dc.contributor.advisor | Koşar,Didem | |
dc.contributor.author | Şimşek Kuloğlu,Melda | |
dc.date.accessioned | 2022-03-01T07:52:57Z | |
dc.date.issued | 2022-02-16 | |
dc.date.submitted | 2022-01-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25956 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to reveal out the views of teachers working in public primary schools in the central districts of Erzurum province regarding the authentic leadership behaviors of school principals. For this purpose, the views of teachers related to the importance of authentic leadership in the management process, the authentic leadership characteristics of school principals and the improvement of these characteristics were examined. The study was carried out with 20 teachers selected with maximum diversity and easily accessible situation sampling within the central districts of Erzurum province in the 2020-2021 academic year. The study was conducted via phenomenology, one of the qualitative research designs. The data were collected using a semi-structured interview form developed by the researcher. Descriptive and content analysis were used in the analysis of the research data and the results were supported by direct quotations from the participants. According to the result of this study, it can be said that the characteristics that teachers attribute to the authentic leader emphasize all dimensions of authentic leadership, including internalized moral understanding, transparency in relationships, balanced and impartial evaluation of information, and self-awareness. It can also be said that working with an authentic leader will contribute positively to teachers' psychological well-being and academic development. It can be said that personality traits and external pressures are the primary obstacles to school principals' being authentic leaders. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Otantiklik | tr_TR |
dc.subject | Otantik liderlik | |
dc.subject | Okul yöneticisi | |
dc.subject | Öğretmen | |
dc.subject.lcsh | Eğitim kuramı. Eğitim uygulamaları. | tr_TR |
dc.title | Okul Yöneticilerinin Otantik Liderlik Davranışlarına İlişkin Öğretmen Görüşleri | tr_TR |
dc.title.alternative | The Vıews Of Teachers On Authentıc Leadershıp Behavıors Of
School Prıncıpals | tr_en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı, Erzurum ili merkez ilçelerinde resmi ilkokullarda görev yapmakta olan öğretmenlerinin okul yöneticilerinin otantik liderlik davranışlarına ilişkin görüşlerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda otantik liderliğin yönetim sürecindeki önemine, okul yöneticilerinin otantik liderlik özelliklerine ve bu özelliklerin geliştirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri incelenmiştir. Araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Erzurum ili merkez ilçeleri içerisinde maksimum çeşitlilik ve kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile seçilen 20 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni ile kurgulanmıştır. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel ve içerik analizi kullanılmış ve sonuçlar katılımcılardan doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin otantik lidere atfettiği özelliklerin otantik liderliğin içselleştirilmiş ahlak anlayışı, ilişkilerde şeffaflık, bilgiyi dengeli ve tarafsız değerlendirme ve öz farkındalık olmak üzere tüm boyutlarına vurgu yaptığı söylenebilir. Otantik lider ile görev yapmanın öğretmenlerin özellikle psikolojik iyi oluşlarına ve akademik gelişimlerine olumlu yönde katkı sağlayacağı söylenebilir. Okul yöneticilerinin otantik lider olmalarının önündeki engellerin başında kişilik özelliklerinin ve dış baskıların geldiği söylenebilir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-03-01T07:52:57Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | learning object | tr_TR |