Browsing Psikoloji Bölümü Tez Koleksiyonu by Type "info:eu-repo/semantics/masterThesis"
Now showing items 81-100 of 139
-
Liderin Makyavelist Davranışlarının Algılanan Lider Etkililiği Üzerindeki Etkisinde Çalışan Karanlık Kişilik Özelliklerinin Düzenleyici Etkisi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021)Leadership has been studied extensively from the lens of various disciplines and through a variety of theoretical perspectives. Several theories of leadership investigate the selection of leaders, perceptions of effectiveness, ... -
Mülteci ve Sığınmacılarla Çalışan Meslek Elemanlarında Depresyon Düzeyi, Stres ve Tükenmişlik Belirtilerinin Psikososyal Risk Faktörlerinin İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021)In this study, it was aimed to investigate the predictive effect of emotional labor and identification with the victim on the symptoms of secondary traumatic stres, depression and burnout in professionals who work with ... -
Narsisistik Rekabet, Hayranlık ve Kırılganlık Özelliklerinin Bağımlılıklar ve Psikolojik Semptomlarla İlişkisinde Başa Çıkma Stillerinin Aracı Rolü
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023)Narcissism has been conceptualized with vulnerable and grandiose dimensions and has been associated with well-being and psychopathologies. Vulnerable narcissism was reported in association with neurotic personality and ... -
Obsesif Kompulsif Belirtisi Gösteren Grup ve Kontrol Grubunda Duygu ve Zaman Aralığı Değişimlemelerinin Dikkat Yanıp Sönmesi Üzerindeki Etkisi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020)The main objective of this research is to investigate the effects of Emotional Facial Expressions and Lag manipulations on attentional blink (AB) in the Obsessive-Compulsive Symptoms Group and Control Group by using rapid ... -
Obsesif Kompulsif Bozukluk Hastalarında Obsesyon, Kompulsiyon ve Endişe ile Erken Dönem Uyum Bozucu Şemalar, Üst-Biliş ve Düşünce Eylem Kaynaşması Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014)This study examined the relationship between schema domains and obsessive-compulsive symptoms and worry. The mediator roles of thought action fusion (moral TAF, likelihood TAF) and metacognitions (positive beliefs, negative ... -
Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarda Bakış Açısı Alma Becerileri, Duygu Düzenleme Ve Ahlak Gelişiminin Davranış Sorunları Ile Ilişkisi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016)This study aimed to investigate the mediator role of emotion regulation and moral judgments in the relationship between cognitive and affective perspective-taking skills of children and their internalizing-externalizing ... -
Okuma Bozukluğu Olan ve Olmayan Çocukların Fonolojik Farkındalık ve İşitsel/Görsel Çalışma Belleği Başarımları Açısından Karşılaştırılması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021-02-23)Reading skills are one of the important predictors of academic success. It is seen that some cognitive skills play an important role in the development of reading skills. Research also shows that phonological awareness and ... -
Olumsuz Duygusal Yük Taşıyan Uyaranların Eşik Altı ve Eşik Üstü Sunumunun Sigara Kullanıcılarında Nikotin Stroop Testi Performansına Etkileri
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015)The purpose of this research in which 192 participants took part is to examine the effect of subliminally and supraliminally presented emotional stimuli on Nicotine Stroop Test performance in cigarette smokers. It is also ... -
Orta Yetişkinlikte Benlik Saygısı, Hayatın Anlamı Ve Psikososyal Uyum Arasındaki Ilişkiler: Meme Kanseri Hasta Örneklemi.
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016)The main purpose of this study is to examine the predictors of meaning in life in middle aged women who were diagnosed with breast cancer, and to investigate the mediating role of subscales of meaning in life (presence of ... -
Orta Yetişkinlikte Benlik Saygısı, Hayatın Anlamı Ve Psikososyal Uyum Arasındaki Ilişkiler: Meme Kanseri Hasta Örneklemi.
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016)The main purpose of this study is to examine the predictors of meaning in life in middle aged women who were diagnosed with breast cancer, and to investigate the mediating role of subscales of meaning in life (presence of ... -
Ortaokul Öğrencilerinde Sanal Zorbalik ve Sosyal Beceri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of the study is to examine the relationship between degree of cyberbullying and social skills of secondary school students. Besides, comparison of cyberbullying and social skills with sociodemographic variables ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Tanısı Almış Çocuklarda Farklı Hazırlayıcı Türlerinin Duygu Tanıma Üzerindeki Etkisi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019)This study examines the effect of the congruency of different prime modalities (visual and aural) and facial emotion, which is the fundamental component of social communication, in the facial affective recognition ... -
Otizm Tanısı Almış ve Almamış Kişilerde Duygu İfadelerine İlişkin Çalışma Belleğive Duygu İfadelerinin Anlamlandırılması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)The purpose of the study was to examine whether there were differences between individuals with autism and typically developing individuals on the performance of facial expression perception and and facial expression ... -
Otomatik Dikkatin Değişim Saptama Performansı Üzerindeki Etkisinin Yüz Çekiciliği Bağlamında İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015)The main aim of this study is to investigate the effects of automatic attention in the context of facial attractiveness, perceptional load and cue type on the change detection performance.Firstly, a photo set has been ... -
Ölüme Bağlı Kayıp Yaşantısı Olan Kişilerde Travma Sonrası Büyümeyi Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi: Temel İnançlar, Ruminasyonlar Ve Öz-Şefkat
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021)The aim of this study was to investigate the mediating role of deliberate rumination between core belief disruption and posttraumatic growth in adults with death-related loss and the moderator role of self-compassion in ... -
Özel Gereksinimli ve Sağlıklı Kardeşe Sahip Bireylerde Ebeveynleşme Olgusu ile İlişkili Değişkenlerin İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019)The phenomenon of parentification is defined as the lack of boundaries between the sub-systems that constitute the family system and the assumption that children undertake the roles and responsibilities of the parents in ... -
Özgül Öğrenme Güçlüğü Tanısı Olan Bir Grubun Belirti Şiddeti, Annelerinin Ebeveynlik Tarzlarına Dair Çocukların Algıları, Annelerin Stresle Başaçıkma, Ebeveynlik Yetkinliği Ve Ödev Çatışması Açısından, Kontrol Grubu İle Karşılaştırılarak İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019)The first aim of the study is to adapt the Specific Learning Disability Specific Stress, Homework Situation and Parental Competencies Scale (ÖÖG-SEY) into Turkish language. Mothers of children diagnosed with SLD were also ... -
Perceived Classroom Environment, Sociodemographic Background, and Achievement Goals as Predictors of Students’ Academic Striving
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016)Classroom learning environment is considered to create the framework within which students are striving for success and research has shown that a competitive learning environment is less adaptive than a classroom environment ... -
Politik Gösterilerde Kişilerin Maruz Kaldıkları Şiddetin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015)Main aim of the current study is to examine the Gezi Park demonstrators on the dimensions of post-traumatic stress symptom levels and post-traumatic growth levels in the wake of physical and psychological violence that ... -
Pozitif Bireysel Faktörlerin COVID-19 Kaygısı İle Olan İlişkisinin Obsesif Kompulsif Bozukluk Ve Yaygın Kaygı Bozukluğu Belirtileri Kapsamında İncelenmesi: Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ve COVID-19 Kaygısının Aracı Rolü
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022-01)Epidemics affect mental health as well as physical health. The present study investigated whether the severity of COVID-19 related distress, obsessive-compulsive disorder symptoms and generalized anxiety disorders symptoms ...