Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorFer, Seval
dc.contributor.authorKaradeniz, Derya
dc.date.accessioned2022-07-29T08:08:01Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-05-13
dc.identifier.citationKaradeniz, D. (2022). Öğretmenlerin özerklik algısının ortaöğretim öğrencilerinin dönem sonu başarı puanını yordama gücü. (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/26631
dc.description.abstractThis study aims to investigate the predictive power of teachers’ autonomy perception on secondary education 11th grade students’ end-of-semester success point and on its differentiation in terms of school type and field of study. The study groups of the research, conducted at predictive design and survey model among quantitative methods, consisted of 230 teachers working at official secondary schools affiliated to Ministry of National Education (MNE) in Battalgazi and Yeşilyurt in Malatya and 11th grade 3005 students studying at these schools. The data concerning teachers is obtained from Teacher Autonomy Perception Scale developed by thesis supervisor and researcher. This scale was composed of 11 items and three factors (autonomy in the classroom, autonomy at school, professional autonomy) by calculating exploratory and confirmatory factor analysis, Cronbach’s Alpha and item-total correlations. In terms of the factors of the scale, Cronbach’s Alpha coefficients were between 0.70-0.79 and 0.68-0.78; item-total correlation values were between 0.41-0.74 and 0.35-0.72. Students’ data consisted of 11th grade students’ end-of-semester success point in 2020-2021 education year. According to multiple regression analysis, Autonomy in the Classroom, Autonomy at School and Professional Autonomy together explained %7 of the change in students’ end-of-semester success point. While Autonomy at School was significant predictor of students’ end-of-semester success point, Autonomy in the Classroom and Professional Autonomy were not significant predictor. According to Kruskall-Wallis H test findings, while there is a significant difference in teachers’ perception of Autonomy at School in terms of school type, there is no significant difference in their perception of Autonomy in the Classroom and Professional Autonomy. According to MANOVA findings, there is significant difference in teachers’ perception of Autonomy in the Classroom in terms of field of study, there is no significant difference in their perception of Autonomy at School and Professional Autonomy. It is supposed that the findings of the research might shed light to the researchers and other relevant stakeholders.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectOrtaöğretimtr_TR
dc.subjectÖğretmen özerkliğitr_TR
dc.subjectSınıfta özerkliktr_TR
dc.subjectOkulda özerkliktr_TR
dc.subjectMesleki özerkliktr_TR
dc.subjectBaşarı puanıtr_TR
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.titleÖğretmenlerin Özerklik Algısının Ortaöğretim Öğrencilerinin Dönem Sonu Başarı Puanını Yordama Gücütr_TR
dc.title.alternativeThe Predıctıve Power Of Teachers’ Autonomy Perceptıon On Secondary Educatıon Students’ End-Of-Semester Success Poınttr_en
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetAraştırmanın amacı, öğretmenlerin özerklik algısının ortaöğretim 11. sınıf öğrencilerinin dönem sonu başarı puanını yordama gücünün ve öğretmenlerin özerklik algısının okul türü ve alan türüne göre farklılaşma durumunun incelenmesidir. Nicel araştırma yöntemlerinden yordayıcı desen ve tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın çalışma gruplarını, Malatya ilinin Battalgazi ve Yeşilyurt merkez ilçelerinde MEB’e bağlı ortaöğretim kurumlarının 11. sınıfında öğrenim gören 3005 öğrenci ve bu okullarda görev yapan 230 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada öğretmenlere ilişkin veriler, tez danışmanı ve araştırmacı tarafından geliştirilen Öğretmen Özerkliği Algı Ölçeği’nden elde edilmiştir. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi, Cronbach Alpha güvenirlik katsayıları ve madde-toplam puan korelasyon değerlerinin hesaplanmasıyla ölçek, 11 madde ve üç faktörden (sınıfta özerklik, okulda özerklik, mesleki özerklik) oluşmuştur. Ölçeğin faktörlere göre Cronbach Alpha katsayıları 0.70-0.79 ile 0.68-0.78 arasında; madde-toplam puan korelasyon değerleri ise 0.41-0.74 ile 0.35-0.72 arasındadır. Öğrencilerin verilerini ise 2020-2021 Öğretim Yılı birinci dönem sonu başarı puanı oluşturmuştur. Çoklu regresyon analizine göre Sınıfta Özerklik, Okulda Özerklik, Mesleki Özerklik değişkenleri birlikte öğrencilerin dönem sonu başarı puanındaki değişimin %7’sini açıklamıştır. Okulda Özerklik değişkeni öğrencilerin dönem sonu başarı puanını yordarken; Sınıfta Özerklik ve Mesleki Özerklik değişkenleri yordamamıştır. Kruskall-Wallis H testi bulgularına göre öğretmenlerin Okulda Özerklik algılarında okul türüne göre anlamlı farklılık varken; Sınıfta Özerklik ve Mesleki Özerklik algılarında anlamlı farklılık yoktur. MANOVA testi bulgularına göre öğretmenlerin Sınıfta Özerklik algılarında alan türüne göre anlamlı farklılık varken; Okulda Özerklik ve Mesleki Özerklik algılarında anlamlı farklılık yoktur. Araştırma bulgularının araştırmacılara, program geliştirme uzmanlarına, politikacılara, öğretmen yetiştiren kurumlardaki eğitimcilere ve ilgili paydaşlara ışık tutması beklenmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2022-07-29T08:08:01Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypelearning objecttr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster