year College Adjustment Program on the new students’ adjustment levels to university. For this purpose, a psychoeducation program has been prepared to support the ...