Show simple item record

dc.contributor.advisorBencik Kangal, Saniye
dc.contributor.authorÇelik, Bedriye
dc.date.accessioned2021-07-06T11:08:38Z
dc.date.issued2021-07-05
dc.date.submitted2021-06-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/25011
dc.description.abstractThis study was carried out with the aim of analyzing the children's play included in the 100 bestselling children's books on the internet from a developmental point of view. The play theories of Piaget, Parten and Smilansky were taken as the basis while examining the books from a developmental point of view. The universe of the research is composed of all illustrated children's books on book sites selling online. The 100 bestselling children's books with pictures, selected through purposeful sampling, constitute the sample of the study. In the research, the data were collected with the "book review form" created by searching the literature. The form consists of two parts: general information, children's literature and play. In general information, the titl e o f t h e b o o k , i t s a u t h o r , illustrator, publisher, year of publication, number of pages, number of pages; In the children's literature and play section, it consists of sub-titles such as characters playing the play, accompanying the play, play environment, play material, the field supported by the play and theories. In the study, certain categories and sub-codes were created by using the content analysis method, one of the qualitative research methods.Support was received from the MAXQDA program for data analysis. As a result, it was determined that 56 of the 100 best-selling children's books with Picture have children's play, and these play mostly support the cognitive development area. In the children's play in the books, the most frequent exercise / functional play phase from Piaget's play theory, the most common single play phase from Parten's play theory, and the most common functional play phase in Smilansky's play theory were seen. The findings were discussed in the context of children's literature and children's play.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÇocuk edebiyatıtr_TR
dc.subjectResimli çocuk kitapları
dc.subjectÇocuk oyunları
dc.subjectOyun gelişimi
dc.subject.lcshKoleksiyonlar. Seriler. Derlemelertr_TR
dc.titleResimli Çocuk Kitaplarında Yer Alan Çocuk Oyunlarının Gelişimsel Bakış Açısıyla İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışma internet üzerinden en çok satış yapan 100 resimli çocuk kitabında yer alan çocuk oyunlarının gelişimsel bakış açısıyla incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Kitaplar gelişimsel bakış açısıyla incelenirken Piaget, Parten ve Smilansky’nin oyun kuramları baz alınmıştır. Araştırmanın evrenini internet üzerinden satış yapan kitap sitelerindeki tüm resimli çocuk kitapları oluşturmuştur. Amaçlı örnekleme yoluyla seçilen internet üzerinde en çok satış yapan 100 resimli çocuk kitabı ise araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırma da veriler, literatür taraması yapılarak oluşturulan “kitap inceleme formu” ile toplanmıştır. Form genel bilgiler ve çocuk edebiyatı ve oyun olmak üzere iki bölümden oluşmuştur. Genel bilgilerde kitabın adı, yazarı, resimleyeni, yayınevi, basım yılı, basım sayısı, sayfa sayısı; çocuk edebiyatı ve oyun bölümünde ise oyunu oynayan karakterler, oyuna eşlik edenler, oyun ortamı, oyun materyali, oyunun desteklediği alan, kuramlar gibi alt başlıklarından oluşmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılarak belli kategoriler ve alt kodlar oluşturulmuştur.Veri analizi için ise MAXQDA programından destek alınmıştır. Sonuç olarak en çok satan 100 resimli çocuk kitabının 56 tanesinde çocuk oyunu bulunduğu, bu oyunların en fazla bilişsel gelişim alanını desteklediği belirlenmiştir. Kitaplarda yer alan çocuk oyunlarında Piaget’in oyun kuramından en sık alıştırmalı/fonksiyonel oyun evresi, Parten’in oyun kuramından en sık tek başına oyun evresi ve Smilansky’nin oyun kuramında en sık işlevsel oyun evresi görülmüştür. Elde edilen bulgular çocuk edebiyatı ve çocuk oyunları bağlamında tartışılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentÇocuk Gelişimi ve Eğitimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2021-07-06T11:08:38Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypeworkingPapertr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record