dc.contributor.advisor | Bencik Kangal, Saniye | |
dc.contributor.author | Çelik, Bedriye | |
dc.date.accessioned | 2021-07-06T11:08:38Z | |
dc.date.issued | 2021-07-05 | |
dc.date.submitted | 2021-06-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25011 | |
dc.description.abstract | This study was carried out with the aim of analyzing the children's play included
in the 100 bestselling children's books on the internet from a developmental point of
view. The play theories of Piaget, Parten and Smilansky were taken as the basis while
examining the books from a developmental point of view. The universe of the research
is composed of all illustrated children's books on book sites selling online. The 100 bestselling
children's books with pictures, selected through purposeful sampling, constitute
the sample of the study. In the research, the data were collected with the "book review
form" created by searching the literature. The form consists of two parts: general
information, children's literature and play. In general information, the titl e o f t h e
b o o k , i t s a u t h o r , illustrator, publisher, year of publication, number of pages,
number of pages; In the children's literature and play section, it consists of sub-titles
such as characters playing the play, accompanying the play, play environment, play
material, the field supported by the play and theories. In the study, certain categories and
sub-codes were created by using the content analysis method, one of the qualitative
research methods.Support was received from the MAXQDA program for data analysis.
As a result, it was determined that 56 of the 100 best-selling children's books with
Picture have children's play, and these play mostly support the cognitive development
area. In the children's play in the books, the most frequent exercise / functional play
phase from Piaget's play theory, the most common single play phase from Parten's play
theory, and the most common functional play phase in Smilansky's play theory were
seen. The findings were discussed in the context of children's literature and children's
play. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Çocuk edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | Resimli çocuk kitapları | |
dc.subject | Çocuk oyunları | |
dc.subject | Oyun gelişimi | |
dc.subject.lcsh | Koleksiyonlar. Seriler. Derlemeler | tr_TR |
dc.title | Resimli Çocuk Kitaplarında Yer Alan Çocuk Oyunlarının Gelişimsel Bakış Açısıyla İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma
internet üzerinden en çok satış yapan 100 resimli çocuk kitabında yer alan çocuk
oyunlarının gelişimsel bakış açısıyla incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Kitaplar
gelişimsel bakış açısıyla incelenirken Piaget, Parten ve Smilansky’nin oyun kuramları
baz alınmıştır. Araştırmanın evrenini internet üzerinden satış yapan kitap sitelerindeki
tüm resimli çocuk kitapları oluşturmuştur. Amaçlı örnekleme yoluyla seçilen internet
üzerinde en çok satış yapan 100 resimli çocuk kitabı ise araştırmanın örneklemini
oluşturmaktadır. Araştırma da veriler, literatür taraması yapılarak oluşturulan “kitap
inceleme formu” ile toplanmıştır. Form genel bilgiler ve çocuk edebiyatı ve oyun olmak
üzere iki bölümden oluşmuştur. Genel bilgilerde kitabın adı, yazarı, resimleyeni,
yayınevi, basım yılı, basım sayısı, sayfa sayısı; çocuk edebiyatı ve oyun bölümünde ise
oyunu oynayan karakterler, oyuna eşlik edenler, oyun ortamı, oyun materyali, oyunun
desteklediği alan, kuramlar gibi alt başlıklarından oluşmaktadır. Araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılarak belli kategoriler ve alt
kodlar oluşturulmuştur.Veri analizi için ise MAXQDA programından destek alınmıştır.
Sonuç olarak en çok satan 100 resimli çocuk kitabının 56 tanesinde çocuk oyunu
bulunduğu, bu oyunların en fazla bilişsel gelişim alanını desteklediği belirlenmiştir.
Kitaplarda yer alan çocuk oyunlarında Piaget’in oyun kuramından en sık
alıştırmalı/fonksiyonel oyun evresi, Parten’in oyun kuramından en sık tek başına oyun
evresi ve Smilansky’nin oyun kuramında en sık işlevsel oyun evresi görülmüştür. Elde
edilen bulgular çocuk edebiyatı ve çocuk oyunları bağlamında tartışılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-07-06T11:08:38Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | workingPaper | tr_TR |