Başlık için Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 598, listelenen: 72-91
-
Çocuklukta Ebevenyleştirilme, Evlilik Doyumu ve Depresyon
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The study aimed to develop a measurement tool measuring the level of adults’ parentification in a specific way to Turkish culture and to investigate the relationship among levels of parentification, marital satisfaction, ... -
Çok Aşamalı Bireye Uyarlanmış Testlerde Farklı Koşullardan Elde Edilen Yetenek Kestirimlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this study is to examine the effectiveness of multi-stage adaptive tests of different designs under different conditions. In the study, two separate item pools were generated, with item difficulty parameters ... -
Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramı Modelleri ve Paket Programları İçin Karşılaştırmalı Analizler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)Recently many researchers advocate that item and person interactions are very complicate and these interactions can not be assumed as unidimensional. These researchers prefer to use of the multidimensional item response ... -
Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramının Farklı Modellerinden Çeşitli Koşullar Altında Kestirilen Parametrelerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this study, the item and ability parameters of the data sets which have changing dimensionality features with different item numbers and sampling size were estimated with the item response theory and multidimensional ... -
Çok Boyutlu Test Deseninin ve Kalibrasyon Yöntemlerinin Çok Boyutlu Bireyselleştirilmiş Bilgisayar Uygulamalarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016)A test can be designed for many purposes, including the ranking of people along a continuum or providing diagnostic value about examinees. However, a very common problem that often arises is the reporting diagnostic subscores ... -
Çok Boyutlu Testlerde Değişen Madde Öbeği Fonksiyonunun SIBTEST Yöntemiyle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-04-18)This research aims to analyze the differential bundle functioning in the multi-dimensional tests. In accordance with this aim, the effect is identified through differentiating the location of item with DIF in the test (six ... -
Çok Boyutlu Testlerin Tek Boyutlu ve Çok Boyutlu Yöntemlere Göre Eşitlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, multidimensional and unidimensional scale transformation procedures were performed on multidimensional test forms under various conditions, and it was aimed to compare the equating errors obtained from item ... -
Çok Kategorili Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Test Uygulamalarının Farklı Madde Seçim Yöntemlerinde Sonlandırma Kuralları Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this study, it is aimed to compare the different item selection methods and stopping rules used in Computerized Adaptive Testing (CAT) applications with simulative data by using the item parameters of Vocational Maturity ... -
Çok Kategorili Puanlanan Maddelerde Değişen Madde ve Adım Fonksiyonu Belirleme Yöntemlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-06)The aim of this study is to compare the polytomous differential item functioning (DIF) and differential step functioning (DSF) detection methods in polytomously scored items. In this context, it was studied Turkey, Kazakhstan ... -
Çoklu Göstergeler Çoklu Nedenler ve Lojistik Regresyon Yöntemlerinin Değişen Madde Fonksiyonunu Belirleme Performansları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this thesis, DIF detection performances of MIMIC and LR methods for dichotomous data are investigated. Performances of these two methods are compared with according to their type-I error and power rates. Conditions ... -
Çıraklıktan Ustalığa: Eğitim Programları ve Öğretim Doktora Programlarına Yönelik Mezun Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)It is widely accepted that doctoral education has a role of transforming “apprentice” student to “professional” scholar. The purpose of this qualitative research in phenomenological design is to describe the Curriculum and ... -
Davranış Stilleri Envanterinin Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this study was to Behavioral Styles Inventory (DSE) based on the DISC model by Marston. Through time, the model has evolved significantly. It is intended to contribute to university students' awareness about ... -
Değişen Madde Fonksiyonu Gösteren Madde Oranının Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı ve Çok Aşamalı Testler Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-11)The aim of this study was to investigate the effect of the presence of items indicating differential item functioning (DIF) on computer adaptive test approaches (CAT and MST) performance under several conditions. Both ... -
Değişen Madde Fonksiyonu Gösteren Ortak Maddelerin Test Eşitlemeye Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, it is aimed to examine the effect of anchor items with differential item functioning (DIF) on test equating. The effect of excluding anchor test items which showing DIF on equated scores and equating error ... -
Değişen Madde Fonksiyonunun Test Eşitlemeye Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The purpose of this study is to investigate the equating performance based on item response models and multilevel item response models in case of including and excluding DIF items from the test which contains DIF. The ... -
Denk Olmayan Gruplarda Ortak Madde Deseni Kullanılarak Madde Tepki Kuramına Dayalı Eşitleme Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012)The purpose of this research was to equate the test forms which were constructed in different conditions (sample size, ability distribution, length of test and model type) through scaling methods based on item response ... -
Differential Item Functioning Analysis Of Chile, Costa Rica, And Mexico’s Pisa 2015 Science Items
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-07)The purpose of this research study is to identify items with culture-related and/or gender-related differential item functioning (DIF), and examine the level of DIF manifested among a set of binary-scored science items ... -
Differential Item Functioning Analysis Of Pısa 2015 Reading Items: Singapore, Australia And USA
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-07)The purpose of this study is to determine whether there is DIF in the PISA 2015 reading section items from Singapore, Australia and the United States by employing the Mantel-Haenszel and the Logistic Regression methods. ... -
Dijital Öykülemenin Lise Öğrencilerinin İngilizce Yazma Becerilerine ve Yabancı Dil Kaygı Düzeylerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-03)It is considered important to take advantage of information and communication technologies in foreign language teaching. Digital storytelling is considered important in terms of motivating and arousing interest in students ... -
Dikey Ölçeklemede Madde Tepki Kuramına Dayalı Farklı Kalibrasyon ve Yetenek Kestirim Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this study the comparison of the vertical scales, which are obtained through the combination of separate and concurrent calibration based on item response theory and EAP, MAP and MO proficiency estimation methods, take ...