dc.contributor.advisor | Keklik, İbrahim | |
dc.contributor.author | Bilgili, Habibe | |
dc.date.accessioned | 2022-04-01T06:46:26Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-03-07 | |
dc.identifier.citation | Bilgili, H. (2022). Dürtüsellik ve ruminasyonun akademik öz düzenleme ile ilişkisinde duygu düzenlemenin ve amaç yönelimlerinin aracı rolü [Unpublished doctoral dissertation]. University of Hacettepe. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26025 | |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to investigate the variables associated with university students' academic self-regulation levels. In this study, a structural model was used to examine the relationships between impulsivity, rumination, and academic self-regulation and the mediating roles of goal orientation, cognitive reappraisal, and suppression in these relationships. Goal orientations were examined with learning and performance subcategory, emotion regulation strategies were examined with cognitive reappraisal and suppression sub-dimensions. Data collection tools were Academic Self-Regulation Scale, Emotion Regulation Scale, Goal Orientation Scale, Barratt Impulsivity Scale, and Ruminative Thinking Style Scale. The participants consisted of 720 university students, 538 females (72.4%) and 177 males (24.6%), and 5 person which did not state their gender, which have educated in different universities in Turkey. Data were analyzed by utilizing structural equation model on LISREL package program. The final model showed that impulsivity directly and negatively predicted academic self-regulation and indirectly predicted academic self-regulation through cognitive reappraisal, learning and performance goal orientation. Likewise, the model showed that rumination neither directly nor indirectly predicted academic self-regulation. Rumination only had predictor effect on suppression which is a subcategory of emotion regulation. Furthermore, suppression did not predict to academic self-regulation. Findings, limitations and recommendations for researchers and practitioners were discussed. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Akademik öz düzenleme | tr_TR |
dc.subject | Dürtüsellik | tr_TR |
dc.subject | Ruminasyon | tr_TR |
dc.subject | Amaç yönelimleri | tr_TR |
dc.subject | Duygu düzenleme | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Psikoloji | tr_TR |
dc.title | Dürtüsellik ve Ruminasyonun Akademik Öz Düzenleme ile İlişkisinde Duygu Düzenlemenin ve Amaç Yönelimlerinin Aracı Rolü | tr_TR |
dc.title.alternative | The Medıator Roles of Emotıon Regulatıon and Goal Orıentatıons in Academıc Self-Regulatıon’s Relatıonshıp to Impulsıvıty and Rumınatıon | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin akademik öz düzenleme düzeyleriyle ilişkili değişkenleri incelemektir. Çalışmada, dürtüsellik ve ruminasyonun akademik öz düzenleme ile ilişkilerini ve bu ilişkiler arasında amaç yönelimleri, bastırma ve bilişsel yeniden değerlendirmenin aracı rollerini sınamak amacıyla yapısal bir model geliştirilmiştir. Araştırmanın verileri; Akademik Öz Düzenleme Ölçeği, Duygu Düzenleme Ölçeği, Başarı Yönelimleri Ölçeği, Barratt Dürtüsellik Ölçeği ve Ruminatif Düşünme Biçimleri Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmaya Türkiye’de çeşitli üniversitelerde öğrenim gören, 538 Kadın (%74.7), 177 Erkek (%24.6) ve cinsiyet belirtmeyen 5 kişi olmak üzere toplam 720 üniversite öğrencisi katılmıştır. Verilerin analizi LISREL paket programlarından yararlanılarak yapısal eşitlik analizi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen nihai modelde, dürtüselliğin akademik öz düzenlemeyi doğrudan, negatif yönde yordadığı, bilişsel yeniden değerlendirme, öğrenme ve performans yönelimleri aracılığıyla, dolaylı olarak akademik öz düzenlemeyi yordadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Ruminasyonun akademik öz düzenlemeyi doğrudan veya dolaylı olarak yordamadığı, ruminasyonun sadece duygu düzenlemenin alt boyutlarından bastırma üzerinde anlamlı bir yordama etkisinin olduğu ortaya konulmuştur. Bastırmanın ise akademik öz düzenleme üzerinde yordama etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Bulgular, sınırlılıklar, araştırmacılar ve uygulayıcılar için öneriler sunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-04-01T06:46:26Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | workingPaper | tr_TR |